رسانه‌های صهیونیستی: بایدن و نتانیاهو بر «راه‌حل دو دولت» برای مسئله فلسطین توافق کرده‌اند

رسانه‌های صهیونیستی در گزارش‌هایی به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهور آمریکا، اصولی کلی برای حل مسئله فلسطین را پذیرفته و بر راه‌حل دو دولت تأکید دارند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های صهیونیستی از توافق بین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر، برای حفظ «گزینه راه‌حل دو کشور» به عنوان بخشی از آنچه «توافق جامع» عادی‌سازی بین ریاض و تل‌آویو نامید، گزارش دادند.

پایگاه اینترنتی شبکه «آی۲۴» به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد: بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و نتانیاهو، در دیدار هفته گذشته خود در نیویورک بر سر «موضوع فلسطینی در توافق عادی‌سازی با عربستان سعودی» به توافق رسیده و تاکید بر این بوده که دستیابی به توافق با ریاض به «قدرت دستیابی به توافق صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها» بستگی دارد.

این شبکه صهیونیستی تاکید کرد که بایدن فهرستی از خواسته‌های خاص آمریکا در قبال فلسطینی‌ها را به نتانیاهو ارائه نکرده است، اما او «به‌ طور ویژه اصرار داشت که اسرائیل امکان دستیابی به راه‌حل دو کشوری را حفظ کند».

در گزارش‌های دیگر آمده بود که کاخ سفید به کابینه تل‌آویو تصریح کرده باید «امتیازات قابل توجهی را برای فلسطینیان بپذیرد»؛ و این به عنوان بخشی از یک توافق جامع است که شامل عادی‌سازی بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نیز خواهد شد.

یک مقام ارشد اسرائیلی و یک منبع دیگر آشنا با جزئیات این دیدار، به شبکه آی۲۴ گفته‌اند که نتانیاهو درباره «اصول کلی موافق بود» و خاطرنشان کرد که برای آن‌ها، مذاکرات در مورد بخش فلسطین در توافق با عربستان تنها در ابتدای روند عادی‌سازی خواهد بود.

براساس گزارش شبکه صهیونیستی آی۲۴ و به گفته این منابع آگاه، هم‌اکنون سوال اصلی این است که چگونه می‌توان اصل کلی مورد توافق بین بایدن و نتانیاهو را به «اقدامات عملی در میدان» تبدیل کرد.

درخصوص آراء و نظرات داخلی آمریکا هم این شبکه صهیونیستی در گزارش خود نوشت: کاخ‌سفید از «اسرائیل» می‌خواهد به فلسطینی‌ها امتیاز بدهد تا از حمایت سناتورهای دموکرات برای توافقی که می‌تواند شامل ائتلاف دفاعی بین ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی نیز باشد، حمایت کنند.

شبکه آی۲۴ نیز درباره انگیزه‌های ریاض از توافق عادی‌سازی با تل‌آویو، مدعی شد: «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی امیدوار است از طریق این توافق‌ها، «حمایت افکار عمومی عربستان و جهان عرب و اسلام را به نفع عادی‌سازی با اسرائیل بسیج کند».

این شبکه اسرائیلی، وضعیت تل‌آویو را در جهتی کاملاً متضاد توصیف کرده و تاکید داشت: که اگر نتانیاهو در این مسیر حرکت کند، با مخالفت شدیدی در «اسرائیل» از سوی احزاب راستگرا در کابینه فعلی خود و حزب «لیکود» مواجه خواهد شد؛ مخالفتی که ائتلاف حکومتی را به فروپاشی تهدید خواهد کرد.

ولی‌عهد عربستان در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» در ۲۱ ماه سپتامبر جاری اعلام کرد که عربستان گام به گام به سمت عادی‌سازی با اسرائیل پیش می‌رود. بن سلمان در پاسخ به سوالی درباره الزامات توافق عادی‌سازی گفته بود: برای ما مسئله فلسطین بسیار مهم است و باید این موضوع را حل کنیم.

بعد از دیدار بایدن و نتانیاهو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین فاش‌شدن اخباری مبنی بر سفر یک مسئول صهیونیست به ریاض، انتشار گزارش‌ها درخصوص عادی‌سازی روابط عربستان و تل‌آویو در سایه اظهارات رسمی مقامات عربستانی و صهیونیستی افزایش یافته است.

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز اخیرا طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اذعان کرد که توافق عادی‌سازی روابط این رژیم با عربستان سعودی نزدیک است و دیگر کشورها نیز به آن خواهند پیوست. مقامات‌ تل‌آویو مدعی هستند که به جز عربستان، در مسیر عادی‌سازی با کشورهای عربی و اسلامی دیگری از جمله عمان، لیبی و اندونزی قرار دارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس