کد خبر 1521834
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
آنکارا: اردوغان در سوچی با پوتین دیدار می‌کند

حزب حاکم ترکیه با بیان اینکه رئیس جمهور این کشور با سفر به شهر سوچی، با همتای روسی خود دیدار می‌کند؛ گفت که احیای توافق صادرات غلات در اولویت گفتگوهای دو طرف خواهد بود.

به گزارش مشرق، بعد از هفته‌ها حدس و گمان و اظهار نظرهای منابع مطلع درباره زمان و مکان دیدار رؤسای جمهور ترکیه و روسیه، شامگاه دوشنبه حزب «عدالت و توسعه» جزئیات بیشتری در این‌باره اعلام کرد.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم ترکیه طی نشست خبری گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور به‌زودی در شهر «سوچی»، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد.

به نوشته وبگاه «المانیتور»، چلیک در این‌باره توضیح داد: «او (اردوغان) در روزهای آینده به سوچی می‌رود. به نظر ما، تحولات جدیدی در این دیدار رخ خواهد داد».

با اینکه او جدول زمانی مشخصی درباره روز سفر رئیس جمهور ترکیه به روسیه ارائه نکرد اما رسانه‌های دولتی روس می‌گویند این دیدار احتمالا در دوشنبه هفته آینده انجام می‌شود.

سخنگوی حزب عدالت‌وتوسعه ضمن ابراز امیدواری درباره حصول نتایج مثبت در دیدار اردوغان با پوتین حول توافق صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه، اشاره کرد که این دیدار می‌تواند به مرحله جدیدی در احیای این توافق منجر شود.

توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است. این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

پیش از این، منابع مطلع در آنکارا گفته بودند که دولت ترکیه در حال مذاکره با غرب جهت گرفتن ضمانت‌هایی برای اجرای بخش مربوط به روسیه در توافق صادرات غلات و امکان تمدید دوباره آن است.

با این حال، چند روز قبل یک منبع در ریاست جمهوری ترکیه ضمن نادرست توصیف کردن گزارش رسانه‌های غربی درباره مذاکرات محرمانه آنکارا ذیل توافق صادرات غلات اوکراین، گفت که این کشور به دنبال جلوگیری از تهدید امنیت غذایی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    خب راحت بگو اردوغان جو میخواد!!!
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس