پوتین و اردوغان به‌زودی درباره توافق غلات گفت‌وگو می‌کنند

منابع آگاه در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کردند که روسای جمهور ترکیه و روسیه احتمالا به‌زودی درباره توافق غلات تلفنی گفت‌وگو و رایزنی خواهند کرد.

به گزارش مشرق، منبعی آگاه در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک احتمال گفت‌وگوی تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره توافق غلات وجود دارد، اما تاریخ این گفت‌وگو هنوز مشخص نشده است.

این مقام ترکیه‌ای که نخواسته نامش فاش شود در گفت‌وگو با روزنامه روسی «ریانووستی» گفت: آقای رئیس جمهور (اردوغان) قصد دارد با رهبر محترم روسیه درباره نتایج مذاکرات اخیر خود درباره توافق غلات با رهبران غربی در نشست سران گروه ۲۰ در هند برای پیشبرد بیشتر این روند گفتگو کند. بنابراین، ممکن است در آینده نزدیک رهبران ترکیه و روسیه مذاکرات تلفنی خواهند داشت، اما هنوز تاریخ مشخصی تعیین نشده است.»

پوتین و اردوغان در ۴ سپتامبر در شهر سوچی روسیه دیدار کردند. این اولین ملاقات شخصی آنها پس از تقریبا یک سال وقفه بود. گفت‌وگو پیرامون توافق صادرات امن غلات از دریای سیاه در اوکراین، مهمترین محور گفت‌وگوهای دو طرف بود.

در این دیدار پوتین تأکید کرد که به محض اینکه تمام تعهدات در توافق غلات اجرایی شود، مسکو آماده احیای توافق غلات خواهد بود. مسکو با وجود همه موانع، قصد دارد به صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی ادامه دهد و به ثبات قیمت ها و بهبود وضعیت صنعت کشاورزی جهانی کمک کند.

پوتین همچنین افزود که «روسیه به زودی غلات رایگان را به شش کشور آفریقایی منتقل خواهد کرد.» اردوغان نیز بر آمادگی خود برای مشارکت در فرآوری غلات روسیه برای تامین بیشتر اعلام کرد.

توافق صادرات امن غلات از دریای سیاه بین روسیه و اوکراین که پارسال با وساطت ترکیه و سازمان ملل امضاء شد، ۱۸ ژوئیه امسال پایان یافت و دولت روسیه اعلام کرد تمایلی به تمدید اجرای این توافق ندارد. ولادیمیر پوتین تأکید کرد با وجود تلاش‌های سازمان ملل، غربی‌ها شرایط توافق و مفاد مربوط به مسکو را اجرا نکردند. رئیس‌جمهور و مقامات ارشد روسیه بارها اعلام کردند که بیشتر غلات اوکراین به غرب صادر می‌شود و هدف اصلی این توافق، یعنی کمک به کشورهای نیازمند، از جمله کشورهای آفریقایی، هرگز محقق نشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ایرانی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    مشرق نیوز نشریه ای معتبر در عالم خبری و سایت های کشور می باشد خوب است در انتشار اخبار از درستی و نادرستی آن مطمئن شده و بعد منتشر کند چند روز پیش با آب و تاب و کامنت های عزیزان که خیلی از آنها پر از فحش و ناسزا به ملت تورک و ترکیه بود خبری را مبنی بر اینکه دستان جناب اردوغان خالی است منتشر کرد و خیلی زود اخباری را که ناقض این مطلب بود منتشر نمود چرا اینقدر تناقض و اخبار نادرست هوشیار باشیم بهتر است عزیزان محترم
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    2 0
    ترکیه پناه مظلومان و اردوغان حامی مستضعفان. خدا ترکیه را حفظ کنه
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 0
      خدا خردوغان رو لعنت کنه. مرتیکه پانترک
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    مرگ بر ترکیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس