آشنایی با رقیبان آسیایی پرسپولیس؛ زخم‌خورده‌ها با رونالدو و کوتینیو می‌آیند

تیم فوتبال پرسپولیس در گروه E مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با تیم‌های النصر عربستان، الدحیل قطر و استقلال تاجیکستان هم‌گروه است.

به گزارش مشرق، تیم فوتبال پرسپولیس که در سید اول قرعه کشی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا قرار داشت، در گروه E این رقابت‌ها با تیم‌های النصرعربستان، الدحیل قطر و استقلال تاجیکستان هم‌گروه شد.

در این گزارش قصد داریم شما را با رقیبان این تیم در مرحله گروهی آشنا کنیم.

النصر عربستان:

النصر عربستان یکی از قطب‌های سنتی قدرت در فوتبال این کشور است که ۶۷ سال پیش تاسیس شد. این تیم با ۹ قهرمانی پس از الهلال دومین تیم پرافتخار عربستان است که ۶ بار فاتح جام حذفی و ۷ نایب قهرمانی لیگ نیز در ویترین افتخارات خود دارد. این تیم اخیرا با درخشش فوق ستاره خود یعنی کریستیانو رونالدو برای نختسین بار قهرمان جام باشگاه‌های عرب نیز شدند. النصر مانند پرسپولیس یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی جام‌ در جام آسیا را در کارنامه دارد.

شوالیه‌ها در این فصل همانند دیگر تیم‌های عربستانی ستارگان بزرگ فوتبال جهان را در اختیار گرفتند. النصر بازیکنان نامداری همچون کریستیانو رونالدو، سادیو مانه، مارسلو بروزوویچ، اوتاویو، آیمریک لاپورت، الکس تلس، تالیسکا و سکو فوفانا را در اختیار دارد و این هفتمین حضور این تیم در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا است.

بهترین عملکرد النصر در این رقابت‌ها به سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برمی‌گردد که توانستند تا مرحله نیمه نهایی صعود کنند. شوالیه‌ها در سال ۲۰۲۰ توسط پرسپولیس و در سال ۲۰۲۱ توسط الاهلی عربستان از صعود به فینال بازماندند.

بیشتر بخوانید:

آخرین خبر از وضعیت بیرانوند برای دیدار با النصر

هدایت این تیم بر عهده لوییز کاسترو ۶۲ ساله پرتغالی است. حالا این باشگاه متمول عربستانی با خرید ستاره‌های بزرگ فوتبال جهان قصد دارد انتقام حذف تلخی که توسط سرخ‌پوشان ایرانی برای آن‌ها رقم خورد را بگیرند. در نیمه نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۲۰، پرسپولیس یحیی گل‌محمدی مقابل النصر قرار گرفت و در غیاب عیسی آل‌کثیر به دلیل محرومیت موفق شد در ضربات پنالتی نماینده متمول عربستانی را مغلوب کند. النصر تا چند سال به دنبال تغییر دادن نتیجه بازی بود و چند بار هم در مراجع قضایی فوتبال ناکام ماندند.

النصر فصل گذشته به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کرد و به عنوان سهمیه چهارم عربستان در مرحله پلی‌آف موفق شد شباب‌الاهلی امارات را مغلوب کند و در سید چهارم مرحله گروهی قرار بگیرد.

پرسپولیس تا به اینجا کار ۳ بار در مقابل النصر قرار گرفته و ۲ برد و یک باخت را در مقابل نماینده عربستان بدست آورده است. سرخ‌پوشان عملکرد نسبتا خوبی در مقابل نمایندگان عربستانی داشتند و در مجموع ۲۳ بازی مقابل حریفان عربستانی ۹ برد، ۶ تساوی و ۸ شکست در کارنامه نماینده ایران به چشم می‌خورد.

الدحیل قطر:

لخویا سابق فصل گذشته موفق شد به سختی قهرمانی را از السد بگیرد و مانع از هت‌تریک قهرمانی شاگردان ژاوی در قطر شود. این باشگاه با نام الشرطه دوحه (پلیس دوحه) تأسیس شده بود و در سال ۲۰۰۹ به لخویا و پس از آن نیز در سال ۲۰۱۷ با ادغام ۲ باشگاه لخویا و الجیش به الدحیل تغییر نام یافت.

الدحیل یکی از باشگاه‌های ثروتمند کشور قطر می‌باشد که سال ۲۰۱۰ با کسب قهرمانی در لیگ دسته دوم قطر جواز حضور در لیگ ستارگان را کسب کرد و موفق به کسب ۸ عنوان قهرمانی در این لیگ شد. این تیم همچنین سه قهرمانی در جام ولیعهد قطر، ۲ قهرمانی در جام شیخ جاسم قطر و سه قهرمانی در جام امیر قطر را در کارنامه دارد. همچنین الدحیل به مقام پنجمی جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ نیز دست یافته است.

هدایت این تیم برعهده هرنان کرسپوی ۴۸ ساله آرژانتینی است و الدحیل بازیکنان نامداری دارد که می‌توان به فلیپه کوتینیو، ادمیلسون بلژیکی، مایکل اولونگای کنیایی، ایساک لیحاجی فرانسوی، ابراهیما بامبا ایتالیایی، روبن سمدوی پرتغالی، ابراهیما دیالوی فرانسوی و مون‌هوان کیم کره‌ای اشاره کرد. اولونگا سابقه حضور مقابل نمایندگان ایرانی دارد و بارها موفق به گلزنی شده است.

بهترین نتیجه الدحیل از ۱۰ دوره حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا صعود به مرحله یک چهارم نهایی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ بوده است. الدحیل نیز همانند النصر انگیزه بالایی برای گرفتن انتقام از سرخ‌پوشان دارد. در سال ۲۰۱۸ الدحیل در حالی که بازی رفت را با برتری مقابل پرسپولیس به پایان رسانده بود در بازی برگشت شاگردان برانکو موفق شدند به شکل معجزه‌آسایی الحدیل را مغلوب کند و این نماینده قطری از صعود به جمع چهار تیم آسیا بازماند.

کفه ترازو در تقابل‌های اخیر ۲ تیم به نفع نماینده قطری است. الدحیل و پرسپولیس تا به اینجا کار ۸ مرتبه مقابل یکدیگر قرار گرفتند که سهم الدحیل ۴ و سهم پرسپولیس ۳ پیروزی بوده و یک دیدار نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.

استقلال تاجیکستان:

استقلال دوشنبه در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد، اما خیلی زود به یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین تیم‌های تاجیکستان تبدیل شد. این تیم فصل گذشته موفق شد دهمین عنوان قهرمانی در لیگ برتر تاجیکستان را بدست بیاورد و جواز حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند و در سید سوم قرعه‌کشی قرار گرفت.

این تیم همچنین ۸ عنوان قهرمانی در جام حذفی تاجیکستان، ۱۰ قهرمانی در سوپر جام، ۱ قهرمانی در جام پرزیدنت آسیا و ۲ نایب قهرمانی ای‌اف‌سی کاپ آسیا را در کارنامه خود دارد.

مجتبی مقتدایی بازیکن ایرانی تیم فوتبال استقلال تاجیکستان است و تقابل او با مهاجمین پرسپولیس نیز در نوع خود جالب توجه خواهد بود. این مدافع سابقه حضور در تیم‌های صنعت‌نفت، مس‌کرمان و ذوب‌آهن را در کارنامه خود دارد.

استقلال سابقه ۵ دوره حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارد و بهترین عملکرد آن‌ها به دوره قبل برمی‌گردد. جایی که این تیم موفق شد در مرحله گروهی در ۲ دیدار رفت‌وبرگشت الاهلال عربستان قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان را را در ۲ بازی رفت‌و برگشت مغلوب کند و به مرحله حذفی صعود کند.

اما این تیم در مرحله یک‌هشتم نهایی با نتیجه یک بر صفر نتیجه را به پرسپولیس واگذار کرد تا بهترین عملکرد آن‌ها توسط سرخ‌پوشان قطع شود. حالا این تیم نیز همانند النصر و الدحیل انگیزه بالایی برای تقابل با شاگردان یحیی گل‌محمدی دارد.

ایگور چروچنکو هدایت این تیم بر عهده دارد و از بازیکنان شاخص این تیم می‌توان به منوچهر جلیلوف مهاجم ملی‌پوش تاجیکستانی اشاره کرد. وحدت هنانوف فصل گذشته با درخشش در همین تیم استقلال تاجیکستان به همراه منوچهر صفروف، توسط یحیی گل‌محمدی به عضویت پرسپولیس درآمدند. صفروف بعد از یک فصل ناموفق از جمع سرخ‌پوشان جدا شد اما هنانوف هم‌چنان در جمع شاگردان یحیی گل‌محمدی حضور دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس