کد خبر 1529391
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
بحران هویت اهالی زن، زندگی، آزادی

در میان دستگیرشدگان تعداد زیادی از افراد وجود دارند که علی رغم سن کم، شیوه های بی مبالات و هنجارشکنانه بخش عادی زندگی آنها را در بر می گیرد، از جمله مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی.

به گزارش مشرق، سیده فاطمه نعمتی پژوهشگر اجتماعی طی یادداشتی نوشت: علی رغم آنکه پس از فروکش کردن آشوب‌های سال گذشته، عده‌ای معتقد بودند عمده جماعت حاضر در این جریان‌ها، نوجوانان و جوانان هیجان‌زده‌اند که تحت تاثیر فیلم‌ها و بازی‌های رایانه ای به خیابان آمده اند، اما نگاهی عمیق‌تر به ماجرا وجود بحران هویت در این افراد را گوشزد می‌کند.

مساله بحران هویت که عمدتا در روانشناسی به آن پرداخته شده، حول سوال «من کیستم؟» شکل می‌گیرد. چه در وجه فردی و چه در وجه اجتماعی، زمانی که فرد نسبت به چیستی خود و جایگاهش در اجتماع دچار سردرگمی شود، به بحران هویتی مبتلا شده است. چنین فردی به دلیل اختلال در تعیین ارزش ها و باورهای فردی و نسبت خود با جامعه، آینده و تعاملات اجتماعی به سادگی به سوی رفتارهای ضد اجتماعی و ارتکاب جرائم به پیش می‌رود در حالی که از این نوع رفتار نیز نمی تواند کسب هدف و هویت نماید. یکی از بارزترین نشانه های وجود بحران هویت، رنج کشیدن از نقش خود در خانواده و جامعه است، که منجر به ضعف یافتن هدف و راههای رسیدن به آن می شود و فرد مداوما دیگران را در این امر مقصر می داند. عوامل بسیاری فرد را به این وضعیت مبتلا می کند، از جمله وجود مشکلات عاطفی در خانواده یا روابط فرد با افراد خارج از خانواده، مهاجرت، از دست دادن علایق و ... که منجر به بحران در فرد می‌گردد.

با این مقدمه بد نیست به برخی از زوایای رفتاری فعالین زن زندگی آزادی اشاره شود:

۱. وضعیت دستگیرشدگان نشان می‌دهد اکثر این افراد فرزند ناخلف خانواده بوده‌اند یا از عدم وجود خانواده رنج می‌بردند. به عنوان نمونه، محمدمهدی کرمی از عاملان شهادت روح اله عجمیان که نقش فعالی در اغتشاشات داشت یا محسن شکاری که در غائله مسدود کردن خیابان ستارخان و ایجاد وحشت و اختلال در امنیت عمومی محکوم به اعدام شد، به دلیل رفتارهای نامناسب، مورد شکایت خانواده قرار داشتند و مشخص شده که پیش از این وقایع نیز خانواده این افراد از آنها به دلیل خشونت و زد و خورد و رفتارهای خارج از عرف شکایت کرده‌اند.

۲. سارینا اسماعیل زاده که بنا به اظهارات اطرافیان سابقه خودکشی دارد و نهایتا بر اثر سقوط فوت شد یا نیکا شاکرمی که مشخص نیست در ساختمان نیمه کاره چه می‌کرده و فرضیه احتمال خودکشی وی رد نشده است.

۳. اکانتهای فعال در اغتشاشات که با مراجعه به سابقه انتشار مطالب آنها مشخص می شود عمده این افراد دچار مشکلات جدی در زندگی هستند و طلاق و مهاجرت در میان آنان یک پدیده رایج است و در خارج از ایران با مشکلات مالی جدی مواجه هستند.

۴. در میان دستگیرشدگان تعداد زیادی از افراد وجود دارند که علی‌رغم سن کم، شیوه های بی‌مبالات و هنجارشکنانه بخش عادی زندگی آنها را دربرمی‌گیرد، از جمله مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی. که این اتفاقات به دلیل عدم توجه خانواده ها به تربیت فرزندان اتفاق افتاده و بسیاری از این افراد در خانه های مجردی زیست می‌کنند.

۵. ساعات حضور این افراد در تجمعات قابل توجه است، میانه روز یا ساعات پایانی شب، ساعاتی که افراد اگر شاغل یا صاحب خانواده باشند، نمی توانند در خیابان به پرسه‌زنی، شعار دادن، آتش زدن اموال عمومی و تعرض به بقیه مردم بپردازند.

۶. ظاهر زنان حاضر در این تجمعات قابل توجه است، استفاده از نوع پوشش هنجارشکنانه، آرایش و استفاده از رنگ مو و لاک شبیه برخی گروههای غربی که در همان کشورها نیز نوعی آوانگارد سازی در مقابل نظام هنجاری به حساب می‌آید و خاص برخی کلوب‌ها است، تیپ‌های مردانه زنان علی رغم تاکید بر شعارهای زنانه، در عین برخورداری از موقعیت مالی مناسب با توجه به عدم اشتغال و دارا بودن گوشی یا ماشین خارجی گرانقیمت.

صحبت با این افراد یا پیگیر مکتوبات آنها در فضای مجازی نشان می‌دهد آنها در ابتدا به نوع ملیت خود دچار مساله‌اند و به نوعی از آن فرار می‌کنند، از سوی دیگر پیروی از قانون را برنمی‌تابند و قانون شکنی را روشنفکری و فرهیختگی می‌دانند، به فرآیندهای نرمال جهانی مانند ازدواج حمله می‌کنند؛ استفاده از کلمات رکیک بخشی از ادبیات رایج این افراد است، علی رغم برخورداری از وضع مالی مناسب، از هر چیزی به نوعی بیزاری می‌جویند به دنبال تحقیر دیگران هستند و در نهایت در شاخص‌های رفتاری آنان هیچ گونه وضعیت مسالمت آمیز و قابل اتکایی وجود ندارد. این افراد به دلیل بحران هویت در واقع با آنچه هستند، مشکل دارند و هیچ تصویری از آنچه می‌خواهند باشند نیز ندارند. در پی لذات آنی بودن و پرهیز از ایجاد ساختار نرمال در زندگی و پرهیز از هرگونه داشتن حد و مرز انسانی و در مقابل زیر سوال بردن انسانهایی که می‌توانند برای زندگی خود هدف و مسیر مشخص کنند، شاخصه آنها برای تمایز از زندگی هنجاری اجتماعی است که عملا به این منجر شده تا این افراد به دلیل اختلال‌های جدی شخصیتی در موقعیت انجام بزه قرار بگیرند و جریان های آشوب ساز بتوانند از آنها در موقعیتهای مختلف استفاده کنند.

به نظر می رسد توجه به مدارس به عنوان کانون شناسایی اختلال‌های هویتی و در ادامه دانشگاه به عنوان محل بروز این اختلالها می تواند منجر به شناسایی این افراد، ارجاع آنها برای مشاوره و روان درمانی و نهایتا کاهش تنش های اجتماعی شود که نوعی پیشگیری مثبت و کارا برای آینده کشور خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    14 42
    واقعا این بچه ها نیاز به مشاور متدین دلسوز باسواد و باتجربه و با حوصله دارن، ای کاش در هر مدرسه ای یک چنین مشاوری حضور داشت، کسی که محبوب بچه ها باشه و ازش حرف شنوی داشته باشن کسی که بهشون بها بده و گوش شنوای رنجهاشون باشه، کسی که عاشقانه خدمت کنه و هدفش گرفتن حقوق و مزایا نباشه
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    79 35
    و باز هم داستان تکراری انگ بستن به مخالفین
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
      5 29
      انگ چی خوبه با چشمای خودمون دیدیم یه عده وحشی منحرف چه به روز ملت آوردن
  • ندا IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    21 55
    دقیقا این نوددرصدشون دچارمشکلات شخصیتی وافسردگی هستند درصد جبران عقده های درون هستند
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      0 0
      افسرده باشند خیلی بهتره که گدای جرعه ای ساندیس باشند
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    18 57
    باباجزلات وشرابخواروخلافکاروبی دین کسی جلوی نظام نمیاسته
    • داریوش IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      7 0
      آفرین دمت گرم دقیقا زدی توخال 👏👏👏
  • سپیده IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    39 3
    این چه مدل پژوهش اجتماعی است؟ مشخص است که فردی که مشکلی ندارد اعتراضی نداشته باشد و کسانی که مشکل دارند اعتراض کنند. سوال این است که چرا این آدمها به این درجه از مشکلات رسیده‌اند و راه دیگری برای آنها مشخص نبوده است و کسی هم به دادشان نرسیده است؟ این ربطی به هویت نداشتن ندارد! الآن همه‌ی اموال شما را بگیرند و اجازه‌ی کار را هم از شما بگیرند آیا به مشکل برنمی‌خورید؟
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    71 31
    واقعا متاسفم برای نویسنده که به راحتی به دیگران انگ میزنه ، کسی این حرفا را باور نمیکنه
    • روناک IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
      6 35
      متاسفانه این مقاله حقیقت راگفته ما خودمان تعداد زیادی از این افراد راکه این خصوصیات رادارند ودراغتشاسات بودم می‌شناسیم،مردم عادی هرچند مشکلات اقتصادی دارند ولی هیچوقت مردم عادی آتش زدن آموال و وچاقوکشی زدوخورد بادیگران وساحتارشمنی وفحش جاسوسی برای آمریکا واسراییل نمی‌کنند ، باید بعدترببیای مدارس ودانشگاهاا ومراکز مشکلات اجتماعی توجه بیشتری بشه
  • علی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    13 16
    اونقدر متادون احتیاج داشتن دختر و پسر پیر و جوون .جمیعا اهل حال
  • علی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    35 15
    به هر حال این بندگان خدا قوت شدند و صحیح نیست پشت سرشون حرف زده بشه..
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    38 2
    حرف مردم را بشنوید والی .......
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    22 2
    خب اگه از سن کم مثلا دبستان آموزشهای لازم برای اختلاس رو بهشون یاد میدادن دیگه تو نوجوونی و جوونی رو به رفتارهای هنارشکنانه نمی آوردن.بزرگتر هم که میشدن میرفتن دنبال اختلاسشون به جای این بی بند و باریها اونوقت خونواده ها هم دیگه ازشون راضی بودن درآمدشون هم عالی بود.اعدامم نمیشدن.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    33 2
    خود سخن گوی دولت هم این شعار رو قبول داشت اونم بحران داره با این تفاصیل
  • محمد IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    51 2
    با این همه بودجه چه بلایی سر جوان مردم آورده اید؟ جوانان آینده ای ندارند
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    47 1
    بحران هویت اونجا به وجود اومد که وعده ها در زمان پیروزی انقلاب به مرور رنگ و بسیاری مسئولان پوستین عوض کردن و به سر مردم و کشور آمد آنچه نباید می آمد
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    8 4
    همه معتاد الکلی همه کاره
  • هامون IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    2 32
    در ضمن اکثر دستگیرشان فرزندان ثروتمند بودند که خواهان خوش گذرانی بیش از حد میباشند .
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    3 31
    وقتی پدرومادر به هر دلیلی تربیت و آموزش فرزندشون رو به فضای مجازی می سپرن نتیجه اش میشه وحشیگری و خشونت و ....
  • GB ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    1 27
    اگر راست میکه باید جلوی بی حجابی بگیرید
  • جاویدطلوعی IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    25 2
    سلام پژوهش و تحقیق در تمامی موضوعات بایستی بدون جهت گیری وپیش داوری باشد. با توجه به موضوع پژوهش و نتایج آن به نظر می رسد پژوهشگر درجهت زیرسوال بردن اعتراضات تحقیق را انجام داده است. پژوهشگر با ادبیات حاکمیت مسایل را تجزیه و تحلیل کرده درحالی پژوهش باید رویکرد علمی و غیرسیاسی داشته باشد.
  • داود IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    2 31
    پیاده در محل گذر میکردم چشم به یک پسر افتاد که از روبرو من گذشت ولی وقتی دقت کردم او یک دختر بود با یک شلوار سوراخ سوراخ و تنگ و یک تیشرت گشاد و موی کوتاه پسرانه .دنیای عجیبی شده ،پدر و مادر این جوان خبر دارند که این دختر ظاهرش اینچنین است،،،محله ما نارمک است
  • حسین IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    2 21
    تو مدارس و دانشگاه ها دبیران و اساتید نامحترمی از همین قشر هستن که جمع کردن اونا هم کم سخت نیست
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    4 4
    و تی شرت مشکی میپوشن معمولا و بعضی هاشون ماسک هم میزنن
  • یاعلی US ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    0 1
    ما همه ایرانی هستیم و قلبمون به عشق ایران میتپه ولی این واقعیت را نمیشه کتمان کرد که جوانان امید به آینده ندارند هیچکسی با بی بندوباری موافق نیست معیشت مردم بر طرف کنید اقتصاد رونق بدید عدالت اجتماعی که عمده کار هست برقرار کنید اگر کسی جیک زد خفه کنید یه جون باید بتونه کار مسکن داشته باشه تا بتونه تشکیل زندگی بده و نسل جوان شیعه ترویج پیدا کنه ولی متاسفانه چنین چیزی نیست
  • ناشناس IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    1 1
    چرت نگو همشون سالم ندمطالبه گرهستنداغتشاش گر شما عید۰وارونه نگید۰

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس