کد خبر 1523411
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
1

در جریان ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱، رسانه‌های غرب همسو با دیگر رسانه‌های معاند برای ساخت و ارائه تصویری جدید از زن موفق ایرانی به عنوان الگویی برای زنان ایران تلاش کردند.

به گزارش مشرق، در جریان ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱، رسانه‌های غرب همسو با دیگر رسانه‌های معاند برای ساخت و ارائه تصویری جدید از زن موفق ایرانی به عنوان الگویی برای زنان ایران تلاش کردند. این رسانه‌ها در ادامه الگوسازی‌ها که در بیشتر موارد با شکست مواجه شد «یاسمین مقبلی» افسر ارشد ارتش آمریکا را به عنوان زن موفق ایرانی معرفی کردند.

یاسمین مقبلی کیست؟

یاسمین مقبلی متولد ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳(۳ تیر ۱۳۶۲) در «باد ناوهیم» آلمان غربی است. پدر و مادرش در بحبوحه انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ از کشور خارج شده و در آلمان ساکن می‌شوند. مقبلی در سال ۱۳۶۲ در همان کشور به دنیا می‌آید اما بعد از چند سال به آمریکا مهاجرت می‌کنند.

مقبلی خلبان آزمایشی ارتش تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و فضانورد ناساست. او فارغ‌التحصیل موسسه فناوری ماساچوست، دانشکده فوق لیسانس نیروی دریایی و مدرسه خلبانی آزمایشی نیروی دریایی است. از سال ۲۰۱۹ او بیش از ۲۰۰۰ ساعت زمان پرواز داشته و در ۱۵۰ ماموریت جنگی در کشورهای مختلف از جمله افغانستان شرکت کرده است.

مقبلی در سال ۲۰۰۵ به عنوان افسر در تفنگداران دریایی ارتش ایالات متحده مامور شد و برای تبدیل‌شدن به یک خلبان سوپر کبرا AH_۱ آموزش دید. او در زمان خدمت در سپاه تفنگداران دریایی، سه بار در خارج از کشور مستقر شد و ۱۵۰ ماموریت جنگی را به پایان رساند. مقبلی با هلی‌کوپتر کبرا که پر از توپ‌های چند لول و موشک‌های مرگبار است پرواز کرده و برای تبحر در این کار در زمان حضورش در افغانستان، به او نام مستعار «آرواره» داده‌اند.

مقبلی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی هوا فضا از دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی ایالات متحده در کالیفرنیا دریافت کرد و همچنین در دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی دریایی ایالات متحده در ایستگاه هوایی Patuxent River در مریلند شرکت کرد و به عنوان خلبان آزمایش هلی‌کوپتر با VMX-۱ در ایستگاه هوایی نیروی دریایی ارتش در یوما در ایالت مریلند فعالیت کرد.

یاسمین مقبلی کیست و در فضا چه می‌کند؟


ماموریت جدید مقبلی در ناسا

یاسمین مقبلی در سال ۲۰۱۷ به عنوان کاندیدای فضانوردی ناسا انتخاب و فقط چند سال بعد یکی از ۱۸ فضانورد انتخاب شده برای برنامه آرتمیس شد. او در جدیدترین ماموریت «خدمه_۷» (Crew-۷) اسپیس ایکس که در روز یکشنبه ۵ شهریورماه با موفقیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت به عنوان فرمانده حضور داشت.
در فضاپیمای Dragon Endurance(استقامت اژدها) چهار فضانورد به نمایندگی از چهار کشور مختلف حضور داشتند. ماموریت Crew-۷ هفتمین ماموریت سرنشین‎‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط ناسا و اسپیس ایکس است. فضانورد دانمارکی «آندریاس موگنسن» نماینده آژانس فضایی اروپا، «ساتوشی فوروکاوا» از آژانس اکتشافات هوا فضای ژاپن(JAXA) و «کنستانتین بوریسف» فضانورد روسی از روسکوسموس در این ماموریت حضور دارند. آنها یک دوره ۶ ماهه را در فضا آغاز خواهند کرد و قرار است نزدیک به ۳۰ آزمایش علمی را انجام دهند.

حضور در ناسا به عنوان فضانورد و شرکت در ماموریت‌های فضایی نیازمند گذراندن دوره‌های سخت و طولانی در زمینه‌های مختلف مرتبط با فضانوردی و اخذ مدارک در این رشته‌هاستعضویت در ارتش آمریکا؛ میانبری برای فضانورد شدن

حضور در ناسا به عنوان فضانورد و شرکت در ماموریت‌های فضایی نیازمند گذراندن دوره‌های سخت و طولانی در زمینه‌های مختلف مرتبط با فضانوردی و اخذ مدارک در این رشته‌هاست. بر اساس توضیحات منتشر شده در سایت رسمی ناسا، نیازهای اولیه برای درخواست شامل شهروندی ایالات متحده با مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات(STEM) و حداقل دو سال تجربه حرفه‌ای مرتبط یا ۱۰۰۰ ساعت خلبانی در هواپیمای جت است. تجربه تدریس، از جمله در سطوح K-۱۲ به عنوان تجربه واجد شرایط برای موقعیت کاندید فضانورد در نظر گرفته می‌شود؛ مشروط بر اینکه مدرک در رشته‌های علوم، مهندسی یا ریاضیات باشد.

نامزدهای فضانوردی همچنین باید قادر به گذراندن دوره فیزیکی فضانوردی طولانی‌مدت ناسا باشند که بخشی از آن شامل شرایط زیر است:

حدّت بینایی دور و نزدیک باید تا ۲۰/۲۰ در هر چشم قابل اصلاح باشد. استفاده از عینک قابل قبول است. اعمال جراحی انکساری چشم PRK و لیزیک مجاز است. از آنجایی که از خدمه انتظار می‌رود روی فضاپیما حرکت کنند و پیاده‌روی فضایی انجام دهند، متقاضیان باید شرایط تن‌سنجی برای حضور در فضاپیما و لباس فضایی را داشته باشند.

بدیهی است مسیر فضانورد شدن برای کسی که در ارتش ایالات متحده به عنوان خلبان حضور داشته، در ماموریت‌های متعددی در کشورهای مختلف شرکت کرده و چنین الزامات و شرایط سختی را گذرانده باشد هموارتر می‌شود و شانس بیشتری برای انتخاب‌شدن در یک سفر فضایی دارد. در واقع همانگونه که یاسمین مقبلی در یکی از مصاحبه‌هایش بیان کرد عضویت او در ارتش ایالات متحده و ساعت‌ها پرواز با هواپیماهای جنگنده آمریکایی در طول این سال‌ها، میان‌بری برای رساندن او به آرزوی دیرینه‌اش یعنی فضانوردی بود.

الگوی زن ایرانی که ایرانی نیست

در نگاه اول، مقبلی به عنوان زن موفق ایرانی که مادر دو دختر است به عنوان الگویی برای زنان ایران معرفی می‌شود؛ زنی که از ایرانی بودن فقط نام و پدر و مادری ایرانی دارد. او آنقدر ایرانی نیست که در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌های فارسی‌زبان غربی دارد هم به سختی به زبان فارسی صحبت می‌کند. او در مصاحبه‌های مختلفی که به زبان انگلیسی داشته، خود را متولد «باد ناوهیم» آلمان غربی و اهل ایالات متحده آمریکا معرفی کرده است.

مقبلی با سام والد(Sam Wald) اهل سن‌آنتونیو تگزاس ازدواج کرده و دو دختر دوقلو دارد. تنها اشاره مقبلی به ایران، زادگاه پدر و مادرش در چند جمله‌ای خلاصه می‌شود که او در یک مصاحبه تصویری بیان کرد و با حمایت از ناآرامی‌های ۱۴۰۱ در ایران، زنان معترض را به عنوان الگوی تلاش‌گر در مسیر رسیدن به هدف معرفی کرد. مقبلی در حالی این جملات را بیان می‌کرد که از سال ۲۰۱۷ به عنوان نامزد فضانوردی در فهرست ناسا قرار گرفته و در طول سال‌های پیش از آن نیز بر اساس معیارهای غرب، موفقیت‌هایی را در بین تفنگداران نیروی دریایی ارتش آمریکا کسب کرده است.

زنان موفقی که ریشه در خاک ایران دارند

اگرچه رسانه‌های غربی سوار بر موج اعتراض‌های زنان در ایران تلاش می‌کنند از یک افسر ارشد ارتش و خلبان هواپیمای جنگنده با سابقه حضور در ماموریت‌ها و عملیات‌های مختلف در کشورهای آسیایی اشغال‌شده توسط آمریکا چهره‌ای متعادل و موفق در نقش یک زن فضانورد که از قضا مادر است برای جامعه زنان ایرانی بسازند اما این تلاش‌ها موفقیت چندانی ندارد. تلاشی که تا پیش از این رسانه‌های غربی با قهرمان‌سازی از «نازنین بنیادی» بازیگری با پدر و مادر ایرانی که حتی یک روز را هم در ایران نگذرانده و به سختی به زبان فارسی صحبت می‌کرد، الگوی زن موفق و پیشرو ایرانی را به زنان ایران معرفی کند، با شکست مواجه شد.

تاریخ ایران پر است از زنان بزرگی که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، سیاسی نام‌آوری کرده‌اند و الگوی مناسب‎تری برای زنان ایران هستند. «عالم‌تاج قائم‌مقامی» شاعر و نویسنده، «سیمین دانشور» داستان‌نویس و مترجم، «پروین اعتصامی» شاعر، «زهرا نعمتی» ورزشکار، «لیلا عراقیان» معمار و طراح پل طبیعت، «بهناز حیدرچی» پژوهشگر و عضو تیم پژوهش و تولید پادتن ایدز، «ایران درودی» استاد دانشگاه در رشته تاریخ هنر، «مرضیه برومند» کارگردان در حوزه ساخت برنامه کودک و عروسکی، «پوران درخشنده» کارگردان سینما و ... تنها بخشی از زنان پرآوازه و موفق ایرانی هستند.

یاسمین مقبلی کیست و در فضا چه می‌کند؟

در میان نام زنان موفق ایرانی نام‌هایی به چشم می‌خورند که گرچه بخشی از زندگی خود را در شهر و کشورهایی دورتر از وطن گذرانده و موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌اند اما هیچ‎گاه خود را متعلق به کشور دیگری جز وطن خود، ایران ندانسته‌اند. زنان موفقی همچون زنده‌یاد «مریم میرزاخانی» ریاضی‎دان و استاد دانشگاه استنفورد آمریکا، «فاطمه مقیمی» کارآفرین و مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و کشتیرانی و «ترانه رضوی» پزشک دفتر مرکزی شرکت گوگل.

ارینب سیفی

منبع:ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 32
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    9 4
    چه دردی می‌کشه
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      40 42
      تو ایران بود نهایتا منشی یه شرکت بود
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      10 2
      خفه شو بابا تو ایران بود منشی میشد یعنی چی ؟ این همهزن خلبان و پزشک و...احمق غربگدای بدبخت
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      12 1
      برای زن ایرانی ، مادرایرانی ، آرواره بودن و کشتار مردم، در هر جای دنیا برای رسیدن به آرزو هایش ، افتخار نیست . این موجود ، حتی زن نیست چه برسد مادر ، آدم...
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      7 2
      منشی شرکت بودن خیلی بهتر از قاتل زنان و کودکان افغانی بودن است
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      0 1
      هرچه قدر زنان در جامعه مردان باشند برای کار خانواده در آن جامعه سست تر هست و مشکلات متعدد آن هم بیشتر
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    31 37
    آخه عزیزم.... اینایی که نام بردی کدومشون شما رو قبول دارن؟؟؟
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      4 2
      همین که امثال توی وطنفروش رو قبول ندارن و عرق به وطن دارند کافیه
    • جنوبی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      30 5
      آقایان یا خانمها کاسه داغتر از آش نشوید خودش میگوید ایرانی نیست امریکایی و متولد آلمان است. در ضمن چرا بعضی ها در ایران همیشه مرغ همسایه برایشان غاز که هیچ بوقلمون ویا شتر مرغ شده!!!؟؟؟
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 1
      قبول نداشتن خودشونو جز کشور ۷۰۰۰ ساله ایران میدونن
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 2
    مریم میرزاخانی را نمی توان از زنان مورد الگوی جوانان محسوب کرد! کسی که با یک آمریکایی مسیحی و شاید بی دین وابسته به هیأت حاکمه یانکیستان ازدواج و کشف حجاب کرد و به آن کشور مهاجرت کرد و پناهنده شد!
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    22 22
    آخه عزیزم.... اینایی که نام بردی کدومشون شما رو قبول دارن؟؟؟
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    30 25
    با رب پهلوی هم دماغن
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      11 18
      کله پوک بسوززز
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    44 26
    گور بابای مقیمی با صورت کریه اش
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      17 39
      صورتای خودتونو دیدید که به بقیه میگیر کریه؟
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      0 0
      صورتای ما مثل تو نیست اما این زنک آلمانی کریه.
  • BE ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    34 28
    گوره پدرش و خوده جنایکتار آدمکشش. خدا میودنه چند نفر بی گناه و در عراق و افغانستان کشته.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    7 6
    پدد مادرش بچه ی کجای ایرانن ؟! شاید فارس نیستن که فارسی رو به سختی صحبت میکنه
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    4 4
    پدد مادرش بچه ی کجای ایرانن ؟! شاید فارس نیستن که فارسی رو به سختی صحبت میکنه
  • BE ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    4 1
    گوره پدرش و خوده جنایتمار آدمکشش. خدا میودنه چند نفر بی گناه و در عراق و افغانستان کشته.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    24 26
    ایشان اگر عربی هم صحبت کند ایرانی است و الگوی زنان ایرانی. حسادت بکن و از این حسادت بترک.
    • BE ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      9 0
      گوره پدرش و خوده جنایکتار آدمکشش. خدا میودنه چند نفر بی گناه و در عراق و افغانستان کشته.
  • حسین صابری IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    13 31
    عجب سوزی داره
    • محمد IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 1
      واقعا سوز داره که الگوهاشون برای ایران فارسی بلد نباشند و خودشون رو ایرانی ندونن، یه جورایی خودشون رو بهش آویزونن میکنن
    • جنوبی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      42 6
      ان شاءالله شریک اعمالش( قتل مردم مظلوم افغانستان) شوی وبا او در آخرت محشور گردی.و همچنین هر کس از نظامیان متجاوز امریکایی دفاع کند خواه اصالت ایرانی یا هر کشور دیگر داشته باشند اگر به خدا و روز جزا عقیده داشته باشید
  • نادر IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    31 41
    شیر زن به این میگند.....بقیه حرفها بیخوده
    • روجا IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      11 1
      خاک بر سرتان برای شیر زن تان ... زنک عوض جلا سلاخ در افغانستان حداقل صدها زن و کودک مرد و ..به خاک و خون کشیده است صدها سورتی پرواز با هلی کومتر و به توپ و تیربار و نسلسل و موسک بستن مردم مظلوم افغانستان ...
    • تینا IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      28 17
      شیرزن نه شیرقاتل
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      12 0
      در داخل کشور نیز شیرزن داریم که به ایرانی بودن خود افتخار میکنند فقط کافی است ان عینک دودی و سیاه را از روی چشمان مبارک خود برداری تا خودت انها را ببینی اگر زحمتی نیست.
    • BE ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      4 0
      شیر زن به ننه علی میگند نه به این دوزاری که معلوم نیست بچهاش حلال هستند یا حرام.
    • BE ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      4 0
      شیر زن به ننه علی میگند نه به این دوزاری که معلوم نیست بچهاش حلال هستند یا حرام.
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      8 0
      گمشو عقب مونده
  • ترابیان IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    4 0
    ۲۰۰۰ پرواز با هواپیماهای جنگنده جنایتکاران جنگ افروز آمریکایی که معتقدند هر که با مخالفه و ضد منافع ما بائو کشته شه، پشمک که از آسمان نریخته روی سر مردم بی گناه افغانستان ،عراق،سوریه ،یمن ،لیبی و ... کافیه یک‌نفر از این انسانهایی که کشته شده اند بی گناه باشد خداوند در قران کریم می فرمایند هر کس یک‌نفر را بکشد مثل این است که همه انسانهای کره زمین را کشته است و گناهی است نابخشودنی
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 0
    والا یه جورایی خریت هست با موشکی که 99 درصد امکانش هست در فضا بترکه بری فضانوردی مثل زیر دریایی تایتان
  • US ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    2 0
    پروزه آرتمیس؟ میدونین آرتمیس چیه؟ الهه یونانی شکار، باروری، و وحشت که در رومی به آن دیانا میگویند. او در اساطیر باستان خواهر آپولو، دختر زئوس است. تو خود حدیث مفصل بخوان از آن مجمل.
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 7
    مشرق تو ایرانی نیستی
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    4 16
    کاری با این حرفا ندادم .دقت کردید با اون دماغ ،احساس ضعفی که در بعضی از زنها هست نداره.
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      14 17
      مثل شما کله پوکا دنبال بزک دوزک نیست مغزشه که کار میکنه
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      10 17
      چون تو ایالات متحده زندگی میکنه اونجا زن کالا نیست و هوش زن مهمه نه زیباییش
  • جابر IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 7
    کشورهای دیگه برای خودشون قهرمان های سوری و الکی درست می کنن...اینجا هم مشرقی ها دارن قهرمانان ملتو سرکوب می کنن
  • یزدان IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 11
    یاسمن مقبلی برای مردم ایران یک نخبه هست که مثل بقیه نخبه ها مجبور به ترک ایران شده .
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      ایشون اصلا ایران نبوده که بخوادمثل پخمه هاکشور را ترک کنه!!!
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    18 6
    گوربابای مقبلی و آمریکا. توی افغانستان چقدر زن و بچه بیگناه را کشته. حالا برو فضا، فضا مال خداست. جوجه.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    2 5
    چشممان روشن!.قرار دادن عکس بی حجاب مریم میرزاخانی به عنوان زن شایسته ایرانی در کنار امثال پروین اعتصامی ها جفا در حق آن دسته از بانوان شهیر ایرانی است که ضمن برخورداری از قابلیتهای علمی و ادبی مراعات حداقل پوشش را میکنند.
  • RO ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 3
    عکس میرزاخانی با روسری میزاشتید انگار با ماست
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 6
    منم متولد شصت و دو فوق لیسانس دانشگاه دولتی و در یک مغازه کار لباس فروشی میکنم زن و بچه هم ندارم ماشینم ندارم خونه هم خداشاهده ندارم امسال بعد از 6سال یک گوشی خریدم
  • AU ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    6 4
    چه استدلال غیر منطقی !!! ایشان مطابق قوانین ایران چون از پدر ‌مادر ایرانی متولد شده، ایرانی محسوب می شود.
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    6 0
    قاتل
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    4 0
    کسانی که حجاب حکم خداوند رو زیرپا گذاشتن یا از فرقه کثیف ززآ حمایت کردن الگوی زنان ایران نیستن هرچند تو رشته خودشون پیشرفت هم کرده باشن
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    19 3
    زن آدمکش'
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    11 0
    ببشتر شبیه میمون هستش از بس در جنگهای اشغالگرانه آمریکا در کشورهای مختلف انسانهای بی گناه رو به خاک و خون کشیده. خاک بر سرت که آلت دست ترامپ شدی و آدم کشی کردی.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    17 2
    «یاسمین مقبلی» افسر ارشد ارتش آمریکا را به عنوان زن موفق ایرانی معرفی کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چه ربطی به ایران داره؟؟؟ درآلمان متولدشده ودرامریکاپرورش یافته وعضو ارتش امریکاست!!! ایشون فقط اسمش ایرانیه ودخلی به ایران نداره!
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    12 5
    حالا دیگه این پوزمیمونی شد ایرانی؟! ایرانی کسی است که درایران زندگی زندگی میکنه وبرای ایران افتخارکسب میکنه!
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 1
    برای شخص بنده محترم و افتخار است و نظر دیگران برام مهم نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس