کد خبر 1522164
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
سایه ترس ورود داعش به آمریکا از مرز مکزیک

قاچاقچی مرتبط با داعش به مهاجران کمک کرده است که از مرز مکزیک وارد آمریکا شوند. این مسئله زنگ خطر را در سراسر آمریکا به صدا درآورده است.

به گزارش مشرق، پلیس فدرال آمریکا موسوم به اف‌بی‌آی در حال بررسی سوابق بیش از ده‌ها شهروند ازبکستانی است که پس از درخواست پناهندگی در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک در اوایل سال جاری، اجازه ورود به ایالات متحده را پیدا کردند.

این پرونده زمانی آغاز شد که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده دریافتند که این مهاجران با کمک یک قاچاقچی مرتبط با داعش به آمریکا سفر کرده‌اند. به گفته چندین مقام آمریکایی، داعش با برخی از این افراد در ارتباط بوده است.

به گفته «آدرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اگرچه اف‌بی‌آی می‌گوید هیچ توطئه خاصی از داعش شناسایی نشده است، اما مقامات امنیتی همچنان در حال کار برای «شناسایی و ارزیابی» همه افرادی هستند که وارد آمریکا شده‌اند.

اگرچه در حال حاضر هیچ مدرکی برای توجیه بازداشت کسی وجود ندارد، اما یک گزارش اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده فوری برای مقامات ارشد کابینه جو بایدن در دفتر جلسات آنها منتشر شد که حاوی برخی نکات امنیتی است. این گزارش برای برخی از مقامات مبارزه با تروریسم ارسال شده و محتوای گزارش نشان می‌دهد که آمریکا عمیقاً در برابر این احتمال که تروریست‌ها با پنهان شدن در میان موج مهاجران وارد شوند، آسیب‌پذیر است.

در اوایل سال جاری نیز، گروهی از مهاجران از ازبکستان درخواست پناهندگی دادند و توسط وزارت امنیت داخلی غربالگری شدند. هیچ اطلاعاتی در هیچیک از پایگاه‌های اطلاعاتی جامعه اطلاعاتی آمریکا وجود ندارد که ارتباط این گروه‌ها با داعش را روشن کند. تنها بعداً، زمانی که اف. بی. آی از وجود یک شبکه قاچاق انسان مرتبط با اتباع ازبکستان مطلع شد، فهمید که این شبکه شامل حداقل یک فرد مرتبط با داعش است.

مأموران اف. بی. آی در سراسر آمریکا بلافاصله برای یافتن مهاجران ازبکستانی و تحقیق در مورد سوابق آنها شتافتند. واتسون از مقامات اف. بی. آی در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: «هیچ نشانه‌ای وجود نداشت - و هیچ نشانه‌ای هم وجود ندارد- که نشان دهد هر یک از افرادی که توسط این شبکه شناسایی می‌شوند، با یک سازمان تروریستی خارجی ارتباط دارند یا درگیر طراحی یک حمله تروریستی در ایالات متحده هستند.»

به گفته مقامات آمریکایی، گمان نمی‌رود که قاچاقچی مرتبط با داعش یکی از اعضای این گروه تروریستی باشد، بلکه بیشتر شبیه یک پیمانکار مستقل است که با داعش همکاری دارد. جامعه اطلاعاتی آمریکا اکنون بر این باور است که فرد مرتبط با داعش به دستور این گروه تروریستی به برخی از این مهاجران ازبکستانی کمک کرده باشد.

طبق بیانیه واتسون، ایالات متحده هنوز همه افرادی را که به عنوان بخشی از شبکه قاچاق انسان ازبکستان به آمریکا سفر کرده‌اند، پیدا نکرده است.

مقامات آمریکایی همچنین به طور خصوصی ابراز نگرانی کردند که افزایش غیرمعمول تعداد مهاجران از آسیای مرکزی نگران کننده است. منطقه‌ای که به عنوان منبع اصلی پناهندگان عضو داعش نیز شناخته می‌شود.

برای برخی از مقامات اطلاعاتی آمریکا، شناسایی عناصر تروریستی در میان موجی از پناهجویان در مرز مکزیک یک مشکل بزرگ است. دولت ایالات متحده باید دریابد که چگونه تعریف کند که چه کسی تهدید است و چه کسی تهدید نیست.

کریستوفر رأی، رئیس اف‌بی‌آی، در یک جلسه استماع کنگره در ماه ژوئیه گفت: «از دیدگاه اف‌بی‌آی، ما شاهد انواع تهدیدات جنایی بسیار جدی هستیم که از آن سوی مرزها می‌آیند.»

همچنین برخی از مقامات اطلاعاتی آمریکا که گزارش اطلاعاتی ارسال شده در اوایل ماه جاری را مشاهده کردند، نگران هستند که داعش تاکتیک‌های خود را برای هدف قرار دادن مرز جنوبی تغییر دهد و در این صورت شناسایی عناصر وارد شده داعش از مرزهای مکزیک برای آمریکا بسیار دشوارتر خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 0
    مسخره و رد گم کنی است! نیمی از جمعیت آمریکا مسلح، معتاد، الکلی، جنایتکار، روانی و متجاوز هستند و صدها بار خطرناک تر از داعشیون هستند، اخبار حوادث آمریکا را یه مدت پشت سرهم رصد کنید دیگه شبها از وحشت خوابتون نمیبره
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    4 0
    بخور از آشی که برای مردم پختی، جناب آمریکا
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 0
    داعشو خودتون زائیدن
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 0
    ایلومیناتی و فراماسون ها و خود راسچایلد ها و راکفلر ها و پادو هاشون تشکیلشون دادن. برید اعترافات نصف سناتور ها و سیاست مدار های آمریکایی رو گوش کنید تو یوتیوب موجود هست
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 0
    نه به نظر میرسه اونجا جنگ بشه در آینده نه چندان دور
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 0
    کشور تروریست پرور از تروریست میترسه!عجب!
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 0
    ان شاالله این قتل وکشتار نصیب سیاستمداران آمریکا بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس