کد خبر 1520583
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
رییس جمهور آفریقای جنوبی: ایران عضو اصلی بریکس شد

رئیس جمهور آفریقای جنوبی از توافق سران گروه بریکس درباره عضویت جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش مشرق،«سیریل رامافوزا» همچنین گفت: ما بر پایبندی خود به منشور سازمان ملل تاکید می کنیم و از درگیری ها در اماکن مختلف جهان نگران هستیم.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی تاکید کرد: ما به توافقی درباره گسترش و توسعه گروه بریکس رسیدیم.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب «بریکس» از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوم شهریورماه جاری (امروز) در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ آفریقای ادامه دارد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه - یکم شهریور - در صدر هیأتی سیاسی در نخستین سفر رسمی و به‌منظور حضور در نشست سران کشورهای عضو «بریکس»، به دعوت «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی عازم ژوهانسبورگ شد.

اکنون علاوه بر پنج عضو اصلی، ۲۳ کشور به شکل رسمی و ۶ کشور به‌صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که جمهوری اسلامی ایران، الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی و بسیاری از کشورهای در آستانه پیوستن به این گروه اقتصادی تأثیرگذار در این روزهای اقتصاد جهانی هستند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • FR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    2 0
    یه 2 تا گوسفند بیان مشرق دق کنن بخندیم خخخخخخ
  • TR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    4 0
    زنده باد امپراطوری ایران
  • علی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    اگر غرش پهپادهای ایرانی نبود، اصلا صدایی از ایران در جهان شنیده نمیشد که بگن این کشور ارزش داره بیاد عضو شه. باید قوی بود و با روش های روفسنجانی‌فرم هم نمیشه قوت خود را به رخ کشید.
  • عباس IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    ترکیه چطور میخواد عضو بریکس بشه... وفتی عضو ناتو هست و دلایل دیگه.... تزکیه با فرانسه چه فرقی داره...
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    بنظرم این سازمان غیر متعهدها و همینطوری همکاریهای شانگهای باید در بریکس ادغام بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس