کد خبر 1531136
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
رویترز: تنها شرط عربستان برای عادی‌سازی، پیمان دفاعی با آمریکاست

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابعی آگاه گزارش داد که  عربستان سعودی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در صورت تحقق یک شرط، آن هم انعقاد پیمان دفاعی با آمریکا، خواهد پذیرفت.

به گزارش مشرق، «رویترز» به نقل از سه منبع آگاه خود از مذاکرات عادی‌سازی گزارش داد که در صورت تحقق شرطِ انعقاد یک پیمان دفاعی میان آمریکا و عربستان، روابط ریاض و تل‌آویو بدون در نظر گرفتن سایر مطالبات عربستان در رابطه با حقوق فلسطینیان عادی خواهد شد.

طبق گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱»، خبرگزاری رویترز نوشت: دست‌یابی عربستان سعودی به یک توافق دفاعی الزام‌آور با ایالات متحده، آن را به سمت عادی‌سازی سوق خواهد داد؛ حتی اگر اسرائیل امتیازات عمده‌ای به فلسطینی‌ها ندهد تا برای خود یک کشور مستقل داشته باشند.

در ادامه گزارش رویترز آمده است: توافق موردنظر ممکن است با ضمانت‌های دفاعی سختگیرانه ناتو که پادشاهی سعودی ابتدا به دنبال آن‌ها بود، مطابقت نداشته باشد؛ چرا که این موضوع برای اولین بار بین «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر تابستان گذشته وی به عربستان، مورد بحث قرار گرفته بود.

یک منبع آمریکایی به رویترز می‌گوید: این توافق ممکن است شبیه معاهداتی باشد که ایالات متحده با کشورهای آسیایی منعقد کرده است. اگر کنگره آن را تأیید نکند، این ممکن است شبیه به توافق آمریکا با بحرین باشد که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده است؛ این نوع توافق نیازی به حمایت کنگره ندارد.

این منبع در ادامه اظهار داشت که واشنگتن یک راه دیگر هم دارد و می‌تواند با طبقه‌بندی عربستان سعودی به عنوان متحد اصلی اما غیر ناتویی خود، سطح هر توافقی را با ریاض بالا ببرد؛ وضعیتی که قبلاً به اسرائیل اعطا شده است.

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: با این وجود اما هر سه منبع معتقدند که عربستان سعودی در صورت مورد حمله قرارگرفتن، چیزی کمتر از ضمانت‌های الزام‌آور ایالات متحده برای محافظت از خود را نخواهد پذیرفت؛ مانند حمله موشکی به سایت‌های نفتی این کشور در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ انجام شد و بازارهای جهانی را تکان داد. جایی که ریاض و واشنگتن در آن زمان، ایران، رقیب عربستان سعودی در منطقه را به انجام این حملات متهم کردند اما تهران هر گونه نقشی را در این موضوع رد کرد.

طبق این گزارش، انعقاد پیمانی دفاعی برای حمایت آمریکا از بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در ازای عادی‌سازی با رژیم اسرائیل، منطقه خاورمیانه را با گرد هم آوردن دو دشمن قدیمی مواجه خواهد کرد؛ و البته پیوند ریاض با واشنگتن، پس از مداخلات چین، موجب تغییر شکل مناسبات منطقه خواهد شد. براساس گزارش رویترز، این یک پیروزی دیپلماتیک برای بایدن خواهد بود که می‌تواند قبل از انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۴ از آن با افتخار بگوید.

در شرایطی که هنوز مقامات عربستانی و یا وزارت خارجه آمریکا واکنشی نسبت به این گزارش نشان نداده‌اند، یکی از منابع در گفت‌وگو با رویترز خاطرنشان می‌کند: «عربستان سعودی از طرح صلح برای فلسطینی‌ها حمایت می‌کند؛ اما این بار چیزی هم برای خود می‌خواهد، نه فقط برای فلسطینی‌ها».

این گزارش خبرگزاری رویترز در حالی منتشر می‌شود که پایگاه اینترنتی شبکه «آی۲۴» به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گزارش داده بود: توافقی بین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر، برای حفظ «گزینه راه‌حل دو کشور» به عنوان بخشی از آنچه «توافق جامع» عادی‌سازی بین ریاض و تل‌آویو صورت گرفته است.

این شبکه صهیونیستی درخصوص آراء و نظرات داخلی آمریکا هم در گزارش خود نوشت: کاخ‌سفید از «اسرائیل» می‌خواهد به فلسطینی‌ها امتیاز بدهد تا از حمایت سناتورهای دموکرات برای توافقی که می‌تواند شامل ائتلاف دفاعی بین ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی نیز باشد، حمایت کنند.

ولی‌عهد عربستان در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» در ۲۱ ماه سپتامبر جاری اعلام کرد که عربستان گام به گام به سمت عادی‌سازی با اسرائیل پیش می‌رود. بن سلمان در پاسخ به سوالی درباره الزامات توافق عادی‌سازی گفته بود: برای ما مسئله فلسطین بسیار مهم است و باید این موضوع را حل کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    امریکا اگه میتونست از عربستان دفاع کنه در جنگ یمن دفاع میکرد،مگر اینکه منظور عربستان داشتن سلاح اتمی باشه یا بخواد سلاح اتمی امریکا در خاکش مستقر بشه
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 0
    عادی تر از اینکه وزیر گردشگری اسراییل میره عربستان روابط خیلی وقته عادی شده شما گرمید نمیفهمید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس