کد خبر 1528016
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
دعوت جو بایدن از نخست وزیر عراق

رئیس جمهور آمریکا از نخست وزیر عراق که به نیویورک سفر کرده، برای دیدار در واشنگتن دعوت به عمل آورد.

به گزارش مشرق، دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق طی بیانیه‌ای از دیدار صبح امروز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داد.

بر اساس این بیانیه که نسخه‌ای از آن در وبگاه «بغداد الیوم»، منتشر شد، در این دیدار، دو طرف در خصوص همکاری بین عراق و آمریکا و راه‌های تقویت شراکت در زمینه‌ها و سطوح مختلف رایزنی کردند و بلینکن دعوت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از السودانی برای حضور در کاخ سفید برای رایزنی بیشتر درخصوص روابط دوجانبه را ابلاغ کرد.

السودانی نیز ضمن تشکر از این دعوت و اعلام آمادگی برای پاسخ به آن در زمانی که بعدا مشخص خواهد شد، بر اهمیت ازسرگیری فعالیت کمیته مشترک عراق وآمریکا درخصوص توافقنامه «چارچوب راهبردی» میان دو کشور تاکید کرد و در ادامه به شماری از مواضع مهم همکاری دوجانبه و سفر موفق هیأت عراقی که وزیر دفاع در رأس آن قرار داشت به واشنگتن و رایزنی درباره روابط با ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با تروریسم اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر عراق از تمایل کشورش برای توسعه شراکت با ایالات متحده آمریکا در زمینه‌های مختلف مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خبر داد و اعلام کرد که از حضور شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در عراق استقبال‌ می‌کند.

السودانی بر اهمیت همکاری مشترک با آمریکا در بخش امنیت برای مبارزه با داعش باوجود افزایش توانایی و ظرفیت‌های رزمی نیروهای امنیتی عراق و توانایی آن‌ها در حفظ امنیت در سراسر عراق تاکید کرد.

بلینکن نیز از دولت عراق برای اتخاذ گامهای عملی در مسیر متنوع‌سازی منابع انرژی و بهره برداری بهینه از گاز و خودکفایی در این زمینه از طریق امضای قراردادهایی با شرکت توتال و اتصال برق با کشورهای همجوار تقدیر و تاکید کرد که آمریکا به همکاری با عراق در پرونده‌های مختلف پیامدهای تغییرات اقلیمی و توسعه زیرساخت‌ها ادامه خواهد داد و از ثبات، توسعه و شکوفایی عراق حمایت می‌کند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق، السودانی، به منظور مشارکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بامداد دوشنبه (۱۸ سپتامبر) بغداد را به مقصد نیویورک ترک کرد . انتظار می‌رود که وی در این سفر با مقامات ارشد کشورهای مختلف در حاشیه این نشست دیدار و رایزنی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس