شورای نگهبان در عین تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات از قانون عدول نمی‌کند/ بیشتر ابهامات مصوبه حمایت از گزارشگران فساد بررسی شده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی محرز باشد، در بررسی صلاحیت ها مدنظر قرار خواهیم داد.

به گزارش مشرق، هادی طحان نظیف روز شنبه در نشست خبری از تایید طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در شورای نگهبان خبر داد و افزود: طرح توقف اجرای ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارکنان ساختمانی که قبلا در شورا مورد ایراد قرار گرفته بود نیز در مجلس اصلاح شد اما با توجه به اینکه این مصوبه دوباره بازنویسی شده است و عملا با طرح جدید رو به رو هستیم که ایراداتی دارد و باید دوباره در مجلس بررسی شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه موافقت نامه همکاری انتظامی بین ایران و قرقیزستان به دلیل استفاده از واژگان غیر فارسی، خلاف قانون اساسی شناخته شد که باید در مجلس اصلاح شود.

وی همچنین از برخی ابهامات در سه لایحه مربوط به ایجاد مناطق آزاد سرخس، مازندران و دوغارون خبر داد و افزود: لایحه تسهیل تکلیف مودیان برای اجرای پایانه مودیان نیز مورد بررسی قرار گرفت ولی با ایراد شورا مواجه شد.

طحان نظیف از تایید اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری در شورای نگهبان خبر داد و در عین حال گفت: اساسنامه پست بانک به دلیل حجم بالای ابهاماتی دارد، به دولت بازگشته است.

وی همچنین از ایرادات این شورا به اساسنامه حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان و نیز اساسنامه صندوق توسعه شهری و روستایی خبر داد و افزود: طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز در یک مورد ابهام دارد که امیدواریم رفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان از اتصال این شورا به سامانه ملی دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد.

قانون جدید انتخابات مجلس ملاک بررسی صلاحیت‌ها است

در ادامه این نشست، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عفو سال گذشته رهبری مشمول ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس نیز می شود، گفت: مبنای دست اندرکاران انتخابات قانون انتخابات مجلس با آخرین اصلاحات آن است.

طحان نظیف با بیان اینکه بررسی صلاحیت ها در انتخابات پیش رو براساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد، افزود: البته در قانون جدید تغییرات چندانی در این مورد نسبت به قانون قدیم ایجاد نشده است.

وی درباره سازوکار شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات گفت: شورای نگهبان در همه دوره‌ها سعی کرده وظیفه خود را بر مبنای قانون انجام دهد. رویکرد ما آن است که اقدامات خود را در جهت افزایش مشارکت انجام دهیم اما به دنبال عدول از شرایط قانونی نیستیم و اگر قانون در همه فرایندها مبنا باشد، ضامن انتخابات پرشور، سالم و رقابتی خواهد بود.

اگر دخالت نمایندگان در امور اجرایی محرز باشد، در بررسی صلاحیت ها مدنظر قرار خواهیم داد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه آیا فشار برخی از نمایندگان به وزیر کشور برای عزل معاون سیاسی وزیر در بررسی صلاحیت آنان مدنظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: اگر محرز شود که دخالت در انتصابات است، مورد توجه ما قرار می‌گیرد، صلاحیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون آمده و نباید از آن فراتر یا کمتر برویم.

وی گفت: البته ممکن است نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشورت به دولت دهند که باید این موضوع هم مدنظر قرار گیرد که برخی از اقدامات مداخله نیست، مشاوره است.

طحان نظیف تصریح کرد: ولی بنده به این موضوع به صورت مصداقی ورود نمی‌کنم.

وی خاطر نشان کرد: صلاحیت های نمایندگی در قانون آمده و نباید از برخی صلاحیت ها کاست و از برخی صلاحیت ها فراتر رفت.

بررسی لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون مشترک مجلس به اتمام نرسیده است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لایحه عفاف و حجاب به شورا رسیده است، گفت: ما چنین مصوبه ای را دریافت نکردیم کار مصوبه هنوز در کمیسیون تمام نشده پس از آن باید برای بررسی زمان آن به صحن برود.

وی گفت: نسبت به محتوا و مفاد آن باید هر موقع متن را دریافت کردیم، نظر بدهیم.

روند بررسی صلاحیت‌ها؛ فرد باید حکم برائت دریافت کرده باشد

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس گفت: در بررسی صلاحیت ها ابتدا هیات های اجرایی، سپس هیات های نظارت و در نهایت شورای نگهبان اعلام نظر خواهند کرد.

وی افزود: در مقطع کنونی، زمان بررسی صلاحیت ها نیست. اکنون دستگاه ها باید مدارک بارگذاری شده را بررسی و به استعلامات افراد پاسخ دهند.

طحان نظیف افزود: ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته اند رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تایید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تایید صلاحیت شوند؛ همچون اینکه فردی در گذشته حکم قضایی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از افراد معتقدند علت تغییر عنوان رد صلاحیت در قانون انتخابات مجلس به عدم احراز صلاحیت آن است که برخی از افراد به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری از عنوان رد صلاحیت ناراحت شدند، گفت: شرایط داوطلبان در هر انتخاباتی متفاوت است و شرایط انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی با یکدیگر فرق دارد.

وی درباره تایید صلاحیت برخی کاندیدا گفت: ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته‌اند، رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تایید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تایید صلاحیت شوند؛ مانند اینکه فردی در گذشته حکم قضایی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.

وی درباره قرآن سوزی در برخی از کشورهای غربی، گفت: اقدام شرم آوری که در برخی از کشورهای غربی صورت گرفت، در جهت اسلام ستیزی است و برخلاف حقوق بین‌الملل است و بر اساس حقوق و قوانین بین‌المللی باید به همه ادیان احترام گذاشته شود، قرآن در شریعت و فقه جایگاه غیرقابل خدشه‌ای دارد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول، گفت: مهلت اظهار نظر شورای نگهبان نسبت به این موضوع به اتمام رسیده و به هشت ماه قبل بازمی‌گردد و این موضوع الان در دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سپس در مجمع رسیدگی می‌شود و مجمع باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری نهایی کند.

تکمیل می شود...

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    41 0
    باز مثل دوره قبل قراره خودیا تایید بشن
  • FR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    20 3
    تو را بخدا در مرحله پیش ثبت نام هم دخالت داشته باشین و اینقدر ملت را نخندانید
  • DE ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    47 0
    این یارو هم عراقیه؟!
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 0
    😆😆😀😀🤪🤐
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    1 0
    بالاخره لایحه‌ی حجاب و عفاف کی به صحن مجلس می‌آید؟!!! یک سال از جنبش فواحش و دواعش گذشت و بعد از شش ماه دست‌به‌دست شدن طرح و لایحه بین مجلس، دولت و قوه‌ی قضائیه متأسفانه هنوز معلوم نیست سرنوشت آن چه خواهد شد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس