کد خبر 1333286
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

کارخانه‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن و اکسین اهواز، 3 کارخانه بزرگ فولادی کشورمان هستند که بخش عظیمی از نیاز کشور به محصولات فولادی را تامین می‌کنند. در این مطلب به مقایسه این 3 تولیدکننده پرداخته‌ایم.

آهن پرتال؛ در این مقاله شما را با 3 کارخانه بزرگ فولادی آشنا خواهد کرد تا با اطمینان و شناخت از محصولات آن‌ها اقدام به خرید کنید. کشور ما، یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات فولادی در منطقه است. کارخانه‌های کوچک و بزرگ زیادی در شهرهای مختلف کشور احداث ‌شده‌اند که برخی از آن‌ها، به‌دلیل برخورداری از پرسنل حرفه‌ای، تجهیزات پیشرفته و خط تولید پویا به موفقیت‌های بزرگی دست‌یافته‌اند. در ادامه مطلب، قصد مقایسه 3 کارخانه بزرگ و پیشرو کشور به نام‌های فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان و اکسین اهواز را داریم. با ما همراه باشید.

مقایسه 3 کارخانه بزرگ فولاد و ذوب فلزات

مقایسه ۳ مورد از کارخانجات ذوب فلزات موفق در ایران

هر 3 کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان و اکسین اهواز از تولیدکنندگان پرافتخار کشور به‌حساب می‌آیند. این کارخانه‌های بزرگ ازنظر میزان تجربه، تعداد خط تولید، ظرفیت تولید، محصولات تولیدی و... تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در زیر به آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه در سال 1360 در شهر اصفهان به بهره‌برداری رسید. این کارخانه یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های فعال در ایران است که در گسترش صنعت و اقتصاد کشور نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. فولاد مبارکه با برخورداری از 7 مجتمع صنعتی بزرگ در مناطق مختلف کشور توانسته است حجم تولید خود را به‌صورت چشمگیری افزایش دهد و بیش از 50 درصد از نیاز صنعتگران داخلی را تأمین کند.

با توجه به نظر متخصصان آهن پرتال:

"کارخانه فولاد مبارکه اصفهان از پرافتخارترین تولیدکنندگان فولاد در ایران بوده که کیفیت بالای محصولات آن، زبان‌زد همه است. مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد در کشور بوده که با تنوع محصولات خود توانسته بیش از 50 درصد از نیاز صنایع مختلف داخل کشور را تامین کند. همچنین درصد قابل توجهی از محصولات این کارخانه باکیفیت به خارج از کشور نیز صادر می‌شود."

مقایسه 3 کارخانه بزرگ فولاد و ذوب فلزات

این کارخانه صنعتی با خطوط تولید خود نظیر خط نورد گرم، خط نورد سرد، خط تولید آهن‌سازی و همین‌طور خط تولید ریخته‌گری و فولادسازی قادر به افزایش ظرفیت تولید خود تا 11.3 میلیون تن در سال هم است. این توان و ویژگی‌های مثبت کارخانه فولاد مبارکه اصفهان باعث شده در بین 36 کارخانه تولیدکننده حرفه‌ای فولاد در جهان، رتبه دهم را به خود اختصاص دهد. در زیر به محصولات کارخانه فولاد مبارکه اشاره‌شده است:

  • ورق گالوانیزه فولاد مبارکه
  • ورق آهن فولاد مبارکه
  • ورق رنگی فولاد مبارکه
  • ورق روغنی فولاد مبارکه

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن یکی دیگر از کارخانه‌های صنعتی شهر اصفهان است که در سال 1344 در منطقه‌ای به نام دشت طبس احداث شد؛ بنابراین این کارخانه نسبت به فولاد مبارکه از قدمت بیشتری برخوردار است. تاریخ بهره‌برداری از کارخانه نیز به سال 1350 بازمی‌گردد. کارخانه ذوب آهن در شروع کار خود دارای ظرفیت تولید تا 550 هزار تن در سال بود که این ظرفیت، با گذشت زمان افزایش یافت و هم‌اکنون به حدود 3 میلیون و 600 هزار تن در سال رسیده است که نسبت به فولاد مبارکه از ظرفیت کمتری برخوردار است.

 طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"کارخانه ذوب آهن اصفهان به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولید کننده مقاطع فولادی در کشور بوده که ظرفیت تولید 3 میلیون و 600 هزار تن در سال را دارد. این مجتمع با استفاده از به‌روزترین تجهیزات توانسته تا تنوع بالایی در سبد خرید قرار دهد و بخش عظیمی از نیاز داخل و خارج از کشور را تامین کند. بی‌شک مجتمع ذوب آهن اصفهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در ایران به‌شمار می‌رود."

مقایسه 3 کارخانه بزرگ فولاد و ذوب فلزات

ازآنجایی‌که، کارخانه ذوب آهن اصفهان از کارخانه‌های قدیمی کشور است، برخی از محصولات فلزی همچون مقاطع ساختمانی برای نخستین بار در خطوط این کارخانه تولید شدند. در حال حاضر نیز کارخانه دارای 5 خط تولید بزرگ در حوزه نورد، فولادسازی، آگلومراسیون، کوره بلند و همین‌طور تولیدات کک و مواد شیمیایی است. ضمن اینکه، کیفیت بالای تولیدات مجموعه ذوب آهن باعث استفاده گسترده از محصولات آن در صنایع مهم و حیاتی کشور شده است. از محصولات پرفروش کارخانه ذوب آهن اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میلگرد اصفهان
  • تیرآهن اصفهان
  • نبشی اصفهان
  • ناودانی اصفهان

کارخانه اکسین اهواز

کارخانه اکسین اهواز نسبت به کارخانه‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از تجربه کمی برخوردار است؛ اما با همین تجربه کم نیز موفق به تولید ورق‌های صنعتی موردنیاز صنعتگران کشور شده است و بخش قابل‌توجهی از نیاز بازار داخل را به مقاطع فلزی رفع کرده است. این کارخانه در سال 1384 ایجاد شد و خط تولید آن نیز بعد از تعبیه تجهیزات پیشرفته در سال 1388 آغاز به کار کرد.

درواقع، هدف اصلی از تأسیس شرکت اکسین اهواز، تأمین صنایع کشور از حیث ورق‌های عریض فولادی بود. بسیاری از صنایع حیاتی همچون صنایع نفت، گاز، خودروسازی و... جهت پیشبرد اهداف خود به ورق‌های فلزی نیاز دارند که این نیاز توسط محصولات باکیفیت اکسین رفع شده است. پیشرفت این کارخانه در سال‌های اخیر، مشهود و قابل‌توجه بوده است که این میزان پیشرفت، بیانگر آینده درخشان کارخانه اکسین اهواز است.

 طبق نظر مشاوران آهن پرتال:

"کارخانه اکسین اهواز، با تولید ورق‌های باکیفیت و کم‌نظیر طبق استاندارد توانسته از تولیدکنندگان محبوب میان متخصصان شود و جایگاه ویژه‌ای در بازار پیدا کند. کارخانه اکسین خوزستان با تولید ورق سیاه، st37 و st52 به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان ورق‌های گرم در ایران شناخته شده است. این مجتمع با ظرفیت سالیانه 1 میلیون و 50 هزار تن علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بخشی از ورق‌ها را نیز به خارج از کشور صادر می‌کند."

مقایسه 3 کارخانه بزرگ فولاد و ذوب فلزات

مجموعه اکسین، تولید انبوه خود را در سال 1389 آغاز کرد که یک سال بعد، یعنی در سال 1390 موفق شد ظرفیت تولید خود را از مرز 300 هزار تن در سال افزایش دهد. این میزان تولید در سال 1391 به عدد 600 هزار تن در سال رسید. سال 1392 نیز تجهیزات خاصی به مجموعه اضافه شد که نتیجه آن، افزایش تولید تا 650 هزار تن در سال بود. در حال حاضر نیز ظرفیت تولید کارخانه اکسین به 1 میلیون و 50 هزار تن در سال رسیده است که یک پیشرفت چشمگیر به‌حساب می‌آید.

بنابراین ظرفیت تولید اکسین در مقایسه با فولاد مبارکه و ذوب آهن کمتر است؛ اما به دلیل تدوین استراتژی‌های اصولی، قطعاً در سال‌های آتی شاهد رشد و پیشرفت در خط تولید این مرکز تولیدی موفق خواهیم بود. این کارخانه، تولیدکننده ورق‌های فولادی متنوعی است که در زیر به 2 تا از محصولات کاربردی آن اشاره‌کرده‌ایم:

  • ورق آهن اکسین اهواز
  • ورق ST52 اکسین اهواز

سخن پایانی

کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان و اکسین اهواز هر 3 از کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد مهم و تأثیرگذار کشور هستند که با عملکرد درخشان خود موفق شده‌اند تا حد زیادی بر اقتصاد کشور تأثیر مثبت بگذارند. این کارخانه‌های صنعتی ازنظر میزان تجربه، به ترتیب عبارت‌اند از ذوب آهن، فولاد مبارکه و اکسین اهواز. درواقع، نزدیک به نیم‌قرن از فعالیت کارخانه ذوب آهن می‌گذرد و در طی این سال‌ها، موفق به تولید محصولات فولادی مقاوم و کاربردی شده است.

ازنظر ظرفیت تولید نیز این فولاد مبارکه است که از رقبای خود پیشی گرفته و موفق شده است ظرفیت تولیدش را به بیش از 10 میلیون تن در سال برساند. بعد از فولاد مبارکه نیز کارخانه ذوب آهن و سپس اکسین اهواز قرار دارند. همچنین تعداد خطوط تولید کارخانه ذوب آهن از 2 کارخانه دیگر بیشتر است که این خطوط زیاد بیانگر تولید محصولات متنوع است.

قیمت هر یک از این محصولات درجه‌ یک فولادی نیز بنا بر کاربرد و متریال به‌کاررفته در آن‌ها تعیین می‌شود. جهت کسب اطلاع از قیمت روز محصولات فولادی می‌توانید صفحات مربوط به محصول موردنظر خود را در آهن پرتال مطالعه کنید. توجه داشته باشید که قیمت محصولات فولادی همچون سایر محصولات پایه‌ای با نوساناتی همراه است که این نوسانات در سایت ما اعمال‌شده و به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند.

منبع: https://ahanportal.com/blog/10128/


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس