کد خبر 1522213
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
اینجا «اسرائیل» است؛ «خانه عنکبوت»

اشغالگران، تحقق نظریه الهی «خانه عنکبوت» را نزدیک‌تر از قبل می‌بینند؛ جایی که تحلیلگران معتقدند سرنوشت تل‌آویو از همان ابتدا با درگیری و نابودی همراه بوده است.

به گزارش مشرق، بعد از گذشت سی و چهار هفته از اعتراضات سراسری در فلسطین اشغالی و تظاهرات علیه طرح‌های جنجالی «بنیامین نتانیاهو» کابوس‌های امنیتی تل‌آویو شدیدتر شده‌ است. پس از ماه‌ها کشمکش داخلی، محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی از درون ارتش اشغالگر گرفته تا تحریریه‌های خبری، یک نظریه مهم را یادآوری می‌کنند و آن هم «خانه عنکبوت» است.

«سیدحسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در جشن آزادسازی جنوب این کشور از دست دشمن صهیونیستی در ۲۵ می ۲۰۰۰، رژیم اشغالگر را بر اساس ادبیاتی قرآنی، «ضعیف‌تر از حانه عنکبوت» توصیف کرده بود. این توصیف از آن زمان تا به امروز در حافظه صهیونیست‌ها حک شده و رسانه‌های عبری در سایه نگرانی‌های امنیتی خود از تداوم شکاف‌های داخلی، دوباره آن را یادآور شده‌اند. در این گزارش ضمن اشاره به مهم‌ترین و جدیدترین قرائت‌های صهیونیستی از ناامنی موجودیت تل‌آویو ذیل نظریه خانه عنکبوت، نتایج گفت‌وگوهای خبرنگار فارس با چند تن از تحلیلگران و ناظران تحولات منطقه را در این خصوص آمده است.

تحلیل تل‌آویو از سستی

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، چهارشنبه ۲۶ ژوئیه گزارشی از بحران در ارتش رژیم اشغالگر، به نظریه خانه عنکبوتِ دبیرکل حزب‌الله اشاره و حرف‌های او را درباره ضعف تل‌آویو، درست توصیف کردند. این روزنامه عبری نوشت: «بذر اختلافی که نتانیاهو و ائتلافش به طور سیستماتیک در همه جا کاشتند بخوبی مورد توجه قرار گرفته است؛ تنش‌های ارتش بین یگان‌های در حال چرخش در ذخیره و احتیاط مشهود است، تا جایی که خصومت آشکار در چندین اسکادران دیده می‌شود. نصرالله در نظریه خانه عنکبوت درست گفته بود؛ جامعه اسرائیل در حال از هم پاشیدن است. او با لذت وضعیت داخلی اسرائیل را تماشا می‌کند؛ حتی نیازی نیست نصرالله انگشتش را بلند کند و با خود بگوید که در مورد نظریه خانه عنکبوت حق با من بود».

اینجا «اسرائیل» است؛ «خانه عنکبوت»

«معاریو»، دیگر رورنامه صهیونیستی هم روز جمعه، ۲۴ فوریه در تحلیل سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله، در یادبود رهبران شهید نوشت که او نظریه خانه عنکبوت را برای دومین بار تاریخی به ما یادآوری کرد. این روزنامه صهیونیستی نوشت: «وی با بحران عمیقی که جامعه اسرائیل را درگیر کرده، آشناست. سخنان دبیرکل حزب‌الله ما را نسبت به افشای عدم وجود اجماع لازم برای خدمت مشترک در ارتش و افشای عدم همبستگی اکثریت گروه‌های مختلف جمعیتی در جامعه اسرائیلی در هر جنگی از آینده تهدید کرد. این سخنرانی دوباره نظریه خانه عنکبوت جامعه اسرائیل را احیا کرد».

پایان رویای صهیونیسم

پروفسور «محمد عبدالرحمن عریف» دیپلمات مصری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره دلایل مطرح شدن مجدد این نظریه تاکید کرد: این شروع‌ فروپاشی‌هایی است که بارها وجود داشته است؛ با این تفاوت که اکنون خطر درگیری داخلی اسرائیل ادامه دارد. حالا محافل تل‌آویو با استفاده از اصطلاحات «قیامت»، «ویرانی معبد سوم»، «پایان رویای صهیونیسم»، «سقوط در پرتگاه» و «تحقق فاجعه بزرگ» وضعیت خود را توصیف می‌کنند. اسرائیل پس از تصویب پیش‌نویس تغییرات قانونی که اختیار دادگاه‌ها را برای لغو تصمیمات دولت و نخست‌وزیرش لغو می‌کند، به ورطه سقوط افتاده است؛ خانه عنکبوت ابعادش واضح‌تر شده‌اند.

عریف در ادامه به مصداق‌های تاتریخی این فروپاشی اشاره و خاطرنشان کرد: دولت اسرائیل یهود از زمانی که در پی نکبت ۱۹۴۸ بر ویرانه‌های فلسطین تأسیس شد، شاهد بحران‌هایی جدی از درون و بیرون بود؛ بحران‌هایی از جمله جنگ رمضان ۱۹۷۳ که طی آن هشدارها درباره «ویرانی معبد» و فروپاشی دولت ظاهر شد. سپس فرار بزرگ اسرائیل از نابودی، پس از امضای توافقنامه اسلو، که با ترور نخست‌وزیر آن «اسحاق رابین» در سال ۱۹۹۵ به پایان رسید، مشاهده شد؛ التهابی که به اعتراضات گسترده پس از خروش مقاومتی مردم از غزه و برچیدن اجباری شهرک‌ها در سال ۲۰۰۵ رسید. ناظران تحولات در چارچوب تاریخ به خوبی درک می‌کنند که بحران داخلی کنونی اسرائیل، از آینده تاریک آن خطرناک‌تر است؛ هشدارها و اظهارات درباره فروپاشی تل‌آویو، واقعیتی است که خود صهیونیست‌ها آن را فریاد می‌زنند.

اینجا «اسرائیل» است؛ «خانه عنکبوت»

کارشناس مصری درباره آغاز بحران‌های صهیونیسم با قدرت‌یابی مجدد نتانیاهو، تصریح کرد: پس از اینکه ائتلاف حاکم در پارلمان و تبلیغات سیاسی، بر مخالفان غلبه کرد، پس‌لرزه‌ها در اسرائیل آغاز شد. اسرائیل پس از اینکه «یاریو لوین» وزیر دادگستری تندرو از حزب لیکود صدها خلبان نظامی را به عنوان ستون‌های امنیت شکست داد، به جنگ علیه خود ادامه داد. «سیمخا روتمن» رئیس کمیته قضایی و حقوقی در کنست بر سران موساد، شاباک و ژنرال‌های مخالف طرح تغییرات غلبه کرد. وزیر امنیت قومیِ محکوم به تروریسم، هزاران افسر ذخیره را شکست داد که از پایان خدمت داوطلبانه و سربازی خود خبر داده بودند. حتی نتانیاهو هم صدها هزار تظاهرکننده را که به خیابان‌ها آمدند، ندید و از روی خواسته‌هایشان رد شد. روزهای آتی شاهد دوران جدیدی از حیات دولت در این موجودیت موقت خواهیم بود؛ دورانی که تنها راه خروجش احتمال فروپاشی یا تداوم در سایه جنگ داخلی خواهد بود.

وسواس و هراسِ نابودی

«محمد الوجیه» کارشناس یمنی و مجری شبکه «ساحات» که از ابتدای بحران ۷ماه تل‌آویو برنامه‌ای را تحت عنوان «خانه عنکبوت» اجرا و کارگردانی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: خانه عنکبوت نظریه‌ای است که توسط دبیرکل حزب‌الله پس از شکست رژیم صهیونیستی و عقب‌نشینی مفتضحانه آن از لبنان، مطرح شد. قبل از صحبت درباره دلایل مطرح شدن مجدد این نظریه، لازم است به معانی و ارتباط آن با موجودیت موقت صهیونیستی اشاره کنم. خانه عنکبوت از نظر فیزیکی ضعیف‌ترین خانه از هر نوعی است بنابراین نه از گرمای خورشید در امان نگه می‌دارد، نه از سرما و نه حتی سایه کافی ایجاد می‌کند. با وجود آنکه سخت ساخته می‌شود اما نمی‌تواند در مقابل باران، بادهای طوفانی و خطرات مهاجمان مقاومت کند. خانه عنکبوت از نظر معنوی و اخلاقی ضعیف‌ترین خانه است، زیرا خانه‌ای است که از عناصر عاطفه و رحمت بی‌بهره است و این عناصر هستند که هر خانه را بر پایه خوشی و امنیت بنا می‌کنند.

الوجیه درباره درستی تعبیر سیدحسن نصرالله از موجودیت رژیم صهیونیستی به خانه عنکبوت، توضیح داد: نظریه خانه عنکبوت برای دشمن اسرائیلی به وسواس تبدیل شده است، زیرا آن‌ها امروز بار دیگر به صحت این نظریه پی برده‌اند. شکنندگی جامعه اسرائیل که به یهودیان اشکنازی، سفاردی، مزراحی و فلاشاها تقسیم می‌شود، تنها بهترین دلیل بر اعتبار این نظریه است. امروز بیش از هر زمان دیگری شاهد ناهماهنگی و درگیری بین این گروه‌ها و گله‌های شهرک‌نشینان از اختلاف‌نظرها هستیم؛ برآیند این وضعیت را هفت ماه است در خیابان‌های تل‌آویو، قدس اشغالی و مابقی شهرک‌ها می‌بینیم. اگر از کارشناسان خود اسرائیل هم بپرسید، آنان پایان و افقی برای این شکاف سیاسی و اجتماعی نمی‌بینند.

اینجا «اسرائیل» است؛ «خانه عنکبوت»

این کارشناس یمنی درباره مشکلات عمیق صهیونیست‌ها و احساس ناامنی‌شان از مقاومت فلسطین، خاطرنشان کرد: اعتقاد من این است که معضل مقاومت فلسطین برای اسرائیل، با اولین مقاومت، رشد محور مقاومت و جنگ وحدت میدان‌ها به برجسته‌ترین شاخص برای نابودی رژیم صهیونیستی تبدیل شد. همین عامل تأیید می‌کند اسرائیل موجودیت ضعیفی مانند خانه عنکبوت است و به راحتی می‌توانیم آن را شکست دهیم؛ همانطور که در سال ۲۰۰۰ از جنوب لبنان خارج شد و در نبرد ژوئیه۲۰۰۶ با مقاومت اسلامی لبنان هم شکست خورد.

الوجیه در ادامه عوامل ضعف رژیم اشغالگر تاکید داشت: عامل دوم این است که مقاومت فلسطین قدرت و توانایی شکست دشمن را به دست آورده است. نبرد سیف القدس در اواسط سال ۲۰۲۱ ضربه بزرگی به دشمن صهیونیستی بود. در این نبرد قدرت و امکانات مقاومت فلسطین علیه دشمن متحد شد و سپس نبرد وحدت میدان‌ها که در سال ۲۰۲۲ آغاز شد و بسیاری از شهرک‌ها را موشک‌باران کرد، این نمایش قدرت را تکمیل کرد. آخرین نبرد هم، یعنی نبرد انتقام آزادگان امسال بود که طی آن «زیاد النخاله» رهبر جنبش جهاد اسلامی، نشان داد هزاران موشک فلسطینی در عرض یک دقیقه می‌توانند به بیش از ۵۵شهرک صهیونیست‌نشین اصابت کنند.

وعده قرآنی

«ربیع امین»، پژوهشگر فلسطینی هم در صحبت از دیگر ابعاد مهم نظریه خانه عنکبوت، به خبرنگار فارس تاکید کرد: این نظریه راهنمایی قرآنی است که بیانگر ضعف این خانه سست صهیونیست‌هاست که قرآن کریم به تشبیه کرده است. خانه عنکبوت در ابعاد نظری شباهت‌ها و دلالت‌های متعددی به وضعیت کنونی دارد که مورد استفاده نیروهای مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان است. سیدحسن نصرالله، این توصیف را برای نشان دادن ضعف‌های رژین اشغالگر به کار برد و امروزه در میدان عمل، این سستیِ اسرائیل با چالش‌های سیاسی داخلی در درون رژیم، افزایش تهدیدهای خارجی و همچنین چالش‌های امنیتی و نظامی، به‌ویژه با افزایش قدرت مقاومت و توافق بر سر راهبردِ «محور مقاومت واحد برای یک ملت»، نشانه‌های خوبی از خود نشان داد. با این حال، رژیم صهیونیستی به طور فزاینده‌ای در معرض تنش‌ها و شکنندگی نظام سیاسی است که همه را بر آن داشت تا بار دیگر از این اصطلاح برای توصیفِ امروز تل‌آویو استفاده کنند.

اینجا «اسرائیل» است؛ «خانه عنکبوت»

تحلیلگر فلسطینی در ادامه شاخص‌هایی از تحقق این نظریه به مثابه نوید الهی برای زوال این موجودیت را برشمرده و تصریح کرد: اسرائیل بر همین شاخص‌های مملو از شکاف و ضعف بنا شده است. شاخص اول، عناصر ساختاری بحران کنونی هستند؛ عدم توافق بر قانون اساسی، بحران ایدئولوژی صهیونیسم، عدم وجود نخست‌وزیر قوی و کنست ضعیف و یا بالعکس و عدم توان و امکان تل‌آویو برای برنامه‌ریزی ملی. شاخص دوم دشواری تغییر در جامعه ملتهب اسرائیل است که نژادپرستی مسلحانه از یک سو و طبقه‌گرایی مذهبی از سوی دیگر بر آن حکومت می‌کنند. همه این عناصر باعث شده تا موجودیت صهیونیستی ناگزیر به این بحران‌ها و تهدیدات وجودی برسد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حمید IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    11 0
    اسراییل غاصب یه غده سرطانی درمنقطه است باید نابود شود با حرافی این غده فقط بزرگ‌تر میشه باید تلاش کرده تا از نظر سیاسی اقتصادی بین المللی نابودش کرد با حمله نظامی فقط متحدتر میشه ومشکلات داخلیش فراموش جاری که دارن با ما میکنن
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 7
    فعلا ایران داره از لحاظ اقتصادی سقوط میکنه اول سوراخ کشتی خودمونو بگیریم بعد به اسراییل شلیک کنیم
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 7
    عنکبوت سمی بد نیش میزنه و آش و لاش میکنه ...خونه ی عنکبوت ام اون تور نیست ، اون وسیله شکاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس