کد خبر 1525498
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
1

اصلاح‌طلبان می کوشند تا شکست های خود را به دولت نسبت دهند از فقدان یک تحلیل جامع از وضعیت موجود و یک نقشه‌ی راه برای رسیدن به وضعیت مطلوب رنج می‌برند.

سرویس سیاست مشرق- سخنگوی ستاد مهدی کروبی در فتنه سال ۸۸ ضعف و فتور جریان های سیاسی به ویژه اصلاح طلبان را نه در شدت و حدت برخوردها با آنان که ناشی از ضعف های درونی خودشان ارزیابی می کند.

سعید رضوی فقیه در گفتگویی با انتقاد از اصلاح طلبان و با تاکید بر فرصت سوزی ها و عدم انسجام در این جریان تاکید می کند، اینکه نیروهای اصلاح‌طلب دوم خردادی با آن همه قرابت در چارچوب فکری و پیشینه‌ی عمل سیاسی نمی‌توانند شالوده‌ی یک همکاری منسجم را پی‌ریزی کنند برای بیان علت ناکامی‌ها کفایت می‌کند. انتخابات سال هشتاد و چهار هنوز از یادها نرفته ما به احمدی نژاد و شورای نگهبان نباختیم بلکه به خودمان باختیم!

عضو سابق دفتر تحکیم وحدت گفته است: در هشت سال دولت اصلاحات نه به آموزش و پرورش توجه کردیم، نه به کانون پرورش فکری و نه شورای عالی جوانان در حالی که میدان‌های تاثیرگذاری درازمدت همین‌ها بودند، در هشت سال دولت روحانی هم بدتر از آن دوره عمل کردیم نه قدرت بهره‌برداری از فرصت پیروزی داشتیم و نه قدرت تحمل شکست و اراده برای جبران آن و بازسازی پس از شکست.

وی با تصریح بر اینکه اصلاح طلبان می کوشند تا شکست های خود را به دولت نسبت دهند از فقدان یک تحلیل جامع از وضعیت موجود و یک نقشه‌ی راه برای رسیدن به وضعیت مطلوب از سوی این جریان انتقاد کرده و تاکید می کند، حتی نمی‌دانیم وضعیت مطلوب‌مان در کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت چیست. اگر به فرض محال همین امروز شورای نگهبان تعطیل و آزادی احزاب و مطبوعات تضمین و شرایط برگزاری یک انتخابات کاملا آزاد و رقابتی تامین شود خواهیم دید که چه مصیبتی گریبان همین نیروهایی را خواهد گرفت که می‌خواهند آزادی و تکثر و دموکراسی و امثالهم را در جامعه‌ی ایران نهادینه کنند، این سخن بنده ممکن است تند و گزنده باشد اما حاضرم با هر یک از دوستان سابقا اصلاح‌طلب گفتگو کنم و در این باب مورد به مورد به ارزیابی و داوری عملکردها بپردازیم.

رضوی فقیه اما در ادامه با انتقاد از ضعف سیاست ورزی در جبهه اصلاحات تاکید می کند، اگر سرمایه‌ی اجتماعی قوی و شبکه‌ای از نهادهای ریشه‌دار و منسجم در متن جامعه داشته باشیم کل ساختار حاکمیت را می‌توانیم تحت تاثیر قرار دهیم.

اما بالعکس اگر مجلس ششم و دولت اصلاحات تکرار شود و جمعیت انبوه میلیونی هم در خیابان از ما حمایت کند ولی ما بازی سیاسی بلد نباشیم و توده‌های حامی خود را در قالب شبکه‌ای از نهادهای مدنی سازماندهی نکنیم، هر چه بخت و اقبال به ما عطا کرده با انفعال و استیصال از کف می دهیم. به دست آوردن سرمایه‌ها و فرصت‌ها گاه به یمن بخت و اقبال آسان است اما حفظ و نگهداشت آنها جز به فضایلی نظیر دانایی و خردمندی و شکیبایی و آینده‌نگری و امثالهم ممکن نیست.

وی همچنین با بیان اینکه وضعیت فعلی جبهه‌ی اصلاحات و احزاب و تشکل‌هایشان آینه‌ی آینده‌ی مفروضشان در قدرت است، تصریح می کند هر چقدر اصلاح طلبان الان حسن تدبیر و مدیریت دارند در آن شرایط مفروض هم خواهند داشت. اگر اهل تغییرند اول باید خود را تغییر دهند وگرنه جامعه با گذشت زمان تغییر می کند و هر که را بپسندد بالا می برد و هر که را هم نپسندد زمین می زند. مشکل ما نه انتخابات مجلس بعدی است و نه حتی به فرض حکومتی بعدی، مشکل اصلی ما خودمانیم و بس البته بیش از این هم نمی توانم بگویم چون خودزنی است.

رضوی فقیه اما در بخش دیگری از گفتگوی خود با سایت «انصاف نیوز» با اشاره‌ به بیانیه‌ی اخیر کروبی می‌گوید که وی در این پیام ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو را هم مد نظر داشته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه «میانه‌روی نیروی اجتماعی را تا حداکثر ممکن بسیج می‌کند»، تصریح می کند با میانه‌روی تحولات سیاسی و اجتماعی کاملا عاقلانه و کم هزینه و تا حد ممکن قابل پیش‌بینی مدیریت خواهد شد و آسیب‌ها و انحرافات هم قابل پیشگیری خواهند بود. در کنار موسوی و خاتمی همکاری با نیروهای ملی مذهبی و نهضت آزادی و جریان‌هایی از این دست، و از طرف دیگر همکاری با اشخاص و نیروهایی نظیر آقای ناطق نوری و علی لاریجانی می تواند مورد نظر کروبی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    25 0
    اصلاح‌طلب اصول‌گرا دیگه تموم ماجرا !
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      2 2
      این قضیه هیچ وقت تموم نمیشه چون اصل سیاست همین جریان ها هستن
  • سید فروزان CH ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    10 1
    یعنی امثال کروبی و موسوی و نبوی ،آن دنیا هم که بروند ،باز هم میخواهند در قدرت سهیم باشند ، ول کن نیستند این فسیلها ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حسين DE ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    6 0
    اين يارو شيخه مگه در "حصر" نيست ؟
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    6 1
    چسبندگی پیر و پاتال های هر دو طیف به قدرت واقعا عجیبه.کادر سازی که بلد نبودن ،امیدی هم نیست که قدرت طلبی رو رها کنند
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    3 7
    اره ماجرای شریک دزد و رفیق قافله بودن غربگداها تمومه،موقع قدرت نمایی انقلابیونه
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    4 0
    فقط کرباسچی رئیس ستاد انتخاباتی خودت نکن چون به یه نفر دیگه رای میده
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    8 2
    خخخخ کروبی هنوززنده اس خیلی باحاله این بشر چه کمدیایی میشه باهاش ساخت
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 5
      مسخره کردن ممنوعه
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      5 0
      اصلا این آدم ساده لوح کجای معادلات سیاسی کشور است ؟ اگر دو روزی فرصت طلبان از او استفاده ابزاری کردند الان دیگر هیچ ارزشی ندارد.
  • محمدایوب IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    18 7
    این آخوندهای اصلاح طلب ببینید چه زجری می کشند ودر چه جاهایی زندگی می کنند وبه فکر مردم محروم جامعه هستند لعنت خدا بر دزدان لباس پیامبر ودروغگویان
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      8 0
      اینها مافیای قدرت در ایران هستند.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    1 2
    بذارین بنده خدا تو انتخابات شرکت کنه
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 0
      که اگر رای نداره فرمان شورش بده
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    میانه بازی = وسط بازی یعنی همینجور یکریز ور بزنی
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    0 0
    کروبی به جای ائتلاف این اخرعمری بره بشینه طلب مغفرت از درگاه خدا بخواد که بدبخت دنیا واخرته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس