کد خبر 1565666
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
رقابت چین و آمریکا برای رسیدن به ماه

رییس سازمان فضایی آمریکا ناسا ادعا کرد از فرود زودتر چین بر کره ماه نگرانی ندارد و آمریکا اولین کشوری خواهد بود که فضانورد به ماه می‌فرستد.

به گزارش مشرق از «تایمز هند»، «بیل نلسون» مدیر سازمان فضایی «ناسا» ابراز اطمینان کرد که آمریکا چین را در رقابت برای فرستادن فضانورد به کره ماه شکست خواهد داد.

هر دو کشور برنامه بلندپروازانه‌ای برای فرود بر سطح ماه تا پیش از پایان این دهه دارند که این مساله بحث‌هایی درباره احیای رقابت فضایی ایجاد کرده است. نلسون در یک مصاحبه در سال ۲۰۲۳ به وجود این رقابت اذعان کرد و درباره ادعاهای قلمرویی بالقوه چین در کره ماه تحت لوای تحقیقات علمی هشدار داد.

با این حال، اظهارات اخیر نلسون در جریان یک تله‌کنفرانس رسانه‌ای در روز نهم ژانویه حاکی از آن است که او دیگر چین را یک تهدید در این رقابت نمی‌بیند.

وی گفت: من از این مساله نگرانی ندارم که چین قبل از ما (بر کره ماه) فرود خواهد آمد. مدیر ناسا تاکید کرد که به اعتقاد او آمریکا اولین کشوری خواهد بود که سپتامبر سال ۲۰۲۶ فضانوردانی را روی سطح ماه فرود خواهد آورد.

این سازمان فضایی در ابتدا برنامه ریزی کرده بود که در سال جاری میلادی یک ماموریت فضایی برای مدارگرد ماه با چهار فضانورد اجرا کند، اما به علت نگرانی‌های مربوط به ایمنی و مشکلات فنی، این ماموریت به تعویق افتاد و قرار است سپتامبر ۲۰۲۵ اجرا شود. اولین فرود فضانورد روی کره ماه بعد از بیش از نیم قرن در ابتدا برای سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده بود، اما به سپتامبر ۲۰۲۶ موکول شده است.

مدیر ناسا اهمیت ایمنی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: ایمنی اولویت اصلی ما است.

وی تصریح کرد به تاخیر افتادن این ماموریت ها با این هدف انجام شده که تیم‌های «آرتمیس» زمان بیشتری برای از میان برداشتن چالش ها داشته باشند.

از سوی دیگر سازمان فضایی چین در تدارک اجرای ماموریت «چانگ۶» برای جمع‌آوری و بازگرداندن نمونه‌هایی از طرف دوردست ماه است که این اولین مورد این اقدام در کاوش‌های قمری است. با وجود ماهیت رقابت‌آمیز این ماموریت‌های قمری، ناسا به تازگی به محققان آمریکایی اجازه داده است تا به نمونه‌های قمری بازگردانده شده توسط ماموریت «چانگ ۵» کشور چین دسترسی پیدا کنند که این نشان دهنده سطحی از همکاری بین دو کشور در کاوش های فضایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    خطاب به چین و آمریکا: کره زمین بس نبود انقدر گند زدید؟
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    ماچی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس