وزیر فرهنگ: جشنواره خورشید کلیشه‌های جعلی از زنان و آزادی را شکست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنوراه بین‌المللی خورشید که باید آن را نمونه‌ای از خیزش حکمت دانست، کلیشه‌های جعلی از مساله زنان و آزادی را در هم شکست.

به گزارش مشرق، محمدمهدی اسماعیلی عصر شنبه در اختتامیه جشنوراه بین المللی خورشید در مشهد افزود: این خیزش برای شکستن کلیشه‌هاست و قدرت زنان آزاده جهان، هژمونی جدیدی را به میدان فرهنگ خواهد آورد.

وی با طرح این پرسش که چرا قدرت زنان در آینده فرهنگی جهان اهمیت دارد؟ ادامه داد: باید آگاه باشیم در عصری زندگی می‌کنیم که همه نظم‌ها در حال تغییر و اتحادها و ائتلاف‌های تازه‌ای در حال شکل‌گیری است و بسیاری از داده‌ها و مطالعه‌ها نشان می‌دهد که فرهنگ، سیاست و رسانه در جهان از روند سکولارسازی و فرهنگ ستیزی عقب‌نشینی خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: امروزه در کنار شکل‌گیری جغرافیای سیاسی جدید، یک جغرافیای فرهنگی نوین در حال شکل‌گیری است و هر کدام از ما روند این تغییرات را نشناسینم، نمی توانیم نقش سازنده خود را در جهان فردا به درستی ایفا کنیم.

وی افزود: در بین این تحولات باید بدانیم اگر نظم موجود سیاسی، فرهنگی و سیاسی تغییر نکند، روند موجود، جهان را در آستانه نیستی قرار خواهد داد و دیگر نمی‌توان نشانی از تمدن، دین و عقلانیت در آن پیدا کرد و فرهنگ‌های معنوی که گنجینه انسانیت به شمار می‌روند و امروزه تحت مخاطرات جدی قرار دارند در روند این تغییرات نابود می‌شوند.

چشم‌اندازهای سکولار در فرهنگ و رسانه ضعیف شده است

اسماعیلی تصریح کرد: امروز در جهان قدرتی شکل گرفته که چشم‌اندازهای سکولار در فرهنگ و رسانه را تضعیف کرده و چشم‌اندازهای حکمی و معنوی را ممکن ساخته است، همانطور که پیش‌بینی نمی‌شد معادلات جغرافیایی سیاسی در بین بلوک‌های قدرت از پنج سال گذشته تغییر کند و پیمان‌های جدید با هدف عقب راندن قدرت غربی روی دهد، دهه آینده شاهد برهم خوردن نظم سرمایه‌داری هستیم که امروز همه چیز و از جمله زنان را مانند کالا معرفی و مصرف می‌کنند.

به گفته وی، برای آنان که به طور صرف بر پایه تفکر فناورانه و عقلانیت ابزاری به ارزیابی تحولات می پردازند، انرژی نهفته در این تحول قابل شناسایی نیست، همانطور که در عرصه سیاسی نیز همچنان به دلیل نشناختن ظرفیت‌های سرنوشت‌ساز بین‌المللی دچار خطای محاسباتی هستند و نگاهشان از روبنا فراتر نمی‌رود و به همین سبب به طور عمومی تحلیل‌های آنان عقب مانده‌تر از واقعیت موجود است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه نباید در دام این دستگاه محاسباتی روبنایی به خصوص در عرصه فرهنگ و رسانه افتاد، بیان کرد: عصر پایان سلطه رسانه‌های جهانی آغاز شده و در این عصر زنان و روشنگری آنان دیگر یک شعار نیست، بلکه یک ضرورت انکارناپذیر است که باید برای ائتلاف‌های فکری تازه شکل داد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس وزیران کشورهای جهان اسلامی در قطر یادآور شد: فصل اتحاد جهانی بین نخبگان فرا رسیده و در نظم جدید، شکاف نخبگانی به سود هیچ فردی نیست و باید در گام نخست، ارتباط بین فرهنگی بین کشورهای اسلامی را بازسازی کنیم.

اسماعیلی افزود: کارکرد جشنوراه بین‌المللی خورشید ساختن یک اتحاد تازه است تا یک نظام آگاهی‌بخش، واقع گرا و آرمان‌ساز را به تدریج سامان دهد و زنان را در نقش تاریخی خود بازنمایی کند، زنان و بانوانی که در تاریخ معاصر جهان از یک سو، بزرگترین قربانیان فرهنگی و تمامیت‌خواهی مادی هستند و از سوی دیگر، بزرگترین نیرو علیه همین سکولاریسم افسار گسیخته محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به یابود شهیده شیرین ابوعاقله در این جشنوراه ادامه داد: این بزرگداشت تنها یک حرکت نمادین نیست، بلکه پاسداشت فرهنگی و معنوی است که به ما قدرت بر هم زدن معادلات سنتی را یادآور می‌شود.

رشادت و ایستادگی برای جمهوری اسلامی مرز نمی‌شناسد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همانگونه که جایزه ملی مریم کاظم‌زاده، عکاس و روزنامه نگار برجسته دفاع مقدس را که تصویرگر یک ایرانی جهانی بود، پایه‌گذاری کردیم، امسال نیز با گرامیداشت شهیده «شیرین ابوعاقله» اعلام می کنیم که برای جمهوری اسلامی ایران، رشادت و ایستادگی مرز نمی شناسد.

اسماعیلی افزود: شیرین ابوعاقله در یک خانواده عرب و مسیحی به دنیا آمد اما در بین همه قربانیان ستم و هوادارن عدالت محبوب و این همان رازی است که فرهنگ‌های معنوی را به هم پیوند می‌دهد و انرژی نهفته در تغییرات فرهنگی جهان آینده است که غربی‌ها و غرب‌زده‌ها از آن عاجز هستند.

حدود ۱۰۰ نفر از بانوان و فعالان رسانه ای از ایران و حدود ۴۰ کشور جهان امروز (هشتم مهر) در قالب نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید در مشهد گرد هم آمدند.

نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید با شعار «زنان روشنگری می‌کنند» به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» که به دست رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید، برنامه‌ریزی شده است.

شیرین ابوعاقله (سوم آوریل ۱۹۷۱ – یازدهم مهٔ ۲۰۲۲) خبرنگاری فلسطینی بود که به مدت ۲۵ سال در شبکه عربی زبان الجزیره فعالیت می‌کرد. او یکی از خبرنگاران فعال در خاورمیانه بود که اخبار مرتبط با فلسطین را پوشش می‌داد. وی یازدهم مهٔ ۲۰۲۲ درحالی که مشغول پوشش اخبار حمله نیروهای ارتش اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری بود مورد هدف نیروهای اسرائیلی قرار گرفت و به دلیل اصابت گلوله به سر به شهادت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تک سوتر DE ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    تو که راست می گی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس