ابراهیم رئیسی - الهام علی اف

 رئیس جمهور گفت: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه آذربایجان به تعبیر رهبر معظم انقلاب فراتر از رابطه همسایگی است و به هیچ عنوان رابطه دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد. 

به گزارش مشرق، الهام علی‌اف در مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی و بهره‌برداری سد خداآفرین اظهار کرد: دخالت کشورهای بیگانه در مسائل منطقه‌ای ما قابل قبول نیست.

وی افزود: اجرای این پروژه نیازمند اقدامات و تجارب بسیاری است و افتتاح این سد نشان از دوستی و مودت دو کشور است.

علی‌اف ادامه داد: مردم دو کشور سال ها در این منطقه زیسته اند و افتتاح سد با حضور روسای دو جمهور به این معنی است که این منطقه مرز دوستی است و این دوستی در پروژه های آینده نمود خواهد یافت.

وی افزود: در گفتگو با رییس جمهور کشور دوست، جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات منطقه ای و بین‌المللی بر تقویت نقاط مشترک تاکید شد و برای تقویت تعاملات امنیتی در چهارچوب سازمان‌هایی که عضو هستیم، از یکدیگر حمایت خواهیم کرد و یکبار دیگر بر نیت و سیاست دوستی دو طرف تامید شد.

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: بخش حمل و نقل نیز از جمله حوزه هایی است که هم برای دو کشور و هم برای منطقه مهم است و کریدور شمال و جنوب از مهمترین پروژه های این بخش است و ایجاد زیرساخت های مدرن راه آهن در اراضی دو کشور این کریدور را به مهمترین شاهرگ ارتباطی و حمل و نقلی منطقه ای و جهانی تبدیل می کند.

وی تصریح کرد: افتتاح پل جدید آغ بند نیز بخشی از این کریدور است که سرزمین آذربایجان را به منطقه نخجوان وصل می کند و در عین حال بخشی از کریدور شرق به غرب است و در اراضی آزاد شده قره باغ نیز پروژه های مهمی در دست اجراست که برای توسعه و تامین امنیت دو کشور مهم هستند.

علی اف افزود: در بخش نیرو نیز در مورد پروژه های چون ساخت دو نیروگاه ۲۸۰ مگاواتی بحث و گفتگو شد چرا که در اراضی آزاد شده قره باغ و نخجوان و زنگنه زور مناطق سبز انرژی تعریف شده و در سه سال اخیر در این اراضی چند نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در دست اجراست و مدرن سازی خطوط برق بین دو کشور نیز در دست اجراست.

وی با تاکید بر اینکه در سایر حوزه‌ها نیز به دنبال تقویت همکاری های دو جانبه و منطقه ای با رویکرد افزایش تعاملات اقتصادی هستیم، گفت: اجرای همه این‌ها وابسته به برقراری امنیت است و این در حالی است که اراضی آذربایجانی سال ها تحت اشغال ارمنستان بود و بیش از یک میلیون آذربایجانی آواره شده بودند.

رییس جمهور آذربایجان با انتقاد از انفعال گروه مینسک برای حل این مهم در طول ۳۰ سال گفت: بر همین اساس در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ حاکمیت ارضی خود را در این مناطق تحمیل کردیم و اکنون تعیین حد و حدود مرزی با ارمنستان در حال پیگیری است که می تواند زمینه ساز امضای صلح نامه بین دو کشور باشد.

وی خواستار حمایت ایران در برقراری این تفاهم صلح و دوستی منطقه ای و خاطر نشان شد: این امر باید با اراده کشورها و ملت های منطقه محقق شود و دخالت کشورهای بیگانه در مسایل منطقه ای قابل قبول نیست و مسایل پیرامونی باید با مشارکت کشورهای منطقه ای حل و فصل شود.

علی اف اظهار داشت: باید از تکرار اشتباهات گذشته در این زمینه اجتناب شود و کشورهای منطقه باید سیاست‌های مستقل خود را داشته باشند و همکاری دو کشور ایران و آذربایجان در توسعه مصالح منطقه ای بسیار موثر است.

وی همچنین گفت: روابط خود را با کشورهای منطقه‌ای داریم و به کشورهایی که هزاران کیلومتر از منطقه فاصله و سعی بر دخالت در امور دارند باید گفت که کاری از پیش نخواهید برد و کشورهای منطقه ای چون ارمنستان سال های طولانی از حمایت همین کشورهایی که هزاران کیلومتر فاصله دارند استفاد می‌کرد که دیگر نبابد این اشتباه را دوباره تکرار کنند.

رییس جمهور آذربایجان اضافه کرد: توسعه همکاری منطقه‌ای و توسعه روابط ایران و آذربایجان جزو علایق ماست و بنده رییس جمهور ایران را به کنفرانس ماه آینده در باکو دعوت می‌کنم.

علی اف گفت: این چندمین ملاقات ما با مقامات و روسای جمهور ایران در پنج سال گذشته بوده اما این نخستین ملاقات رییس جمهور دوکشور در نقطه مرزی است که نشان می دهد روابط دو کشور خوب و این مرز، مرز دوستی است و کسی نمی تواند این روابط حسنه را از بین ببرد.

رئیس جمهور: مرز ایران و آذربایجان را به مرز امید و فرصت بدل خواهیم کرد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم بهره برداری از سد مشترک قیزقلعه‌سی بروی رودخانه مرزی ارس ارتباط دو کشور را فراتر از رابطه همسایگی دانست و تصریح کرد: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه به تعبیر رهبر انقلاب، فراتر از رابطه همسایگی و یک رابطه خویشاوندی است و این رابطه و پیوند یک ارتباط مستحکمی است که ریشه در باورهای دو ملت و کشور دارد و تاریخ و تمدن و پیشینه تاریخی ما را به هم پیوند می‌دهد.

وی افزود: این رابطه قبلی و قلبی بین دو کشور و دو ملت ناگسستنی است و به هیچ عنوان رابطه دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد.

رئیس جمهور افتتاح سد قیز قلعه‌سی را نمادِ اراده و همکاری دو ملت ایران و آذربایجان دانست و بیان کرد: رودخانه ارس همواره موجب پیوند میان مردم عزیز جمهوری آذربایجان و ایران بوده است و این پیوند از ۵۰ سال قبل که با سد ارس همکاری دو کشور و دو ملت رقم خورد، همراه بوده است. پیوند ایران و آذربایجان امروز در سد خداآفرین که ۲ میلیارد متر مکعب آب را تنظیم می‌کند، هم چهار نیروگاه را فعال و هم ۴۰ هزار شغل ایجاد می‌کند، مشهود است.این پروژه نماد توسعه منطقه و نماد اراده و همکاری دو ملت و دو کشور است. این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد و موجب امیدواری ملت عزیز ایران و آذربایجان از یک سو و موجب ناامیدی دشمنان دو ملت و دو کشور است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه آماده صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور دوست و برادرمان آذربایجان و کشورهای دیگر هستیم، اذعان کرد: به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان عقیده داریم و شاید جزو اولین کشورهایی بودیم که اعلام کردیم این منطقه متعلق به آذربایجان است صریح هم اعلام کردیم هم رهبر فرزانه انقلاب فرمودند هم مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، آمادگی داریم برای ساخت منطقه قره باغ و از توانمندی های فنی مهندسی مهندسی جمهوری اسلامی در این منطقه استفاده شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ساخت کریدور ارس یا جاده راهبردی و اساسی کلاله - آق بند به طول ۱۰۴ کیلومتر باید با اراده ایرانی آذربایجانی انجام شود. این پروژه در ۶ جبهه کاری با قوت دنبال می شود و کار را زودتر از زمان مقرر که ۳۶ ماه است شاید بتوانیم به بهره برداری برسانیم که در جهت منافع دو کشور و دو ملت بوده و جاده ای مهم و راهبردی در منطقه است.

آیت الله رئیسی بیان کرد:معتقدیم نه تنها همکاری بین دو کشور بلکه همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سازمان‌هایی که هر دو کشور عضو آن هستند را باید صمیمانه ادامه دهیم.مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم که ملت ایران و آذربایجان همواره نسبت به حمایت از مردم فلسطین و غزه و نسبت به نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند.

وی افزود: همکاری دو کشور و همسایگی باید به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود و این اراده مسئولان دو کشور است.ممکن است برخی از پیوند ایران و آذربایجان خرسند نباشند اما آنچه برای ما مهم است منافع دو ملت و دو کشور است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دشمنان نمی‌خواهند پیشرفت آذربایجان و ایران اسلامی را ببینند اما ما معتقدیم که هر پیشرفتی در آذربایجان پیشرفت ماست و هر ناامنی در مرزهای دو کشور، خسارتش برای هر دو کشور خواهد بود.معتقدیم که مرزها به جای اینکه نقطه نگرانی باشد، مرزها را به مرز امید و فرصت برای توسعه اقتصادی و تجاری بدل خواهیم کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که برای حضور در این مراسم صبح امروز وارد فرودگاه تبریز شده بود، پیش از حضور در مراسم افتتاح این سد، از پروژه پل ترانزیتی جاده ای - ریلی ارس به عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب که کلاله در شهرستان جلفای آذربایجان شرقی را به کلاله جمهوری آذربایجان متصل می کند، بازدید کرد.

این سومین سد مشترک مرزی ایران و آذربایجان است و مهندسان ایرانی سد مذکور را ساخته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • بهمن IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    24 16
    یاشاسین فاتح قره باغ
    • GB ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      4 2
      خفه شومریض روانی
    • آذری IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      6 11
      منظورت الهام خانم قاچاقچی بین المللی مواد مخدره و نوکر خونخواران صهیونیسته
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    12 15
    این هم از اثرات وعده صادق. علی اف فهمیده یک من ماست چقدر کره داره و با ما در نیفته. یکی می گفت دوران موشک تموم شده و عصر گفتگو هاست !!!!
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      5 2
      علی اف برای منافع ملت و دولت آذربایجان تلاش می کنه
  • من IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    17 7
    اونجا مرز آزربایجان نیست خود آزربایجانه
    • GB ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      9 12
      ایران شمالی و ایران بزرگ.
  • GB ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 6
    کاملاً و دقیقاً مثل دخالت‌های ناتو، ترکیه و رژیم صهیونیستی که ایشون اصلاً قبول نمیکنه.
  • مهدی هستم از تهران IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    12 3
    قوم و نژادگراها به بهشت نمی روند
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    9 1
    احسن آقای رئیسی. این جمله دشمنان داخلی و خارجی را آتیش میزنه
  • JP ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    7 3
    قابل اعتماد نیستند
  • JP ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 2
    ان شاء الله
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    9 13
    ملت اذربایجان؟؟ مردم استان اذربایجان.
    • GB ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      6 7
      زنده بادایران.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 0
    توکل بر خدا
  • هادی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 2
    ما هیچ رفاقتی با جمهوری جعلی باکو نداریم. آقای رئیسی مواظب این فرد باش.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    قلمرو
  • لل IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    4 3
    انشالله به آغوش ما برمیگردد
  • اکبر DE ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    0 0
    کاشکی هیچ وقت این منحوس رو نمیرفتی ببینی.
  • مهدی US ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    1 2
    سقوط بالگرد کار علی اف و اسرائیل بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس