کد خبر 1529268
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
نمایندگان کنگره آمریکا وارد ارمنستان شدند

در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسئله قره‌باغ، سفارت آمریکا در ایروان از ورود هیئتی از نمایندگان کنگره این کشور به ارمنستان خبر داد.

به گزارش مشرق، سفارت آمریکا در ایروان اعلام کرد هیئت کنگره آمریکا برای دیدار با مقامات ارشد ارمنستان امروز شنبه وارد ایروان شدند.

وزارت دفاع روسیه دیروز جمعه اعلام کرد که جدایی‌طلبان تحت حمایت ارمنستان در منطقه قره‌باغ از زمانی که توافق کردند سلاح‌هایشان را زمین بگذارند، شش خودرو زرهی و بیش از ۸۰۰ سلاح را تسلیم نیروهای جمهوری آذربایجان کرده‌اند.

نیروهای حافظ صلح روسی در این ارتباط گفتند: «تا ۲۲ سپتامبر، شش خودرو زرهی، بیش از ۸۰۰ سلاح کوچک و ضدتانک، و حدود پنج هزار گلوله مهمات تسلیم شده است.»

پیش از این، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قره‌باغ اعلام کرده بود که تاکنون ۲۰۰ غیرنظامی در عملیات اخیر جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کشته و ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. به گفته وزیر خارجه ارمنستان، عملیات نظامی باکو در قره‌باغ همچنین منجر به آواره‌شدن بیش از ۱۰ هزار نفر شده است.

دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ از سه شنبه گذشته آغاز شد. حملات جمهوری آذربایجان به منطقه قره‌باغ پس از آن روی داد که باکو صبح روز سه شنبه مدعی شد، انفجار یک مین ضدزره جاسازی شده توسط نیروهای ارمنی، باعث انهدام یک کامیون متعلق به جمهوری آذربایجان و کشته شدن چند نیروی امنیتی این کشور شد. در این درگیری‌های نظامی، تاکنون ده‌ها نفر کشته و بیش از صدها نفر دیگر نیز از جمله ۱۲ کودک زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد، در خصوص تعلیق عملیات نظامی در قره‌باغ توافق حاصل شده است و حملات از ساعت یک عصر چهارشنبه به وقت محلی متوقف شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز روز گذشته در اظهاراتی رسانه‌ای درباره درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد: نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قره‌باغ در همکاری فعال با همه طرف‌های درگیر، هر اقدامی را برای محافظت از غیرنظامیان انجام می‌دهند. روسیه با همه طرف‌های درگیر در منطقه قره باغ در تماس نزدیک است و امیدوار است به زودی راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این مشکل پیدا شود.

از سوی دیگر «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان گفت: امید به بروز تحولات مثبت در قره باغ وجود دارد اما اوضاع همچنان بحرانی است. خروج ارامنه از قره باغ برنامه اساسی ایروان نیست. در حال حاضر تهدید مستقیمی متوجه جان ارامنه قره باغ نیست. خروج ارامنه قره باغ به ارمنستان زمانی رخ خواهد داد که آنها دیگر امکان اقامت در آنجا نداشته باشند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم به دنبال توافق جمهوری آذربایجان و نمایندگان ارامنه ساکن قره باغ اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از توافق دولت آذربایجان و نمایندگان ارامنه ساکن قره باغ برای توقف درگیری‌ها در این منطقه ابراز خرسندی کرده و انتظار دارد بر گفتگو و سازوکارهای مسالمت‌آمیز برای حل و فصل مسائل در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تمرکز شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • TR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 1
    جمهوری تهران تو جنگ آمریکا و عراق با آمریکا همکاری کرد الان هم با آمریکا برای حمایت از ارمنستان همکاری می کنید بعد ادعای دشمنی با آمریکا دارید
    • مقدس IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      حرف مفت نزن
  • TR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 1
    آمریکا ایران ارمنستان فرانسه تو یک جبهه هستند در مقابل ترکیه آذربایجان پاکستان اسرائیل روسیه
  • رامین IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 0
    سلام خدا به داد برسد این علی اف عرق خور امروز توران توران می کند فردا ایران ایران
  • رامین IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 0
    سلام خدا به داد برسد این علی اف عرق خور امروز توران توران می کند فردا ایران ایران
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 1
    آذربایجان اگه میخواست مثل ارامنه باشه باید همه رو قتل عام میکرد ولی اسلام دین رحمته
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 0
    اراضی شمال رودارس به ایران تعلق دارد.
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    5 0
    شروط امریکا برای کمک به ارمنستان چند شرط مشخص دارد . 1- توطئه و جاسوسی بر علیه ایران 2- دور شدن از روسیه 3- تقویت ارتباط با صهیونیست ها 4- قبول کاپیتالسیون 5 - واگذاری پایگاه نظامی به امریکا 6- خرید تسلیحات امریکایی 7- قطع ارتباط تجاری با روسیه و ایران و تقویت ارتباط تجاری با دوستان امریکا
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      2 1
      وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان سگهای کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • علی IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    0 0
    ماشاالله لابی ارامنه آنقدر در ایران قوی است که سفر نمایندگان شیطان بزرگ را نیز مثبت ارزیابی می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس