کد خبر 1529048
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
اولین کشتی بزرگ غلات بندر دریای سیاه اوکراین را ترک کرد

اولین کشتی بزرگ حامل گندم از زمان خاتمه توافقنامه غلات، از بندری در اوکراین به حرکت درآمد.

به گزارش مشرق، معاون نخست وزیر اوکراین می‌گوید اولین کشتی بزرگ حامل غلات از یکی از بنادر دریای سیاه اوکراین به حرکت در آمده است. از زمان خاتمه توافق غلات، این اولین کشتی بزرگ حامل غلات است که اوکراین را ترک می‌کند.

به گزارش رویترز، الکساندر کوبراکوف، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد کشتی «آرویات» بعد از بارگیری ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن گندم اوکراینی به مقصد مصر، بندر «چورنومورسک» را ترک کرد.

این دومین کشتی است که این هفته با استفاده از «کریدور موقت بشر دوستانه» اوکراین را ترک می‌کند. کشتی پیشین که بسیار کوچک‌تر از «آرویات» بود روز سه‌شنبه اوکراین را با یک محموله ۳ هزار تنی به مقصد قاره آفریقا ترک کرد.

گفتنی است بنادر دریای سیاه از زمان آغاز جنگ اوکراین بسته شده است. به دنبال مسدود شدن این بنادر و بروز بحران کمبود غذا در جهان، ترکیه و سازمان ملل تلاش کردند قراردادی را بین طرف روسی و اوکراینی منعقد کنند که مسیر برای صادرات غلات هموار می‌کرد. روسیه تیرماه امسال به دلیل «رعایت نشدن بخش روسی قرارداد» از آن خارج شد. مقامات روسی می‌گویند خواسته‌های این کشور برای شرایط بهتر صادرات غذا و کود نادیده گرفته شده است.

اوکراین ماه گذشته اعلام کرد مسیر جدیدی در دریای سیاه باز کرده و آن را «کریدور بشردوستانه» نامید. اوکراین در آن زمان گفت این مسیر برای آزادسازی کشتی‌هایی ایجاد شده که غلات حمل نمی‌کنند و، چون تحت پوشش توافق غلات نبودند از زمان آغاز جنگ در بنادر این کشور مسدود شده بودند.

تا کنون ۵ کشتی با استفاده از این کریدور اوکراین را ترک کرده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس