کد خبر 1518219
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
رشد 6.7 درصدی تولیدات صنایع بورسی در تیر ماه

تولید صنایع بورسی در تیر ماه نسبت به تیر ماه سال گذشته ۶.۷ درصد، در سه ماهه منتهی به تیر ماه ۷.۸ درصد و در یک سال منتهی به تیر ماه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، بررسی روند تولیدات صنایع معمولا در گزارش های سه ماه یکبار بانک مرکزی باعنوان گزارش شاخص کارگاه های بزرگ صنعتی منتشر می شود اما این گزارش ها بازه های سه ماهه را روایت می کند و برای کسب اطلاع از شرایط در مدت زمان کوتاه تر، مانند دوره زمانی یک ماهه، امکان کسب اطلاعات نیست.

در همین راستا، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و مرکز پژوهش های مجلس گزارش های ماهانه از وضعیت تولید صنایع را منتشر می کنند. یکی از تفاوت های این گزارش ها با گزارش بانک مرکزی، دامنه صنایع بزرگ است. در گزارش ماهانه این دو نهاد پژوهشی فقط صنایع بورسی مدنظر قرار می گیرد اما بانک مرکزی ۲۴۰۰ بنگاه صنعتی دارای ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر را بررسی می کند. البته طبق بررسی آماری سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۵۹ درصد کل تولیدات صنعتی در صنایع بورسی رقم می خورد و بنابراین تغییرات سطح تولید صنایع بورسی می تواند منحنی تغییرات سطح تولید را نشان دهد.

براساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، تولید صنایع بورسی در تیر ماه نسبت به تیر ماه سال گذشته ۶.۷ درصد رشد داشته است. میزان تولیدات در سه ماهه منتهی به تیر ماه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۷.۸ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به تیر ماه امسال ۶.۸ درصد رشد داشته است. براساس گزارش بانک مرکزی در طول سال ۱۴۰۱، شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی رشد ۹.۶ درصدی داشته است.

رشد ۶.۷ درصدی تولیدات صنایع بورسی

بیشترین رشد در تیر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به گروه محصولات فلزی با ۴۴.۴ درصد، ماشین آلات و تجهیزات با ۳۰.۲ درصد، خودرو و قطعات با ۲۶.۶ درصد، دستگاه های برقی با ۱۷.۲ درصد و صنایع دارویی با ۱۶.۲ درصد است.

کمترین رشد هم مربوط به گروه لاستیک و پلاستیک با منفی ۷.۴ درصد، صنایع غذایی با منفی ۷.۹ درصد و صنایع شیمایی با منفی ۳.۹ درصد است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس