کد خبر 1525955
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
تایوان: چین در حال تقویت پایگاه‌های نظامی مشرف به ماست

در ادامه تنش‌های سیاسی و نظامی پکن و تایپه، وزارت دفاع جزیره خودمختار تایوان ادعا کرد چین به طور مداوم پایگاه‌های نظامی خود که در امتداد خط ساحلی رو به تایوان قرار دارند را تقویت می‌کند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع جزیره خودمختار تایوان در گزارش امروز سه‌شنبه (۱۲ سپتامبر، ۲۱ شهریور) اعلام کرد چین به طور مداوم پایگاه‌های نظامی خود در امتداد خط ساحلی رو به تایوان را تقویت می‌کند.

تایپه اعلام کرد در واکنش، به نظارت بر فعالیت‌های چین حول این جزیره ادامه می‌دهد و توان دفاعی خود را تقویت خواهد کرد. اوایل امروز وزارت دفاع تایوان اعلام کرد ۲۲ هواپیمای جنگی و ۲۰ کشتی جنگی چین را در ۲۴ ساعت گذشته در نزدیک جزیره شناسایی کرده است.

«هوانگ ون چی» دستیار معاون ستاد کل اطلاعات وزارت دفاع تایوان طی یک کنفرانس خبری که گزارش دوسالانه را ارائه می‌کرد، گفت: امسال حزب کمونیست چین به شدت تسلیحات خود را گسترش داده و به ساخت انواع مختلف جنگنده و پهپاد ادامه داده است.

وی افزود: «اطلاعاتی که دریافت کردیم این است که همه پایگاه‌های نظامی مهم (چین) در امتداد ساحل به طور مداوم در حال به روز رسانی است». این مقام نظامی تایوانی به سه فرودگاه نظامی در استان جنوب شرقی «فوجیان» چین اشاره کرد که اخیراً توسعه یافته‌اند. نزدیکترین آن‌ها به تایوان، تنها ۲۱۷ کیلومتر با تایپه فاصله دارد.

در طی یک سال گذشته، چین فعالیت‌های نظامی خود اطراف تایوان را از جمله با اعزام تقریباً روزانه کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی تشدید کرده است. وزارت دفاع تایوان دوشنبه خبر داد که یک ناوگروه نیروی دریایی چین به رهبری ناو هواپیمابر «شاندونگ» از ۱۱۱ کیلومتری جنوب شرقی تایوان عبور کرده و برای انجام تمرینات نظامی به غرب اقیانوس آرام وارد شده است.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین اعلام شد مجموعاً ۱۱ فروند هواپیمای نظامی چینی از جمله جنگنده‌های «جِی-۱۶» را که در حال انجام عملیات در اطراف این جزیره بودند، شناسایی کرده است.

جدیدترین اعزام هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین بعد از آن انجام شده که ایالات متحده و کانادا کشتی‌های جنگی خود را در تنگه تایوان به حرکت درآوردند. «شی یی» سخنگوی فرماندهی شرق چین شنبه گفت که این یگان عبور کشتی‌های جنگی ایالات متحده و کانادا از طریق تنگه تایوان را دنبال و تحت نظر داشت. وی هشدار داد که ارتش چین برای محافظت قاطعانه از حاکمیت و امنیت ملی و حفظ امنیت ملی در حالت آماده‌باش قرار دارد.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند.

ارزیابی اندیشکده معتبر آمریکایی که اخیرا منتشر شد حکایت از آن دارد که علی‌رغم کمک‌های نظامی آمریکا، ارتش تایوان آمادگی دفاع مقابل ارتش چین را ندارد. ارزیابی اندیشکده «رند» نشان داد تایوان باید اقدامات بیشتری برای مقابله با تهاجم چین انجام دهد. «آلکس ولز-گرین» مقام امنیتی سابق ایالات متحده و مشاور اندیشکده «هریتیج» این ارزیابی را «ویرانگر» خوانده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس