کد خبر 1526193
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
1

گروه محصولات فلزی با ۴۵/۷ درصد افزایش، بیشترین رشد را در مردادماه ثبت کرد.

به گزارش مشرق، پژوهشکده پولی و بانکی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد میزان تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس در مردادماه ۹.۲ درصد افزایش یافته و در این میان مهم‌ترین رویداد افزایش میزان تولید گروه محصولات شیمیایی بعد از ۶‌ماه است.

یکی از نماگرهای مهم در اقتصاد که می‌تواند سطح تولید را در ماه‌های آینده پیش‌بینی کند شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس است زیرا شرکت‌های صنعتی ثبت شده در بازار سهام نزدیک به ۶۰ درصد کل تولیدات کارخانه‌های بزرگ صنعتی را در ایران در اختیار دارند، به همین دلیل محاسبه سطح تولید در این شرکت‌ها می‌تواند میزان تولیدات در کارخانه‌های صنعتی ایران را نشان دهد.

پژوهشکده پولی و بانکی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده سطح تولید در این کارخانه‌ها در مردادماه امسال ۹.۲ درصد افزایش داشته است.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سطح تولید این کارخانه‌ها در ۱۲‌ماه گذشته نیز ۷.۴ درصد افزایش داشته است.

در این میان مهم‌ترین اتفاقی که در مردادماه امسال افتاده است رشد تولید در گروه محصولات شیمیایی است که می‌توان گفت بزرگ‌ترین صنعت ایران در کنار صنایع نفت است.

این شرکت‌ها که عمدتا شامل تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی هستند در ۶‌ماه گذشته با کاهش تولید مواجه بودند اما آنطور که آمارها نشان می‌دهد در مردادماه امسال سطح تولید در این گروه ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

گروه‌های پیشرو

آنطور که پژوهشکده پولی و بانکی گزارش داده است، در مردادماه امسال تولیدکننده‌های محصولات فلزی با ۴۵.۷ درصد افزایش تولید در صدر تولید قرار گرفته‌اند.

نمودارها همچنین نشان می‌دهد میزان تولید در این صنعت در ۳‌ماه گذشته نیز ۵۴.۵ درصد افزایش داشته است. از جمله شرکت‌های این گروه می‌توان به صنایع‌ آذرآب، ماشین‌سازی‌ اراک، ماشین‌سازی‌ تبریز و ماشین‌سازی‌ پارس اشاره کرد.

بعد از این گروه، صنعت خودروسازی‌ و داروسازی‌ در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. اطلاعات موجود بیانگر آن است که شاخص تولید در گروه خودروسازی‌ ۲۵.۹ درصد و در صنایع داروسازی‌ ۲۳.۹ درصد افزایش یافته است.

همچنین در مردادماه موجودی انبار صنایع کاهش یافته است و این کاهش در صنایع شیمیایی و فلزات اساسی بیشتر از سایر صنایع بوده است. این به‌معنای آن است که سطح فروش این شرکت‌ها نیز در مردادماه افزایش یافته که منجر به کاهش موجودی انبار این صنایع شده است.

میزان صادرات

گزارش بازوی پژوهشی بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که میزان صادرات کارخانه‌های صنعت در مردادماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

این رشد در حالی اتفاق افتاده است که در یک سال گذشته سطح صادرات در این شرکت‌ها روند نزولی داشت.

رشد واقعی فروش صادراتی در این ماه، در صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی مثبت و در گروه کانی‌های غیرفلزی و فرآورده‌های نفتی منفی بوده است.

همچنین رشد تولید صنایع صادرات محور در این‌ماه مثبت و رشد صنایع غیرصادراتی منفی بوده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد یکی از محرک‌های رشد تولید در مردادماه رشد تولید و فروش شرکت‌های صادراتی بوده است.

رشد ۹.۲ درصدی تولیدات صنعتی در مرداد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس