کد خبر 1525180
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
چه کسانی از فتنه "عین الحلوه" سود می برند؟

درگیری های اردوگاه فلسطینی نشین "عین الحلوه" در شهر صیدا در جنوب لبنان وارد چندمین روز خود شده و به رغم تلاش ها برای برقراری آتش بس و پایان درگیری ها تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است.

به گزارش مشرق، درگیری های اخیر اردوگاه فلسطینی عین الحلوه موجب آوارگی مجدد ساکنان فلسطینی آن شده است، ساکنانی که قدیمی های آن یکبار توسط صهیونیست ها آواره شدند و یکبار دیگر نیز به دلیل حرص قدرت میان گروه های فلسطینی آواره شده اند.

درگیری های ادامه دار روزهای اخیر اردوگاه عین الحلوه بین گروه های فلسطینی موجود در این اردوگاه می باشد که در اثر آن تاکنون چهار نفر کشته و ۲۵ نفر دیگر هم زخمی شده اند و خیابان های اردوگاه هم اکنون خالی از فلسطینیان و خودروها است. درگیری های اخیر میان جنبش فتح با عناصر گروه های سلفی "عصبه الانصار" و "جندالشام" می باشد.

تاکنون چند بار گفت وگو و میانجیگری بین این گروه ها برای حل و فصل اختلافات و پایان دادن به درگیری ها انجام شده، اما پس از برقراری آرامشی شکننده، آنها بار دیگر با یکدیگر درگیر شده اند، ولی شب گذشته منابع خبری اعلام کردند که دوباره آتش بس میان گروه های درگیر فلسطینی برقرار شده، که البته معلوم نیست تا کی ادامه داشته باشد.

اردوگاه عین الحلوه اواسط مردادماه گذشته نیز شاهد درگیریهای شدیدی بود، که در روزهای نخست آن، هشت کشته و بیش از ۵۰ زخمی برجای گذاشت و ۶۰ درصد ساکنان این اردوگاه، منازل خود را در آن زمان ترک کردند.

این درگیری‌ها که هفتم مرداد ماه آغاز شده بود به دلیل ترور یکی از افسران ارشد جنبش فتح و سه نفر از محافظانش در داخل اردوگاه توسط عناصر یکی از گروه های فلسطینی بوده است.

تشدید رقابت داخلی میان گروه‌های فلسطینی موجب سوء قصد به جان "محمود خلیل" و "عبد فرهود" از اعضای گروه "عصبه الانصار" و "الشباب المسلم" و ترور "ابو اشرف العرموشی" از مسئولان ارشد جنبش فتح در اردوگاه آوارگان فلسطینی- سوری عین الحلوه در لبنان شده است.

با گسترش دامنه نبرد مسلحانه میان گروه‌های درگیر، احزاب و ارتش لبنان برای کنترل نزاع و اعلام آتش‌بس به صورت مستقیم ورود پیدا کردند. المیادین به نقل از منابع محلی، خبر از افزایش سطح خشونت‌ها و ترک اردوگاه از سوی ۶۰ درصد از ساکنان آن داده است. علاوه بر این نیروهای سازمان ملل نیز به صورت موقت عملیات کمک‌رسانی به ۵۰ هزار نفر آواره اردوگاه عین الحلوه را به حالت تعلیق درآوردند.

چه گروه‌هایی در عین الحلوه درگیر هستند؟

درگیری اخیر در اردوگاه عین الحلوه میان جریان فتح با گروه‌های سلفی مانند جند الشام و عصبه الانصار می باشد. جندالشام گروهی تروریستی - سلفی فعال در اردوگاه عین الحلوه است که اکثر اعضای آن را عناصر لبنانی- فلسطینی تشکیل می‌دهند. پیش از تنش‌های اخیر نیز این گروه سابقه درگیری با سازمان فتح را در کارنامه خود داشته است.

جندالشام گروه ترویستی می باشد که با آغاز بحران سوریه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ در سوریه تشکیل شد و با آواره شدن فلسطینیان مقیم سوریه در اردوگاه یرموک دمشق، شماری از آنها به لبنان و اردوگاه عین الحلوه رفته و شعبه لبنانی فلسطینی آن را در این اردوگاه تشکیل دادند.

گروه سلفی "عصبه الانصار" نیز در اوایل دهه نود میلادی توسط شیخ "هشام شریدی" در اردوگاه عین الحلوه تشکیل شد و هم‌اکنون سرکرده این گروه "ابوطارق السعدی" می باشد و تعداد عناصر آن کمتر از ۲ هزار نفر است. عصبه‌ الانصار هدف نهایی خود را تشکیل حکومت اسلامی در لبنان و دفاع از اهل سنت اعلام کرده است.

براساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها به نظر می‌رسد طرفین منازعه علاوه بر سلاح‌های سبک از انواع خمپاره، آرپی‌جی، بمب های دستی و ... علیه یکدیگر استفاده می‌کنند که این اقدام منجر به آسیب دیدن بسیاری از منازل و خودروهای ساکنان عین الحلوه و تا قسمتی نیز اطراف آن شده است.

تاریخچه اردوگاه عین الحلوه

اردوگاه عین الحلوه بزرگ‌ترین محل تجمع آوارگان فلسطینی در لبنان است. این منطقه فلسطینی‌نشین در کنار شهر ساحلی صیدا در جنوب لبنان واقع شده است. قدمت تأسیس اردوگاه عین الحلوه به سال ۱۹۴۸ (زمان تاسیس رژیم صهیونیستی) باز می‌گردد. به گزارش سازمان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، تعداد فلسطینی‌های حاضر در عین الحلوه ۵۴ الی ۷۰ هزار نفر اعلام شده، اما پس از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۸۹) تعداد پناهندگان این اردوگاه به رقم ۱۲۰ هزار نفر افزایش یافت. این موضوع سبب شده تا عین الحلوه بدل به محلی برای حضور انواع عناصر وابسته به جریان‌های سلفی - تروریستی، ملی‌گرا و جریان نزدیک به فتح شود. با وجود قرار داشتن این اردوگاه در خاک لبنان، اما ارتش این کشور ورود به این اردوگاه را ممنوع اعلام کرده و مسئولیت آن را به گروه‌های فلسطینی واگذار کرده است.

واکنش غیرضرور کشورهای عربی و آلمان به درگیری های اردوگاه عین الحلوه و پاسخ مقامات لبنانی به این اقدام

به دنبال ادامه درگیری‌ها در اردوگاه عین الحلوه، کشورهای امارات، قطر، عربستان، کویت، بحرین و آلمان به شهروندان خود در رابطه با سفر به لبنان هشدار داده و از اتباع خود خواسته بودند تا خاک این کشور را ترک کنند.

اقدام کشورهای یاد شده در حالی بود که این درگیری ها هیچگاه به خارج اردوگاه عین الحلوه کشیده نشده و فقط در محدود این اردوگاه بوده است، اردوگاهی که دهها کیلومتر با پایتخت لبنان فاصله دارد.

در واکنش به اقدام کشورهای عربی و آلمان، مقامات لبنانی از جمله "نبیه بری" رییس پارلمان و "نجیب میقاتی" نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کردند که شرایط این کشور امنیتی نیست و این گونه اقدامات تنها برای ارعاب صورت می‌گیرد.

رئیس پارلمان لبنان در واکنش به بیانیه‌های هشدارآمیز سفارتخانه‌های کویت، عربستان، قطر، امارات و آلمان برای خارج کردن اتباع خود از لبنان اعلام کرد که «من از بیانیه سفارتخانه‌ها تعجب کردم و هیچ چیز امنیتی وجود ندارد که این هشدار را ایجاب کند».

بری افزود: محدود کردن هشدار به مناطق درگیری در نزدیکی اردوگاه «عین الحلوه» قابل درک است، اما درخواست برای خروج شهروندان این کشورها از لبنان قابل درک نیست.

«نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان هم گفته، «ما نمی‌پذیریم لبنان به میدان تسویه حساب‌های خارجی تبدیل شود و در عین حال ارتش لبنان به وظیفه خود برای کنترل اوضاع در عین الحلوه عمل می‌کند».

رژیم صهیونیستی برنده درگیری های عین الحلوه

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که درگیری های اردوگاه عین الحلوه از طرفی اقدامی صهیونیستی برای انتقال مشکلات کابینه افراطی نتانیاهو به خارج سرزمین های اشغالی و به ویژه لبنان می باشد و از طرف دیگر صهیونیست ها سعی دارند با روشن کردن آتش فتنه جنگ مذهبی در لبنان همچنان که مسلمان کشی در این کشور راه انداخته اند، پای ارتش لبنان را به این درگیری ها باز کنند و با تسلط آن در اردوگاه عین الحلوه و خاتمه درگیری ها، از درون آن نام فرمانده ارتش این کشور را که یکی از گزینه ریاست جمهوری لبنان می باشد بیرون بکشند. (فرمانده ارتش لبنان گزینه برخی از احزاب وابسته به کشورهای عربی و غرب گرای لبنان برای ریاست جمهوری این کشور است که حزب الله، جنبش امل و جریان ملی آزاد کاملا مخالف انتخاب او هستند)

باید تاکید کرد که درگیری های اردوگاه عین الحلوه کاملا به نفع رژیم صهیونیستی بوده و ادامه آن فقط به این رژیم کمک می کند و هیچ دردی از مسلمانان به ویژه فلسطینی ها و لبنانی ها دوا نمی کند.

با تحویل کاخ بعبدا از سوی "میشل عون" در تاریخ هشتم آبانماه سال ۱۴۰۱، جریان های لبنانی نتوانسته اند بر سر تعیین رییس جمهور جدید این کشور به توافق برسند، از این رو کشورهای غربی – عربی به دنبال فرد تحمیلی خود به لبنان هستند؛ تاکنون بیش از ۱۲ بار پارلمان لبنان برای تعیین رییس جمهور جدید تشکیل جلسه داده ولی به نتیجه ای نرسیده است.

نزدیک به چهار سال است که مردم لبنان با مشکلات اقتصادی شدید، نبود دولت مستقر و همچنین خالی بودن ۱۰ ماهه کرسی ریاست جمهوری دست وپنجه نرم می کنند. این شرایط باعث شده تا برخی کشورهای غربی – عربی نیز با سوءاستفاده از شرایط موجود اقدام به تحمیل نظرات خود به ویژه درخصوص تعیین رییس جمهور جدید برای لبنان کنند.

از سوی دیگر شرایط این روزها و ماههای رژیم موقت صهیونیستی بسیار پیچیده شده به حدی که برخی از کارشناسان مسایل منطقه درگیری های داخلی و در ادامه شمارش معکوس فروپاشی این رژیم را پیش بینی کرده اند؛ از این رو سران تل آویو برای فرار از این مخمصه به دنبال کشاندن بحران موجود به خارج از مرزهای سرزمین های اشغالی می باشند و در این بین مقامات تل آویو چندین بار اقدام به تهدید حزب الله کرده اند، موضوعی که با واکنش مقتدرانه دبیرکل حزب الله مواجه شده است.

در هفته های گذشته همچنین تنش های مرزی میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی صورت گرفته و برخی منابع و محافل صهیونیستی از احتمال یک برخورد نظامی میان دو طرف خبر می دهند.

در همین راستا برخی از کارشناسان و تحلیلگران صهیونیست نیز با فضا سازی خواستار انجام یک عملیات بازدارنده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان هستند.

در این میان کارشناسان صهیونیست توصیه می کنند که ارتش رژیم صهیونیستی دست به یک عملیات پیشگیرانه علیه حزب الله لبنان بزند.

مقامات تل آویو که از طرفی با بحران داخلی و از طرف دیگر به توان و اقتدار حزب الله ایمان دارند و همچنین به توخالی بودن سخنان خود واقف هستند، از این رو برای ملتهب نشاندن اوضاع لبنان با کمک دوستان غربی – عربی خود همچون آلمانو برخی کشورهای عربی درصدد بزرگ نشان دادن اوضاع اردوگاه عین الحلوه می باشند، موضوعی که فقط در محدوده چند کیلومتر و فقط در داخل محدوده این اردوگاه اتفاق افتاده و آثار و تبعاتی در خارج این اردوگاه نداشته است.

صهیونیست ها سعی دارند با کمک دوستان اندک خود به هر طریق شده از فشارهای همه جانبه و به ویژه از فشارهای داخلی که دودمان رژیم صهیونستی را هدف قرار داده با انتقال آن به لبنان تا حدی خلاص شوند تا بتوانند نفسی تازه کنند؛ هرچند شواهد موجود نشان می دهد که معترضین به اقدامات قضایی نتانیاهو دست بردار نیستند و ۳۶ هفته مداوم است که اعتراضات پی درپی خود را ادامه می دهند و این اعتراضات روزبه روز گسترده تر هم می شود و پای شمار زیادی از نظامیان و ماموران امنیتی این رژیم را نیز به میدان آورده و راه فراری برای بنیامین نتانیاهو نگذاشته است.

اگرچه به دلیل شرایط داخلی در سرزمین های اشغالی، احتمال انجام یک اقدام نظامی گسترده علیه حزب الله لبنان از سوی رژیم صهیونیستی در حال حاضر بعید است، اما باتوجه به توصیه های کارشناسان و تحلیلگران نظامی صهیونیست برای ترمیم بازدارندگی در مقابل فعالیت های حزب الله لبنان، این احتمال وجود دارد که صهیونیست ها به منظور ارسال پیام هشدار، دست به انجام یک عملیات محدود علیه نیروهای حزب الله لبنان بزنند، ولی در عین حال مطمئن هستند که با پاسخ کوبنده حزب الله مواجه خواهند شد.

نکته مهم در این بین، دام نتانیاهو برای برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می باشد که وی برای آنها پهن کرده و آنها را با خود همراه نموده است، دامی که برای خلاصی خود بوده ولی هیچگونه نفعی برای کشورهای عربی جز همراهی با صهیونیست ها نخواهد داشت. از این رو کشورهای عربی باید مراقب توطئه صهیونیستی باشند و در دام نتانیاهو نیفتند.

موضوع اساسی در این بین این است که جریان های لبنانی در شرایط فعلی که از سویی آتش بحران، سرزمین های اشغالی را فرا گرفته و سران این رژیم به دنبال ایجاد توطئه جدید و انتقال آن به خارج اسراییل (به ویژه لبنان) می باشند و از سوی دیگر لبنان نیازمند رسیدن به وحدت درباره انتخاب رییس جمهوری ملی می باشد، باید عزم خود را جزم کنند تا هرچه سریعتر نسبت به انتخاب رییس جمهور مورد نظر بدون دخالت دیگر کشورها به توافق برسند که با این کار هم شرایط در لبنان روبه بهبودی می رود و هم تیر سران تل آویو علیه حزب الله و لبنان به سنگ می خورد و با گسترش دامنه آتش اعتراضات در سرزمین های اشغالی، رژیم صهیونیستی هر لحظه به سراشیبی سقوط نزدیک تر می شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس