گروه‌های مسلح کردی را از خاک ایران دور کردیم

وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که این کشور انتقال جنگجویان کرد مسلح را از مرز ایران آغاز کرده است.

به گزارش مشرق، «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در سخنانی اعلام کرد که بغداد انتقال گروه‌های کرد ایرانی از مرزهای اقلیم کردستان عراق با ایران به اردوگاه‌های دور از مرز را به عنوان بخشی از توافق امنیتی بین بغداد و تهران آغاز کرده است.

عراق و ایران در ماه مارس قرارداد امنیتی مرزی را امضا کردند، اقدامی که مقامات عراقی گفتند هدف اصلی آن کنترل بیشتر مرزهای اقلیم کردستان عراق با ایران است، جایی که تهران می‌گوید مخالفان کرد مسلح تهدیدی برای امنیت هستند و از این مرزها عبور می‌کنند.

حسین روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «بر اساس توافق عراق و ایران، اقدامات لازم برای خروج گروه‌های کردی از مناطق مرزی انجام شده و آنها در کمپ‌هایی در عمق کردستان عراق مستقر شدند.»

حسین گفت که روز چهارشنبه به تهران سفر خواهد کرد تا شخصاً این پیام را ابلاغ کند، به این امید که از هر گونه تشدید تنش در مرز جلوگیری کند.

ایران بارها منطقه خودمختار کردستان شمال عراق را به پناه دادن به گروه‌های شبه‌نظامی درگیر در حملات مسلحانه متهم کرده است.

وزارت امور خارجه ایران نیز ماه گذشته گفت که بر اساس توافق منعقد شده با عراق، بغداد متعهد شده است که گروه‌های مخالف کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق را خلع سلاح کند، پایگاه‌های آنها را ببندد و آنها را قبل از ۱۹ سپتامبر به نقاط دیگر منتقل کند.

مقامات ایرانی گفته اند که اگر ضرب الاجل از دست برود، می‌توانند حملات علیه گروه‌های مسلح مخالف در داخل کردستان عراق را که تهران به طور مرتب تا پایان سال گذشته انجام داده بود، از سر بگیرند.

حسین همچنین گفت: ما با طرف ایرانی درباره عدم تهدید به استفاده از خشونت و عدم تهدید به حمله به برخی مناطق در اقلیم کردستان عراق گفتگو خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه عراق با نزدیک شدن به آخرین مهلت خلع سلاح گروه‌های مسلح کرد به ایران سفر می‌کند.

پیشتر نیز، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به توافق ایران و عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها از منطقه اقلیم، گفته بود: تروریست‌های مسلح در خاک کردستان به اردوگاه‌هایی که دولت عراق تعیین کرده منتقل می‌شوند. وی با اشاره به قرارداد امنیتی بین ایران و عراق در مورد خلع سلاح کردن گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در منطقه مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: اظهار داشت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که بر اساس آن دولت عراق متعهد شد تا پایان شهریور ۲۸ شهریور جاری بر اساس تفاهم و توافق اولاً گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند و از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند خالی و این پادگان‌ها را تخلیه کنند و به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته آنها را منتقل کنند.

کنعانی افزود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور ماه همانطور که مقامات ذیربط ایران اعلام کردند به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما اشراف دارند و در گفتگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیساریای عالی پناهندگان در جریان دیدگاه‌های ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: روابط ایران و عراق روابط کاملاً دوستانه و مبتنی بر حسن همسایگی است.

وی با بیان اینکه منتظر اجرای توافق کامل ایران و عراق هستیم، گفت: امنیت برای ایران حائز اهمیت است و بعد از پایان این موعد ایران در صورت عدم اجرای توافق به چارچوب تأمین امنیت خود عمل خواهد کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس