کد خبر 1527976
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
سئول: امیدوار به بهبود روابط میان کره جنوبی و ایران هستیم

وزارت خارجه کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای ضمن تائید خبر انتقال وجوه مسدود شده ایران به کشور قطر، نسبت به بهبود روابط میان سئول و تهران ابراز امیدواری کرد.

به گزارش مشرق، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: وجوه ایرانی که در کره جنوبی به دلیل تحریم‌های مالی علیه ایران مسدود شده بود، به تازگی با همکاری نزدیک بین کشورهای مربوطه با موفقیت به کشور قطر منتقل شد.

این بیانیه می‌افزاید: دولت کره جنوبی با این درک واضح که این وجوه مسدود شده متعلق به مردم ایران است، به ارتباطات دیپلماتیک و رایزنی با کشورهای ذیربط ادامه داده تا در نهایت موضوع وجوه مسدود شده را حل و فصل کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حل موضوع وجوه مسدود شده، علاوه بر کشورهایی که به طور مستقیم در این موضوع نقش داشتند، کشورهای ثالث مانند قطر و سوئیس نیز در حل این موضوع نقش بسزایی ایفا کرده و دولت کروه جنوبی مایل است از نقش سازنده این کشورها تشکر ویژه کند.

این وزارتخانه در این بیانیه مدعی شد: حتی پس از انتقال وجوه مسدود شده ایران به قطر، از آنها برای مقاصد بشردوستانه مانند خرید غذا و دارو استفاده خواهد شد مانند آنچه در کره وجود دارد و دولت ما تجربه تجارت بشردوستانه خود را با قطر به اشتراک گذاشته است.

وزارت خارجه کره جنوبی در پایان این بیانیه آورده است: دولت کره جنوبی امیدوار است که انتقال وجوه مسدود شده به عنوان فرصتی برای توسعه بیشتر روابط بین سئول و تهران در آینده باشد.

رئیس بانک مرکزی ایران روز دوشنبه از واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو از منابع بلوکه شده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر خبر داد و گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور در حال انجام است.

«محمدرضا فرزین» در برنامه تلویزیونی با اشاره به آزادسازی منابع بلوکه شده، اظهار کرد: ۱۹ مرداد ماه سال جاری، تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره جنوبی و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد.

وی با بیان اینکه در طی این مدت بانک‌های کشاوزی، سامان، پاسارگار، گردشگری، شهر و کارآفرین در ۲ بانک قطری الدوخان و الاهلی حساب باز کردند، افزود: طبق توافقات انجام تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق توافقات انجام تمام پرداخت ها توسط کارگزاران بانک های قطری و سوئیفت انجام می شود.

فرزین گفت: روز گذشته نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که حساب ۶ بانک فعال شده است و امروز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ یورو به حساب بانک‌ها واریز شد.

وی تاکید کرد: کلیه منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می شود.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی، تصریح کرد: شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می یابد.

فرزین گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور در حال انجام است و در صورت تحقق قطعی نتایج آن اعلام می شود.

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای با اعلام اینکه منابع مالی آزاد شده در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، سیاست‌ دولت‌های آمریکا را در ممانعت از دسترسی آزاد و مشروع ایران به منابع مالی خود در سایر کشورها، اقدامی غیرقانونی و متخلفانه و غیرانسانی دانست.

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دوشنبه شب درباره آزادسازی منابع مالی مسدود شده در کره جنوبی و تبادل زندانی ها انتشار یافته، آمده است: در راستای استیفای حقوق اتباع ایرانی در سرتاسر جهان و نیز ایرانیان مقیم امریکا و در چارچوب فرآیندی مستقل، پنج نفر از شهروندان ایرانی که بدلیل فعالیتهای تجاری عادی بشکل غیرقانونی تحت پیگرد دستگاه قضایی آن کشور قرار گرفته بودند، آزاد شدند و به آغوش خانواده های خود بازگشتند.

در این بیانیه تصریح شده است: قبل از آن، منابع مالی کشورمان در کره جنوبی که به دلیل فشارهای غیرقانونی ایالات متحده مسدود و برای سالها امکان بهره برداری از آنها وجود نداشت با پیگیری مجدانه وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آزاد و طی فرآیندی مالی و بانکی که چند هفته به طول انجامید، به حسابهای متعلق به بانکهای کشورمان در قطر منتقل شد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه افزود: این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بنا به صلاحدید مراجع ذیربط و بر اساس نیازها و اولویتهای کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بدون تردید سیاستها و تحرکات دولتهای مختلف ایالات متحده آمریکا در ممانعت از دسترسی آزاد و مشروع ایران به منابع مالی خود در سایر کشورها اقدامی غیر قانونی و متخلفانه و غیرانسانی است.

در این بیانیه آمده است: با وجود این، اقدام غیر قانونی و متخلفانه امریکا در سوء استفاده از نظام بانکی بین المللی و اعمال فشار بر کشورهای دیگر برای محدود کردن دسترسی ایران به داراییهای خود، به هیچ عنوان نافی مسئولیت دولتهای محل نگهداری این دارایی ها نیست و باید پاسخگوی اقدامات غیر موجه خود در عمل به خواسته غیرقانونی دولت امریکا، ضرر و زیانهای مالی مترتب بر مسدودسازی طولانی مدت اموال ایران و نیز تبعات و عواقب بشر دوستانه آن به ویژه در دوره همه گیری کرونا باشند.

«مردم ما هیچ گاه فراموش نمی کنند که حتی در زمان اوج همه گیری بیماری کووید - ۱۹، رژیم وقت ایالات متحده، بی اعتنا به شرایط اضطراری بهداشتی و مسائل بشر دوستانه و بی توجه به درخواستهای مکرر دبیر کل و مقامات حقوق بشری سازمان ملل، مانع از دسترسی کشورمان به منابع مالی خود در کره جنوبی شد.»

وزارت خارجه در این بیانیه افزود: جمهوری اسلامی ایران مراتب قدردانی خود را از «دولت قطر» برای نقش آفرینی موثر در فرآیند انتقال منابع مالی و تبادل زندانیها ابراز می نماید. همچنین از تلاشهای ارزشمند «سلطنت عمان» در پیشبرد این روند و نیز از همکاری «دولت سوئیس» به دلیل مشارکت در تسهیل این فرایندها قدردانی به عمل می آورد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    جواب ما باید این باشه: هر وقت قلاده ت رو از گردنت در آوردی بعدا بیا حرف بزنیم! خاک بر سر!
  • میثم IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    چیزی که با زور گرفتیم و دست مایه امید خودشان قرار ندهند . اون روزی که با قلدری پولهای ما را بلوکه کردند باید به فکر عاقبت کار می‌بودند . مسئولین دقت کنند
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    کره جنوبی غیر قابل اعتماد است . کشوری که نوکر امریکاست ،اختیارش دست اربابش است
  • پرهام IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    شرکت لوازم خانگی کره مثل سگ بیکار شدن زنده باد اسنوا زنده باد امرسان زنده باد پاکشوما زنده باد ایران رادیاتور زنده باد هیمالیا زنده ما شهاب زنده باد ایکس ویژن
  • حقگو IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    کره جنوبی برود یک فکری به حال خودش بکند که مستعمره و زندانی امریکایی هستند و اختیار کشور خودشان را هم ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس