کد خبر 1603814
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
دعوت فرانسه از روسیه برای مراسم «نبرد نرماندی» خشم متحدان را برانگیخت

تصمیم فرانسه برای دعوت از روسیه برای شرکت در هشتادمین سالگرد عملیات بزرگ متفقین در جنگ جهانی دوم موسوم به «نبرد نرماندی» باعث تنش و جنجال بین متحدان فرانسه است.

به گزارش مشرق، ماه گذشته میلادی پس از آنکه برگزارکنندگان مراسم سالگرد نبرد نرماندی (D-Day) اعلام کردند از مسکو با وجود حملاتش علیه اوکراین برای شرکت در این مراسم دعوت می‌کنند، کشورهای غربی و متحد پاریس نگرانی و خشم خود را از این مساله ابراز کردند.

به نقل از پایگاه خبری پالیتیکو، مقام‌های کشورهای انگلیس و آمریکا نگرانی خود را بابت این اقدام پاریس ابراز کرده و مسائلی چون ماهیت نمادین این مراسم، پروتکل‌ها و مراتب دیپلماتیک مربوط به نمایندگان روسیه را زیر سوال بردند.

کاخ سفید نارضایتی خود را بابت این دعوت فرانسه از پاریس ابراز کرده و دو تن از مسئولان آمریکایی به پالیتیکو گفتند: «ما به تصمیم پاریس برای این دعوت از روسیه احترام می‌گذاریم شاید این مراسم به روس‌ها یادآوری کند که زمانی با نازی‌های حقیقی می‌جنگیدند نه نازی‌های غیرواقعی در اوکراین که اکنون با ‌آنها می‌جنگند.»

یکی از مقام‌های انگلیسی نیز گفت، اقدامات فرانسه شامل دعوت از روسیه برای شرکت در مراسم نبرد نرماندی، ارسال پیام تبریک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای پیروزی در انتخابات و میزبانی از شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در ماه جاری میلادی آزار دهنده هستند.

آنها گفتند، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خودش را بالا می‌بیند و در نهایت می‌خواهد یک شکلی از میانجی‌گر صلح درباره اوکراین را بازی کند که کاملا نادرست و نابجاست.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا نیز گفت، پاریس با دعوت از روسیه همه را شگفت زده کرده است.

وی همچنین از عدم ارتباط پس از اعلام این خبر با توجه به سطح بالای نمایندگی چندین کشور ابراز ناامیدی کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، چارلز، پادشاه انگلیس و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز برای شرکت در این مراسم دعوت شده‌اند.

یکی دیگر از دیپلمات‌ها که خوست نامش فاش نشود، گفت: «فرانسه گفت‌وگوها درباره دعوت از روسیه را کاملا داخلی انجام داده است.»

برگزار کننده این مراسم که تحت امر «فیلیپ اتین»، سفیر سابق فرانسه در واشنگتن است، ماه گذشته میلادی گفته بود که نمایندگان روسیه با علم به اینکه پوتین «عنصر نامطلوب» است، برای شرکت در این مراسم دعوت شده‌اند.

برگزار کننده این مراسم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برخلاف کرملین، فرانسه دیدگاهی سیاسی به تاریخ ندارد. در منظر تاریخی، فرانسه همیشه از کشورهایی که سربازانشان در نرماندی پیاده شدند، دعوت کرده است. این دعوت مربوط به فدراسیون روسیه نیز می‌شود.»

این برگزار کننده تایید نکرد که کدامیک از مقام‌های روسی دعوت شده‌اند یا اینکه روسیه اصلا این دعوت را پذیرفته یا خیر.

یکی از مقام‌های مراسم «ماموریت آزادسازی» نیز گفت، سازمان دهندگان در حال حاضر بر روی آماده سازی مراسم تمرکز دارند تا جزئیات مربوط به لیست مهمان‌ها.

حضور روسیه در مراسم روز نبرد نرماندی نخستین بار اتفاق نیفتاده است. پوتین در شصتمین و هفتادمین سالگرد این مراسم نیز حضور داشت که درست چند ماه پس از الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه بود.

«توبیاس الوود»، یکی از قانونگذاران محافظه کار و یکی از مقام‌های سابق دفاعی انگلیس از این اقدام پاریس دفاع کرد و گفت: «اگر روسیه دعوت نمی‌شد، وحدت و هدف مشترکی را که در طول جنگ جهانی دوم بین قدرت‌های متفقین وجود داشت، زیر سوال می‌رفت.»

شوروی ۲۷ میلیون نفر را در خلال جنگ جهانی دوم از دست داد.

ماکرون مدت‌ها قبل به دنبال توافق با پوتین در مراحل اولیه جنگ اوکراین بود. در ماه‌های اخیر نیز رئیس جمهور فرانسه لفاظی‌های ضد روسی خود را تشدید کرد به طوریکه در فوریه احتمال حضور نیروهای غربی را در اوکراین عنوان کرده بود.

اما در ماه‌های گذشته، نشانه‌هایی ایجاد شد مبنی بر اینکه پاریس به دنبال همکاری با مسکو است. اخیرا نیز «پیر لوی»، سفیر فرانسه در روسیه در جریان شرکت در پنجمین مراسم تحلیف پوتین در میانه بایکوت سران کشورهای غربی، باعث شگفتی دیگران شد.

یکی از وزرای انگلیس گفت: «چنین اقدامی مایه نگرانی است. ما باید روی این تمرکز کنیم که کشورهای متحد نه تنها چیزهای درست را بیان کنند، بلکه در مورد اوکراین کارهای درست را انجام دهند.»

حتی ورزشکاران روسیه اجازه شرکت و رقابت در بازی‌های تابستانی المپیک پاریس را زیر پرچم بی طرف دریافت کرده‌اند.

آماده سازی برای مراسم روز نبرد نرماندی پس از آن انجام می‌شود که روسیه حملاتش را علیه اوکراین و تمرکز بر خارکیف از سر گرفته است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 5
    انگلیسی های خبیث عامل اصلی تفرقه و نفرت پراکنی بین ملتها و کشورهای جهان و حتی کشورهای اروپایی هستند .
  • جلال IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    پشت سر نازیها علت زیادی نکنید
  • ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 1
    مکرون به غلط کردن افتاد ؟
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      1 0
      خاک بر سر رهبران بی غیرت آلمان شود که برای شرکت در جشن کشتار هزاران هم وطن خود توسط یانکی ها و انگلیسی ها اعلام آمادگی کرده اند !!!
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    احتمالا میخوان پوتین رو ترور کنن که همچینکاری دارن میکنن، وگرنه کیه که ندونه اروپا سگ آمریکاس و اراده ای از خودش نداره
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 0
    این فرانسه معلوم چی کار میکنه؟! یه بار میگه نیرو میفرستیم اوکراین جنجال درست میکنه،الان از روسیه داره برا یه مراسم دعوت میکنه باز جنجال درست میکنه فکر کنم مکرون فقط دوست داره تو چشم باشه خیلی اهمیت نمیده چی میگه
  • عمیر IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    0 0
    باید پوتین رو ترور کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس