اعتراف رویترز به افزایش صادرات نفت ایران

براساس داده‌های موجود، صادرات نفت خام ایران با حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز به بالاترین حد خود در چهار سال گذشته رسیده است.

به گزارش مشرق، با وجود تحریم‌های آمریکا اما تولید و صادرات نفت ایران افزایش یافته است.

براساس داده‌های موجود، صادرات نفت خام ایران با حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز به بالاترین حد خود در چهار سال گذشته رسیده است. در این گزارش گفته شده که بیش از ۸۰ درصد نفت صادراتی ایران به چین ارسال شده است.

ایمان ناصری، مدیر عامل شرکت مشاوره «اف‌جی‌ایی» به رویتزز می‌گوید: «فکر می‌کنم به ایرانی‌ها مجوز نانوشته‌ای داده شده است که همزمان با مذاکرات غیررسمی، تحریم‌های بیشتری علیه خریدران نفت خام این کشور اعمال نخواهد شد.»

این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با رویترز مدعی شده است که ایالات متحده به اجرای تحریم‌ها علیه صنایع نفت و پتروشیمی ایران ادامه می‌دهد و فرار از تحریم‌ها برای ایران پرهزینه است.

در عین حال پکن مدت‌هاست که ضمن مخالفت با این سیاست واشنگتن، خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شده است.

ایران حدود دو میلیون بشکه در روز نفت خام و همچنین میعانات و محصولات مرتبط دیگر صادر می‌کند. به گفته منابع آگاه، تهران تولید خود را تا نزدیک به ۳.۶ میلیون بشکه در روز، یا نزدیک به حداکثر حدود چهار میلیون بشکه در روز افزایش داده است.

در این گزارش به نقل از تاجری که نامش فاش نشده، گفته شده است: «واشنگتن چشم خود را بر روی انتقال نفت ایران روی آب می‌بندد.»

روز گذشته نیز «سلمان خزایی»، معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت وگاز پارس ضمن ارائه گزارشی از وضعیت سکوهای پارس جنوبی گفته بود: در حال حاضر ۳۸ سکوی فعال عملیاتی، یک سکوی اقامتی و یک بارج اقامتی در دریا مستقر هستند.

خزایی با اشاره به اینکه یک سوم میدان پارس جنوبی در اختیار ایران و دو سوم آن در اختیار کشور قطر است، گفت: با این حال از منظر میزان تولید روزانه از کشور قطر پیشی گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه شرکت نفت و گاز پارس، بزرگترین شرکت تولیدکننده انرژی در کشور است گفت: گازی که از پارس جنوبی تولید می‌شود معادل ۴.۵ میلیون بشکه نفت در روز از نظر ارزش حرارتی است.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس به رکورد تولید روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این رکورد با کمک نیروی انسانی متخصص و تجهیزاتی که در این سکوها نصب شدند، به همراه ۶ هزار کیلومتر خط لوله دریایی که از سکوهای ۳۸ گانه تا ساحل استان بوشهر کشیده شدند، امکان‌پذیر شد.

خزایی تصریح کرد: باتوجه به بهره‌برداری از فاز ۱۱، تعویض خط لوله فاز ۱۶ و تعمیر چاه‌های سکوی ۱۳A در سال ۱۴۰۲، انتظار می‌رود تولید گاز پارس جنوبی به ۷۳۰ تا ۷۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 0
    نوش چین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس