ترکیه

وزیر دفاع ترکیه ضمن تکرار آمادگی کشورش برای آغاز مذاکرات عادی‌سازی روابط با دولت دمشق مدعی شد که خواست سوریه برای خروج نظامی از خاک این کشور «غیرمنطقی» است.

به گزارش مشرق، «یاشار گولر»، وزیر دفاع ترکیه ضمن تایید آمادگی آنکارا برای ازسرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با دمشق، موضع کشورش مبنی بر امتناع از خروج از شمال سوریه را تجدید کرد و این پیشنهاد را «غیر منطقی» خواند.

طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» و به نقل از روزنامه «الشرق الاوسط»، گولر دیروز جمعه در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفت: ما همیشه آماده نشستن پای مذاکره و گفت‌وگو هستیم، اما خواسته‌های طرف سوری چیزی نیست که بتوان بلافاصله آن را پذیرفت.

وزیر دفاع ترکیه در ادامه این سوال را مطرح کرد که: «آن‌ها [طرف سوری] می‌خواهند ترکیه از خاک سوریه خارج شود اما چرا ترکیه باید از خاک سوریه خارج شود؟».

وی در ادامه مدعی شد: «بار دیگر می‌گوییم که طرف سوری برای [رسیدگی به فعالیت] کسانی که نفت مردم سوریه را استخراج و می‌فروشند (اشاره به نیروهای دموکراتیک سوریه، قسد) زمان پیدا نمی‌کند. زیرا آن‌ها فقط مشغول رسیدگی به مناطقی هستند که ما صلح و امنیت را برقرار کرده‌ایم و حالا می‌خواهند که ما از آن‌ها خارج شویم».

قبل از سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران در سوریه، روابط آنکارا و دمشق، بسیار نزدیک بود؛ که بعد از درگیری‌ها رو به وخامت گذاشت. اما اخیراً دو طرف و همچنین رسانه‌های مرتبط با روابط دو کشور صحبت از احتمال عادی‌ سازی تدریجی آن کردند.

در دسامبر سال گذشته، روسیه میزبان اولین مذاکرات پس از ۱۱ سال بین ترکیه و سوریه در سطح وزرای دفاع بود. بعد از پیروزی مجدد «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، آنکارا قصدش را برای گفت‌وگو با مقامات سوری اعلام کرد؛ اما دمشق پذیرش درخواست گفت‌وگوها را به خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه مشروط کرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امید IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    غیر منطقی وجود نحس کشوری تروریست پرور چون ترکیه هست .
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    اخه ترکیه چرا اینقدر به قدرت نظامی اش مینازه،اوکراین شده گورستان پهپادهای بیرقدار، اول تروریست ها باید در سوریه قلع و قمع بشن بعد نوبت ترکیه ست
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    👍
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    غیر منطقی شما هستید اشغالگر
  • Omid US ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    سوریه تا ابد همینجوریه یه کشور ویرانه تجزیه شده چون اسراعیل میخواد هیچوقتم بلند نمیشه خیالتون تخت
  • US ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    ترکیه داره زور میگه البته این زور گویی غیر مستقیم پیغامی برای ایران هست ، ترکیه روابط ایران و آذربایجان رو هم کدر کرده و ایران رو به حالت دفاعی سوق داده
  • DE ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    به نفعتان است هر چه زودتر نیروهایتان را از سوریه خارج کنید وگرنه مفتضخانه خارج می شوید حتی آمریکا و روسیه تاب وتوان اشغالگری را ندارند ترکیه که کشوری با امنیت شیشه ای و اقتصاد بحرانی است
  • پدی از پیج اونور IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    وای چقدر زرنگ تشریف دارند آقایون یزیدی عثمانی. هم ...میخوان هم خرما رو. بشار اسد و سوریه هم رو پیشانی شان نوشته.... که با تو دست بدهند و مذاکره کنند در حالیکه خاکشان را اشغال کرده ای و به اشغالگری و تجاوز تو مشروعیت بدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس