باکو: اتهام پاکسازی قومی در قره باغ را نمی‌پذیریم

دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در امور دیپلماتیک اتهامات مربوط به پاکسازی قومی در قره باغ را رد کرد.

به گزارش مشرق، جمهوری آذربایجان ادعاهای مربوط به تلاش این کشور برای پاکسازی قومی در قره باغ و پاکسازی ارمنی تبارهای این منطقه را رد و مجددا تاکید کرده که ارامنه ساکن قره باغ مختارند بمانند یا که بروند.

از زمان عملیات نظامی اخیر جمهوری آذربایجان در قره باغ که منجر به توافق آتش بس میان باکو و دولت خودمختار قره باغ شد، نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بارها جمهوری آذربایجان را به تلاش برای پاکسازی قومی متهم کرده است.

به دنبال توافق میان باکو و دولت محلی قره باغ برای انحلال نیروی نظامی و ساختارهای اداری این منطقه، تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ارمنی تبارهای ساکن قره باغ از ترس پاکسازی قومی و نگرانیهای امنیتی خانه خود را رها کرده و به سمت خاک ارمنستان رفته‌اند.

«حکمت حاجی اف» دستیار ارشد الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در امور روابط خارجی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما نمی‌توانیم اتهامات مربوط به پاکسازی قومی یا نسل کشی را بپذیریم. پاکسازی قومی یک اقدام زورمندانه است و وقتی کسی از نیروی زور علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند، کاری که دقیقا ارمنستان ۳۰ سال پیش علیه ما انجام داد، به آن اطلاق می‌شود. اما این به این معنی نیست که ما هم همان کار را بکنیم. حتی یک مورد تکی از خشونت علیه غیرنظامیان وجود نداشته است. آنها خودشان هم این را تایید می‌کنند...»

وی اضافه کرد: ما همیشه آنها(ارامنه ساکن قره باغ) را به عنوان شهروندان جمهوری آذربایجان می‌شناختیم اما بدبختانه یک جامعه جدایی طلب غیرقانونی به ما اجازه نمی‌داد مستقیما با آنها ارتباط داشته باشیم.

پیش از این جمهوری آذربایجان گفته بود که با ورود ناظران سازمان ملل به قره باغ موافقت خواهد کرد و روز یک شنبه نیز هیاتی از سازمان ملل برای بررسی اوضاع به قره باغ سفر کرده است.

شمار ارامنه‌ای که در پی عملیات برق‌آسای جمهوری آذربایجان از قره‌باغ به سوی ارمنستان گریخته‌اند از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته و این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۱۲۰ هزار نفر از ارامنه تا پیش از این عملیات در قره‌باغ سکونت داشتند.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در پی دور جدید حملات اخیر خود به قره‌باغ گفته بود که حقوق ارامنه منطقه قره‌باغ مورد احترام قرار خواهد گرفت اما ساکنان ارامنه قره‌باغ از ترس پاکسازی قومی تأکید کردند که تمایلی ندارند تحت حکومت جمهوری آذربایجان به زندگی خود ادامه دهند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    9 15
    مرگ بر جمهوری صهیونیستی باکو
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      10 4
      مرگ بر خودت... در ضمن جمهوری بامو نداریم... اونجا آزربایجان است
    • US ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      4 2
      جمهوری جعلی عاظربایجان.
    • US ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      3 3
      جمهوری جعلی عاظربایجان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس