کد خبر 1523842
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
اربعین

معاون خدمات شهری شهرداری تهران جزئیات مراسم جاماندگان اربعین در پایتخت را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، شهرداری تهران برنامه ریزی لازم برای ارائه خدمات به جاماندگان اربعین انجام داده است. در مسیر ۱۴ کیلومتر از میدان امام حسین(ع) تا حرم شاه عبدالعظیم حسنی(ع) موکب‌های فراوانی جهت پذیرایی از زائران مستقر هستند. این خدمات توسط هیات‌ها، مساجد، گروه‌های جهادی و نهادهای مردمی ارائه می‌شود.

در بحث حمل و نقل نیز تمهیدات لازم توسط شرکت مترو تهران و حومه، سازمان تاکسیرانی و اتوبوس‌های شهری برای جابه‌جایی مسافران انجام شده است.در مسیر راهپیمایی پارکینگ و توقفگاه تاکسی و اتوبوس در نظر گرفته شده است.

همچنین نصب سرویس بهداشتی، نظافت مسیر، استقرار نیروهای آتش نشانی و.... انجام می شود.

معاونت خدمات شهری شهرداری تهران برنامه ریزی برای این منظور انجام داده است.با حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

در خصوص برنامه‌های شهرداری تهران برای جاماندگان اربعین توضیح دهید.

آماده سازی مسیر پیاده روی برای جاماندگان اربعین/مسیر راهپیمای از میدان آئینی امام حسین (ع) آغاز و تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)‌ ادامه دارد

هر ساله در ایام اربعین خیل عظیمی از شهروندان به سمت کربلا می‌روند؛ ما هم در این زمینه وظایفی داریم و برای خدمت‌رسانی به زائران برنامه‌ریزی می‌کنیم، اما برخی شیفتگان امام حسین (ع) هم بنا به دلایلی توفیق پیدا نمی‌کنند که در مسیر کربلا قدم بردارند، اما علاقه‌مند هستند که در پیاده‌روی شرکت کنند. ما هم یک مسیری را برای جاماندگان در نظر گرفته‌ایم تا در این ثواب بزرگ شرکت کنند. مسیر راهپیمای جاماندگان برای اربعین از میدان آئینی امام حسین (ع) آغاز و تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)‌ ادامه دارد. در روایات داریم که ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بسیار زیاد است. ما در این پیاده‌روی تلاش می‌کنیم که مشی اربعین در آن وجود داشته باشد.

بسترهایی برای موکب‌داران و هیأت‌های مذهبی ایجاد می‌شود

به طور طبیعی بخش عمده‌ای از مردم تهران در این پیاده‌روی شرکت کرده و شهرداری هم موظف به ارائه خدمات است. بسترهایی برای موکب‌داران و هیأت‌های مذهبی ایجاد می‌شود که جاماندگان اربعین بتوانند در این پیاده‌روی شرکت کنند.

بررسی موضوعات خدمات شهری، عمرانی و ترافیکی/حذف زوائد فیزیکی در طول مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین/ نصب بنرهای اطلاع رسانی جهت راهنمایی شهروندان

شهرداری تهران برنامه ریزی لازم را برای این مراسم کرده است. توجه ویژه به موضوع نگهداشت شهر و بازدید های مستمر و رفع تمامی موارد و مشکلات در همه موضوعات خدمات شهری ، عمرانی ، ترافیکی و ... توسط مناطق مرتبط با مسیر پیاده روی، انجام بازدید های مستمر به منظور شناسایی و رفع موارد ناایمن ، حادثه ساز و حذف زوائد فیزیکی در طول مسیر پیاده روی، هماهنگی مدارس ، مساجد و سایر اماکن دولتی و خصوصی واقع در مسیر که امکان ارائه خدمات به زائرین ( خصوصاً استفاده از سرویس های بهداشتی و ... ) را دارند و همچنین نصب بنرهای اطلاع رسانی جهت راهنمایی شهروندان بخشی از برنامه هاست.

استقرار کارگران خدماتی به همراه ادوات و تجهیزات لازم برای پاکسازی مسیر

همچنین جمع آوری تمامی مخازن در طول مسیر پیاده روی ( انتقال به لایه دوم ) و برنامه ریزی جهت استقرار کارگران خدماتی به همراه ادوات و تجهیزات لازم به منظور پاکسازی مسیر انجام شده است.

برنامه ریزی برای نظافت اطراف موکب های پذیرایی / جلوگیری از انجام حفاری و انجام فعالیت عمرانی در مسیرهای راهپیمایی

توجه ویژه در خصوص استقرار عوامل کارگری به همراه ماشین آلات به منظور جمع آوری پسماند و حفظ نظافت اطراف موکب های پذیرایی در حین برگزاری مراسم در دستور کار است.

جلوگیری از انجام حفاری و انجام فعالیت عمرانی در مسیرهای راهپیمایی ، حضورمستمر عوامل و ماشین آلات از ابتدا تا پایان مراسم از دیگر برنامه هاست.

در خصوص برنامه های فرهنگی در مراسم جاماندگان اربعین توضیح دهید.

توزیع کتل و تیغه علامت و توزیع بسته های فرهنگی

فضا سازی شهری و انجام تبلیغات محیطی سطح شهر تهران متناسب با اربعین حسینی (ع) با استفاده حداکثری ازظرفیت های موجود انجام می شود.

توزیع اقلام مناسبتی به مناطق و پیگیری فضاسازی ویژه مسیر پیاده روی (همچون کتل - تیغه علامت- نصب طاق نصرت در طول مسیر و ... ) در دستور کار است .

همچنین اقلام مناسبتی ( پرچم دستی و ... ) جهت توزیع بین شرکت کنندگان در مراسم پیش بینی شده است .

چند چشمه بهداشتی در طول مسیر نصب خواهد شد؟

با همکاری مناطق درخصوص استقرارچشمه سرویس بهداشتی پرتابل در مسیر پیاده رویی جاماندگان اربعین اقدام خواهد شد.

چند نفر از نیروهای سازمان آتش نشانی شهرداری تهران برای ایجاد ایمنی در مسیر جاماندگان اربعین حضور پیدا می کنند؟ برنامه های این سازمان را توضیح دهید.

استقرار ادوات و تجهیزات در نقاط مختلف/ آماده باش نیروهای آتش نشانی در پیاده روی جاماندگان اربعین/ دستوالعمل ایمنی تدوین به مناطق ابلاغ شده است

آماده باش کامل ۱۳۷ ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر تهران در دستور کار است. برنامه ریزی برای ایجاد شرایط ایمن انجام شده است.

استقرار ادوات و تجهیزات در نقاط مختلف انجام و تعدادی خودروی سبک و سنگین آتش نشانی در طول مسیر مستقر خواهد شد.

استفاده از شیرهای هیدرانت در طول مسیر پیاده روی/ شناسایی و پیگیری رفع موارد ناایمن

دستوالعمل ایمنی مراسم تدوین به مناطق ابلاغ شده است. ایجاد تمهیدات لازم به منظور امکان استفاده از شیرهای هیدرانت در طول مسیر (جهت استفاده مواکب ، وضو و ... ) در دستور کار است.

شناسایی و پیگیری رفع موارد ناایمن در طول مسیر انجام شده تا مشکلی پیش نیاید.

با توجه به گرمای هوا چنددستگاه مه پاش در طول مسیر مستقر می شود؟

استقرار مه پاش به همراه اپراتور/رسیدگی ویژه به فضای سبز خصوصاً هرس و حذف شاخه های خشک درختان در طول مسیر

با همکاری مناطق چندین دستگاه مه پاش به همراه اپراتور در طول مسیر مستقر می شود. همچنین با همکاری سازمان فرهنگی و هنری در خصوص تامین اقلام مورد نیاز مواکب رایزینی صورت گرفته است و رسیدگی ویژه به فضای سبز خصوصاً هرس و حذف شاخه های خشک درختان در طول مسیر انجام شده است.

پیش‌بینی می‌کنید چند نفر در راهپیمایی جاماندگان اربعین شرکت کنند؟

پیش بینی می شود بیش از یک میلیون نفر در راهپیمایی جاماندگان اربعین شرکت کنند

حداقل یک میلیون نفر شرکت می‌کنند و سال گذشته بیش از ۲ میلیون شرکت کردند و امسال پیش‌بینی ما این است که بیش از یک میلیون نفر شرکت می‌کنند.

معاونت خدمات شهری شهرداری تهران چه خدماتی در مرزها به زائرین ارائه می‌کنند؟

کمیته خدمات شهری تشکیل و با همکاری کلانشهرها خدمات در مرزها ارائه می‌شود

طی تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته برنامه‌ریزی‌هایی برای ارائه خدمات در مرزها صورت گرفته است کمیته خدمات شهری تشکیل شده و با همکاری کلانشهرها خدمات در مرزها ارائه می‌شود. ارائه خدمات مشخص است، برنامه‌ریزی و تقسیم کار صورت گرفته و مشخص است که هر کدام از شهرها در کجا مستقر و قرار است چه خدماتی ارائه دهند.

قرارگاه‌های خدماتی در کدام مرزها ایجاد شده است؟

معاونت خدمات شهری در زمینه رفت و روب ، نصب مخازن زباله، ایمنی حضور دارد/خنک کردن مردم در دستور کار است/تلاش برای ایجاد ایمنی زوار

قرارگاه‌های خدماتی در مرز خسروی، چذابه، باشماق، میرجاوه و ... ایجاد شده است و تمامی خدمات عمومی ارائه می‌شود. معاونت خدمات شهری در زمینه رفت و روب ، نصب مخازن زباله، ایمنی و استقرار نیروهای آتش‌نشانی و ... خدمت‌رسانی می‌کنند. یکی از وظایف ما نصب مه پاش و خنک کردن مردم است و هم اینکه شرایط ایمن برای زوار حسینی فراهم کنیم.

در شهر عراق چه خدماتی ارائه می‌کنید؟

ارائه خدمات توسط ۳۳۴۰ نفر در مرزها و ۲۷۰۰ نفر در شهرهای عراق/ اکیپ‌های آتش‌نشانی در مرزها مستقر شده‌اند / از ماشین‌آلات آتش‌نشانی برای آبپاش و خنک کردن مردم هم استفاده می‌شود

همین وظایفی که در این سوی مرزها داریم در کشور عراق هم ارائه می‌کنیم. در مرزها با همکاری سایر کلانشهرها ۳۳۴۰ نفر از شهرداری‌های کرج، اراک،‌ ساری، قزوین، تهران، کرمانشاه، اردبیل، شیراز، اصفهان، یزد، سنندج، زنجان و ... خدمات ارائه می‌کنند. همچنین ۲۷۰۰ نفر هم به شهرهای عراق اعزام شده‌اند. ما همچنین در بحث ماشین‌الات آتش‌نشانی هم اقداماتی انجام داده‌ایم و اکیپ‌های آتش‌نشانانی در مرزها مستقر شده‌اند تا در مواقع آتش‌سوزی و ایمن‌سازی محیط ورود کنند البته از ماشین‌آلات آتش‌نشانی برای آبپاش و خنک کردن مردم استفاده می‌شود. ما همچنین ماشین‌های پسماند را هم اعزام کرده‌ایم.

چند چشمه بهداشتی در مرز و در کشور عراق نصب کرده‌اید؟

۴۲۰ چشمه سرویس بهداشتی در کشور عراق و ۲۲۸۰ چشمه سرویس بهداشتی در مرزهای خودمان ایجاد کرده‌ایم

یکی دیگر از خدماتی که ما ارائه می‌کنیم ایجاد سرویس بهداشتی و حمام است که این‌هارا به صورت سیار و ثابت ایجاد کرده‌ایم. ۴۲۰ چشمه سرویس بهداشتی در کشور عراق ایجاد و ۲۲۸۰ چشمه سرویس بهداشتی در مرزهای خودمان ایجاد کرده‌ایم که البته این حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی به صورت ثابت و متحرک هستند.

آماده سازی یک محیط ۵ هزار متری برای اسکان و تحویل به ستاد عتبات

کار دیگری که ما انجام داده‌ایم یک محیط ۵ هزار متری را آماده‌ کرده‌ایم، چادر زده‌ایم و به محل اسکان تبدیل کرده‌ایم البته این مکان را تحویل ستاد عتبات برای اسکان داده‌ایم.

چه زمان نیروهای خدماتی از کربلا بازمی‌گردند؟

نیروهای خدماتی ۱۷ شهریور به کشور باز می گردنند/کمک در ارائه خدمات حمل و نقل کوتاه و راه‌اندازی سیستم صوتی/ایجاد شرایط مناسب جهت توزیع غذای گرم توسط خیرین

۲ روز بعد از اربعین با تمیز کردن مرزها و شهر عراق کار ما به اتمام می‌رسد.

آمادگی و رفع نواقص سایت‌های خدمات شهری، شست‌وشو و پاکسازی المان‌های معابر، نظافت، جمع‌آوری و انتقال پسماند، راه‌اندازی و نگهداشت سرویس بهداشتی و حمام، استقرار اکیپ‌های آتش‌نشانی، انجام تبلیغات محیطی، کمک در ارائه خدمات حمل و نقل کوتاه، راه‌اندازی سیستم صوتی، هماهنگی و ایجاد شرایط مناسب جهت توزیع غذای گرم توسط خیرین از جمله اقدامات ما است.

در خصوص ارائه اقدامات فرهنگی به زائرین اربعین توضیح دهید.

بیش از ۲۰۰ نیروی کارگری و تعداد زیادی ماشین‌آلات در مرز زرباطیه مستقر شدند/شهرداری در مرزهای مریوان هم خدمات ارائه می‌کند/راه اندازی موکب در عراق

ما اقداماتی را در مرزها در حوزه فرهنگ انجام داده‌ایم. همچنین در هر مرز مناطق مختلف شهرداری مستقر هستند و تعدادی نیروی کارگری و ماشین‌آلات هم در حال ارائه خدمت هستند. ما همچنین از مرز زرباتیه هم بازدید کردیم. بیش از ۲۰۰ نیروی کارگری و تعداد زیادی ماشین‌آلات در این مرز مستقر و ارائه خدمات می‌کنند. شهرداری در مرزهای مریوان هم خدمات ارائه می‌کند و ما تعداد زیادی ماشین‌آلات اعزام کرده‌ایم. موکب‌هایی در عراق راه‌اندازی شده و شهرداری تهران خدمت‌رسانی لازم را می‌کند.

رسیدگی در دو مرز ورودی و ۶ مرز خصوصی بر عهده کمیته خدمات شهری است/راه اندازی سوله های ثابت

ما بر اساس وظایفی که کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین بر عهده‌مان قرار داده در مرزهای هشت‌گانه و در کشور عراق خدمات نظافتی، رفت‌ و روب و ایمنی را ارائه می‌کنیم همچنین وظیفه رسیدگی در دو مرز ورودی و ۶ مرز خصوصی بر عهده این کمیته بوده است که ما تلاش کردیم بیشترین خدمات را ارائه دهیم تا زائران بتوانند به راحتی در این سفر معنوی شرکت کنند البته ما سوله‌های ثابتی را راه‌اندازی کردیم. این را هم در اینجا ذکر کنم که شهرداری سایر کلانشهرها در ارائه خدمات کمک کردند و ما تا کنون توانسته‌ایم بر طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حرکت کنیم.

در هر مرز کلانشهرها مختلف حضور دارند/تعدادی اتوبوس هم در کشور عراق برای جابه‌جایی مسافر در نظر گرفته شده است/ تعداد زیادی کیسه زباله توزیع کردیم

نشست‌های مختلفی را با مسؤولین در مرزها داشتیم و خدا را شکر اقدامات به خوبی در حال انجام است. در هر مرز کلانشهرها مختلف حضور دارند و ما در حال ارائه خدمات هستیم. بگذارید یک نکته‌ ای را عرض کنم تعدادی اتوبوس هم در کشور عراق برای جابه‌جایی مسافر در نظر گرفته شده است. در شهرهای کربلا، نجف، سامرا، کاظمین، کوفه و طریق نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند و ما تعداد زیادی کیسه زباله هم توزیع کرده‌ایم. از ظرفیت های مختلف برای برپایی اربعین استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم بهترین خدمات را ارائه کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 0
    چند چشمه بهداشتی در طول مسیر نصب خواهد شد؟/// هههههه. از کی تا حالا واحد شمارش توالت شده "چشمه" ؟!! لابد از آب گوارای این چشمه باید نوشید! مجید جان کاربرد "چشمه" برای هرچی باشه برای توالت نیست. بگو "چند توالت سیار در مسیر نصب خواهد شد؟" خلاص.
  • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 0
    سلام. زیارت اربعین امام حسین علیه السلام نه جاماندگان اربعین. زیارت امام دور و نزدیک ندارد برای هر کس میسر بود می رود برای کسی که مقدور نیست از محل خودش زیارت می کند. بُعد منزل نبود در سفر روحانی.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 0
    نون دونی راه انداختن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس