اعتراف آمریکا به سختی عادی سازی روابط تل آویو-ریاض

 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بر مسیر دشوار عادی سازی روابط ریاض – تل آویو تاکید کرد.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در مورد چشم انداز عادی سازی روابط میان تل آویو و ریاض صحبت کرد.

بلینکن بر تأثیر عمیقی که عادی‌سازی می‌تواند بر منطقه داشته باشد، تأکید کرد و گفت: «اول، اگر بتوانیم به آنجا برسیم، تحول‌آفرین خواهد بود. به سال ۱۹۷۹ بازگردید، حتی قبل از آن - و حرکت آن به سمت چشم انداز منطقه‌ای بسیار باثبات تر و یکپارچه‌تر، برای نزدیک شدن کشور پیشرو در اسلام با اسرائیل، که بازتاب‌هایی فراتر از خاورمیانه خواهد داشت. بنابراین اگر بتوان به آن دست یافت، فکر می‌کنم تحول‌آفرین خواهد بود.»

با این حال، او به دشواری‌ها و پیچیدگی‌های موجود در این مسیر اذعان کرد و اظهار داشت: «دستیابی به عادی سازی روابط تل آویو-ریاض آسان نیست. مسائل واقعاً سختی روی میز وجود دارد که ما در حال حل آنها هستیم.»

بلینکن ادامه داد: «نمی‌خواهم خیلی به دشواری‌ها اشاره کنم، اما می‌توانم این را بگویم: فکر می‌کنم ما برای آزمایش این موضوع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. من معتقدم که سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها نیز همینطور هستند. اما ما هنوز امید داریم. دست و پنجه نرم کردن با بسیاری از مسائل سخت عملی ضروری است و اینکه چه زمانی می‌توانیم به هدف برسیم، که نمی‌دانیم.»

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی بیان می‌شود که اظهارات متناقضی درباره مذاکرات پیرامون عادی سازی روابط تل آویو-ریاض جریان دارد.

در حالی که عربستان سعودی هنوز به طور رسمی رژیم اسرائیل را به رسمیت نشناخته و در توافقنامه ۲۰۲۰ ابراهیم با میانجیگری دونالد ترامپ شرکت نکرد، اما مقامات آمریکایی اکنون چشم انداز عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو را محتمل می‌دانند.

هفته گذشته نیز یک مسئول در دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که ریاض به اطلاع واشنگتن رسانده است که هرگونه مذاکره در ارتباط با عادی سازی روابط با تل آویو یا هرگونه اقدامی در قبال آن را متوقف می‌کند.

پیشتر نیز یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» تأیید کرده بود که با وجود تلاش‌های فشرده و زیادی که طی چند ماه گذشته از سوی دستگاه وزارت خارجه و دیپلمات‌های آمریکایی دنبال شد، اما احتمال کمی در دستیابی به توافق عادی سازی بین تل آویو و ریاض وجود دارد.

گزارش روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» اعلام می‌کند که «اسرائیل» و عربستان سعودی در حال حاضر به توافق عادی سازی نزدیک نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی دیدار «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «ران درمر»، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی به روزنامه صهیونیستی گفته بود که «اسرائیل» و عربستان سعودی برای رسیدن به یک توافق عادی سازی به هیچ عنوان نزدیک نیستند و اختلافات همچنان در جای خود باقی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که اسرائیل هیوم نامش را اعلام نکرده است، همچنین گفت: «اینکه بگوییم به هر توافقی نزدیک هستیم زود است.» او خاطرنشان کرد که «مسائلی وجود دارد که دو طرف باید خودشان آنها را حل کنند.»

این مقام آمریکایی در جریان سخنرانی خود تاکید کرد که چنین توافقی برای عادی سازی روابط تل آویو و ریاض به نفع آمریکاست و خاطرنشان کرد که دولت آمریکا به طور کامل از عادی سازی روابط ریاض با اسرائیل حمایت می‌کند و به گفتگو با شرکای منطقه‌ای خود از جمله عربستان سعودی درباره چگونگی و امکان ادامه حرکت رو به جلو در این مسیرادامه خواهد داد.

در همین حال، یک مقام سیاسی صهیونیستی به روزنامه اسرائیل هیوم گفت که بسیاری از مقامات صهیونیستی تلاش‌های فشرده‌ای برای دستیابی به توافق با عربستان انجام دادند. این مقام صهیونیستی با اشاره به پروازهای بین سرزمین‌های اشغالی فلسطین، آمریکا و عربستان سعودی، اظهار داشت: افراد زیادی روی موضوع عادی سازی روابط در بخش‌های مختلف کار می‌کنند، اما همچنان شانس عادی سازی روابط تل آویو و ریاض ۵۰ ۵۰ است نه بیشتر!

پیشتر رسانه‌های صهیونیستی در اوایل ماه اوت گفته بودند که عربستان سعودی در حال تعیین شرایط غیرممکن برای عادی سازی روابط است، از جمله کسب رضایت رژیم صهیونیستی برای غنی سازی اورانیوم، ساخت راکتور هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز، ایجاد اتحاد دفاعی بین ریاض و واشنگتن. و سایر شرایطی است که پذیرش همه آن‌ها برای تل آویو تقریباً غیرممکن خواهد بود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس