کد خبر 1528032
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
وقوع ۵۰ درصد جرایم در پایتخت از نوع خُرد است

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد جرایمی که در پایتخت رخ می‌دهد جرایم خرد است.

به گزارش مشرق، سرهنگ مرتضی نثاری درباره آسیب شناسی جرایم خشن و زورگیری گفت: دسته‌ای از مجرمان افراد سابقه داری هستند که به طمع ربودن مال افراد دست به جرایم خشن و هنجارشکنانه می‌زنند و همچنین برخی مجرمین نیز به خاطر عادت، به دفعات و کرات مرتکب جرایم شده و هر بار با شیوه‌ها و روش‌های جدید وارد جامعه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه عدم تناسب میزان مجازات‌ها یکی از دلایل بازگشت مجرمین به چرخه جرم در جامعه است، افزود: متأسفانه مجازات در حوزه جرایم خشن از بازدارندگی کافی برخوردار نیستند و هدف این مجازات‌ها اصلاح و بازپروری است که محقق نشده و متأسفانه در آمار این مجرمان بارها و به دفعات اقدام به ارتکاب جرایم خشن مشاهده می‌شود.

نثاری با بیان اینکه همیشه پلیس پیشگیری را مقدم بر درمان می‌داند تصریح کرد: مهمترین رکن پیشگیری، پیشگیری اجتماعی است که طی آن آگاهی بخشی‌های اجتماعی در مورد سرقت‌ها انجام می‌گیرد.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران ادامه داد: نوع دیگر پیشگیری وضعی است که طی آن شهروندان وضعیتی به وجود آورند که طعمه سارقین نشوند مانند تجهیز طلافروشی‌ها به شیشه‌های ضد ضربه و ضد گلوله و دوربین مدار بسته که مانع ارتکاب به سرقت است.

وی اظهار داشت: تهران با شرایطی چون جمعیت ۱۳ میلیونی و با جمعیت شناور ۳ میلیون نفری و وجود ۳۵۰ هزار اتباع خارجی و تردد روزانه بالای هشت میلیون خودرو و موتور سیکلت در سطح شهر زمینه‌های لازم برای ارتکاب انواع جرایم را دارد و در حال حاضر ۵۰ درصد جرایمی که در پایتخت رخ می‌دهد جرایم خرد است.

نثاری تصریح کرد: تهران در بخش پیشگیری، کنترل و مقابله با جرایم خشن و مسلحانه با تلاش و همدلی دستگاه‌ها رتبه و جایگاه خوبی دارد و در بحث جرایم خشن ۲۷ دستگاه تکلیف قانونی دارند که با توجه به وضعیت تهران و وجود ۱۸ وزارتخانه، ۱۴۰ سفارتخانه و موضوعات متعدد اگر این دستگاه‌ها پای کار بیایند و به تکالیف خود در حوزه پیشگیری وضعی عمل کنند در پیشگیری اجتماعی و وضعی موفق خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: در مورد پیشگیری، کنترل و مقابله با جرایم خشن وزارت صمت ۱۱ تکلیف، وزارت راه و شهرسازی ۹ تکلیف، وزارت نیرو ۹ وظیفه، صدا و سیما هفت تکلیف، شهرداری ۱۱ تکلیف و سازمان بهزیستی سه تکلیف بر عهده دارد.

نثاری در خاتمه به شهروندان توصیه کرد: در زمان وقوع زورگیری خونسردی خود را حفظ کنند و به جای درگیری با زورگیران نسبت به برداشتن شماره پلاک خودرو و یا موتورسیکلت آنها اقدام و جهت شناسایی زورگیران بر روی به خاطر سپردن چهره، لهجه، لباس و… آنها تمرکز کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس