کد خبر 1530462
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
ادعای آمریکا درباره دیپلماسی با ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده که دیپلماسی با ایران، به روابط با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مرتبط است.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ابراز تمایل ایران برای مذاکره مدعی شد که اگر تهران بدنبال فضا برای دیپلماسی است، باید در جهت کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای خود گام‌هایی برداشته و همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تقویت کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این ارتباط ادعا کرد: «اگر ایران می‌خواهد تنش‌ها کاهش پیدا کند و فضا برای دیپلماسی باز شود، باید خود، گام‌هایی در جهت کاهش تنش بردارد.»

میلر در ادامه با بهانه جویی در قبال ایران مدعی شد: «در هفته‌های اخیر، ما شاهد اقدام ایران در جهت کاهش قدرت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام وظایفش بوده‌ایم، لذا اگر تصمیم ایران برای کاهش تنش واقعاً جدی است، اولین کار لازم این است که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری خود را افزایش دهد.»

به طرز مشخصی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هرگونه همکاری با ایران را به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیوند زد، اما او جزئیات بیشتری در این باره نگفت.

ادعاهای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره رابطه با ایران در حالی صورت گرفته که دو کشور در چند هفته گذشته برخی توافقات درخصوص مبادله زندانیان دو طرف و همچنین آزادسازی اموال بلوکه شده ایران را پشت سر گذاشته‌اند.

در هفته گذشته که آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری ایران در جریان دومین حضور خود برای سخنرانی و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفرکرده‌بود، چند خبر نویدبخش در تیتر رسانه‌های جهان قرار گرفت که یکی از مهمترین آنها، تبادل زندانی میان ایران و آمریکا بود. اگر چه مقدمات توافق مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن از مدت‌ها پیش آغاز شده بود اما سرانجام روز دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ با آزادی پنج زندانی از سوی هر دو طرف اجرایی شد.

از زمانی که بحث مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی و سپس خبر آزادسازی اموال مسدود شده ایران رسانه‌ای شد، قانونگذاران آمریکایی از حزب رقیب در صف نخست مقابله با دولت بایدن قرار گرفتند. آنها از یک سو این توافقات را در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می‌کنند و از سوی دیگر معتقدند که دولت بایدن در این مساله کنگره را دور زده‌است.

دارایی‌هایی ایران که به دلیل تحریم و رفتار قلدرمآبانه آمریکا در کشورهای مختلف بلوکه شده‌بود، در نتیجه تکاپوی دیپلماتیک و رایزنی‌های ثمربخش دولت سیزدهم به تدریج در حال آزادسازی است.

در همین ارتباط سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری از رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران در کره جنوبی خبر داد؛ دارایی‌هایی که ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود. پیشتر نیز به دنبال رایزنی‌های مؤثر دیپلمات‌های دولت سیزدهم، دیگر منابع مالی مسدود شده جمهوری اسلامی در برخی کشورها همچون ژاپن و عراق آزاد شده‌بود.

این اموال بلوکه شده در حالی به صورت دومینووار به ایران برمی‌گردد که در داخل آمریکا جدالی جدی شکل گرفته‌است. اواخر مردادماه بود که گروهی متشکل از ۲۶ قانونگذار جمهوری‌خواه به شدت از توافق دولت بایدن با ایران انتقاد کردند. آنها در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا نگرانی جدی خود را در مورد تصمیم برای آزادسازی حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را ابراز کردند.

این در حالی است که وزیر خزانه داری آمریکا فروردین ماه امسال ضمن اذعان به شکست سیاست تحریمی واشنگتن علیه تهران گفته بود: «آیا این تحریم‌ها سبب تغییر رفتار شده است؟ پاسخ این است که این تغییر بسیار کمتر از آن چیزی است که ما در حالت ایده‌آل می‌خواهیم».

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    رئیسی در برابر همه داره زانو میزنه.قاتل کودکان یمنی کم بود نوبت به شیطان بزرگ رسیده.فقط اون بدبختایی رو بگو که ۷ ساله خیال میکردن برجام بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس