کد خبر 1532413
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
صنعا: آماده توافق فراگیر درباره اسرای سعودی هستیم

رئیس کمیته ملی اسرای یمن با اشاره به عدم جدیت ائتلاف سعودی-اماراتی در پرونده تبادل اسرا، گفت که صنعا آماده یک توافق فراگیر در این زمینه است.

به گزارش مشرق، عبدالقادر المرتضی رئیس کمیته ملی اسرای یمن امروز سه‌شنبه خبر داد که توافق تبادل اسرا که در سوئیس امضا شد، به خاطر عدم جدیت ائتلاف سعودی-اماراتی در حالت رکود قرار دارد.

شبکه خبری المسیره به نقل از المرتضی گزارش داد: ما با درخواست مزدوران مأرب درباره اعلام سرنوشت محمد قحطان از فرماندهان ائتلاف و قرار دادن نام وی در توافق موافقت کردیم، ولی آنان حاضر نشدند چیزی درباره سرنوشت اسرای ما بگویند یا اجازه بازدید از زندان مأرب را بدهند.

وی با اشاره به اینکه یمن، اسرای سعودی و سودانی در اختیار دارد، خاطر نشان کرد: ما آماده آغاز یک توافق فراگیر هستیم که شامل اسرای همه طرفها باشد. نمی‌توان به صورت دوجانبه با طرف سعودی، وارد مذاکره شد؛ زیرا این کشور، مسئول اصلی [جنگ علیه ملت یمن] است.

المرتضی با بیان اینکه ائتلاف سعودی در پرونده اسرا جدی نیست، تصریح کرد: پرونده اسرای مزدوران متجاوز در کتاف که در عملیات «نصر من الله» به اسارت درآمده بودند توسط ما مطرح شد ولی طرف مقابل آن را رد کرد.

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن پیش از این گفت که گفت‌وگوهای دو طرف در اردن درباره تبادل اسرا بدون دستیابی به هیچ توافقی پایان یافت.

این مذاکرات، خرداد ماه گذشته در «امان» پایتخت اردنبین شورای ریاستی یمن وابسته به عربستان و دولت نجات ملی یمن تحت نظارت سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آغاز شده بود. هدف از این مذاکرات، فراهم کردن مقدمات تبادل اسرا در آینده است.

المرتضی در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: «پاره‌ای از ایده‌ها و پیشنهادات برای گسترش تبادل اسرا بین دو طرف، مطرح شد».

وی افزود که درباره برگزاری دور بعدی گفت‌وگوهای پس از عید سعید قربان با هدف دستیابی به توافق درباره تبادل جدید اسرا، موافقت شد.

دولت نجات ملی یمن و دولت وابسته به عربستان در جریان مذاکراتی که در مارس گذشته در سوئیس برگزار شد، بر سر تبادل ۹۰۰ اسیر توافق کردند. در ماه آوریل هم یک عملیات تبادل اسیر صورت گرفت که سه روز به طول انجامید.

صنعاء همچنین ۴۲ نفر از اسرای ائتلاف سعودی را در یک اقدام انسان‌دوستانه آزاد کرد. پس از آن، یک هیأت از عربستان با حضور در صنعاء با جنبش انصارالله دیدار کرد تا به توافق آتش‌بس دائم دست پیدا کنند که تا کنون از شدت تنش‌ها و درگیری‌ها کاسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس