نمایندگان در جریان تعیین زمان اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان تعیین زمان اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب به بیان نظرات خود پرداختند.

به گزارش مشرق،  در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹شهریور) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی)،نمایندگان به بیان نظرات خود پرداختند.

پیشنهاد کمیسیون قضایی و حقوقی اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب برای ۳ سال است

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی در دفاع از لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) گفت: پس از بررسی‌های متعدد کارشناسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مدت اجرای آزمایشی این قانون سه سال تعیین شد اکنون نیز برای تصویب مدت اجرای آزمایشی این قانون صحن مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری می‌کند و سپس گزارش کمیسیون به شورای نگهبان رفته و منتظر نظر شورای نگهبان خواهیم بود.

وی ادامه داد: لایحه‌ای که دولت از طریق قوه قضاییه به مجلس تقدیم کرد حدودا ۱۵ ماده داشت. در این لایحه مباحث فرهنگی لحاظ نشده بود حدودا ۳۵ ماده تحت عنوان مباحث فرهنگی در آن گنجانده شد و برای دستگاه‌های اجرایی نیز در جهت فرهنگ سازی و مقابله با جنگ روانی دشمن اقداماتی پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این لایحه اکنون دارای پنج فصل است، فصل اول کلیات می‌باشد فصل دوم وظایف عمومی دستگاه‌های اجرایی را تعیین می‌کند، فصل سوم تکالیف اختصاصی دستگاه‌های اجرایی مانند صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تعیین می‌کند و فصل چهارم نیز وظایف عمومی و مسئولیت‌های اجتماعی مطرح شده است و در فصل پنجم نیز جرائم و تخلفات پیش‌بینی شده که حدود ۳۵ ماده در اینجا گنجانده شده است. همه دستگاه‌ها مکلف هستند که با جرائم موضوع این ماده را پیگیری کرده و پرونده آن را به دستگاه قضایی ارجاع دهند. در این فصل برای افراد شاخص مجازات‌های خاصی در نظر گرفته شده است و افرادی که در فضای مجازی و غیرمجازی مرتکب تخلف می‌شوند مجازات‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: برای همه سازمان‌ها و صاحبان حرفه و مشاغل نیز تکالیفی پیش بینی شده و همه مکلف هستند همکاری لازم را در بحث رعایت عفاف و حجاب به عمل بیاورند. مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز نمی‌توانند با اشخاصی که به دلیل ارتکاب هر کدام از جرائم موضوع این ماده پرونده آنها در حال رسیدگی است همکاری کنند.

غضنفرآبادی در ادامه تاکید کرد: اکنون صرفا مجلس شورای اسلامی در خصوص مدت اجرای آزمایشی این قانون تصمیم گیری می‌کند سپس این لایحه به شورای نگهبان می‌رود و منتظر نظر شورای نگهبان خواهیم ماند سپس نظرات شورای نگهبان نیز در کمیسیون قضایی و حقوقی بررسی می‌شود و باز به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

محمدتقی نقدعلی در پیشنهادی در خصوص مدت اجرای این لایحه از ۳ سال به ۵ سال گفت: این لایحه عمدتاً قضایی بود و کمیسیون قضایی و حقوقی نیز مکرراً نظراتی را از ریاست محترم قوه قضائیه دریافت کرده و بیشتر جاها امکان اعمال نظر به دلیل نقطه نظرات ریاست قوه قضائیه موجود نبود. از طرفی نیز زمانی که این لایحه به تصویب رسیده و به شورای نگهبان برسد بعد از اعمال نظر شورای نگهبان این امکان وجود دارد که نقطه نظرات گروه‌های ایمانی در خصوص این لایحه نیز مجدد مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: در خصوص پیشنهاد ۵ سال نیز عمدتاً نظر کمیسیون بر این بود که این لایحه برای ۵ سال اجرایی شود چرا که برای یافتن نقاط قوت و ضعف این قانون نیاز است که ۵ سال به صورت آزمایشی اجرایی شود و از نمایندگان تقاضا دارم که با آن موافقت کنند.

شایان ذکر است نمایندگان مجلس با پیشنهاد نماینده خمینی‌شهر در خصوص اجرای آزمایشی این لایحه از ۳ سال به ۵ سال مخالفت کردند.

 علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان پیشنهاد اجرای آزمایشی آن طی ۴ سال را مطرح کرد و گفت: ۴ سال دیگر، مصادف با سال آخر مجلس دوازدهم است و نمایندگان به پختگی و نخبگی رسیده اند، با توجه به این نکته مسائل و مشکلات و چالش ها نیز در ۴ سال شناسایی می شود.

همچنین محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه نیز پیشنهاد اجرای آزمایشی یکساله این لایحه را مطرح کرد و گفت: حجاب دغدغه تمام مردم بوده و افراد بی حجاب نیز با مسئله حجاب مشکلی ندارند. از سوی دیگر وضعیت موجود کشور مناسب نبوده و کسی نیز رضایت ندارد. باید در اجرای قانون همه شرایط دیده شود. ما شرایط سخت اقتصادی داریم و طی دو دهه اخیر کمتر سالی بوده که با این مشکل مواجه نبوده باشیم. همه بحران ها به غرب باز نمی گردد.

لازم به ذکر است که نمایندگان با پیشنهادهای مطرح شده از سوی سلیمی و صباغیان نیز مخالفت کردند . در نهایت پیشنهاد کمیسیون به رای گذاشته شد که نمایندگان با اجرای لایحه عفاف و حجاب به مدت ۳ سال موافقت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    38 2
    با همین فرمون برید تا برای انتخابات ده درصد مردم بیان بهتون رای بدن
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 22
      تور رو خدا بیا رای بده بخدا معطل شماییم خخخخخ
    • ارش IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 18
      خیر..98 درصد خانم حجاب میخوان اونم چادر که حدود 95 درصد چادری هستند اون دو درصد هم بد حجاب هستند که اونم بازم حجاب میخوان
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 20
      به تو چه
  • محسن IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    39 2
    خدایا شکرت.مملکت فقط همین مشکل رو داشت که با تدبیر مسیولین حل شد...دیگه ایران بهشت واقعی شد...
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 27
      واقعا بهشت میشه از هرزگی پاک میشه
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    انشاالله از این کامنت ها بفهمید هرچقدر عقب نشینی را ادامه بدهید دهان رسانه را نمی توانید ببندید.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم به: شورای محترم نگهبان موضوع: لزوم تصریح الزامات حجاب اسلامی و حدود شرعی پوشش در لایحه‌ی عفاف و حجاب سلام علیکم از شورای محترم نگهبان و آقایان عباسعلی کدخدایی و هادی طحان نظیف می‌خواهیم الزامات حجاب اسلامی و حدود شرعی پوشش را که مورد تأیید مراجع معظم تقلید می‌باشد، به‌طور دقیق در ایرادات خود به لایحه‌ی حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، مصوب كميسيون قضایي و حقوقي مجلس شورای اسلامی در تاریخ 1402/6/29؛ مطالبه نمایند. در این راستا لازم است، تبصره‌ی 1 ماده‌ی 47 به‌صورت زیر اصلاح گردد: بدپوششی در مورد زنان عبارت است از پوشيدن لباس بدن‌نما يا تنگ يا لباسی كه قسمتی از بدن از گردن به پايين، يا هرجایی از پا، يا بالاتر از مچ دست‌ها (بدون زیورآلات، لاک و ناخن‌مصنوعی) ديده شود. همچنین لازم است ماده‌ی 49 به‌شرح زیر اصلاح گردد: هر زنی در انظار يا اماكن عمومی يا معابر كشف حجاب كند به نحوی كه چادر يا مقنعه يا روسری يا شال، به نحوی كه تمام سر به جز گردی صورت (بدون آرایش و زیورآلات)، گردن، موها و گوش‌ها را بپوشاند، بر سر نداشته باشد (تا آخر).

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس