چرا سال هشتم برجام مهم است؟

رئیس ‌مستعفی جبهه اصلاحات گفته است: در دولت روحانی احیای برجام در دسترس بود اما اجازه ندادند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویٰژه خود نوشت: رسانه‌های اصلاح‌طلبان بخشی از اظهارات نبوی در گفت‌وگو با نشریه آگاهی نو را که در دفاع از برجام است، باز نشر کردند. این بازنشر در حالی است که چند روز قبل، بازنشر اظهارات انتقادی نبوی درباره عناصر تندرو در جبهه اصلاحات، موجب حملاتی علیه وی شده بود. نبوی در این زمینه با انتقاد از مرض تندروی بچه‌گانه افزوده بود: «من تفکر چپ‌روانه را قبول ندارم. خیلی از کارهایی که انجام می‌شود چپ‌روی است؛ چون وقتی کاری بکنیم که عاقبت آن را ندانیم چه می‌شود، همین‌طور دیمی حرکت کنیم، اسمش می‌شود چپ‌روی... خدا بیامرزد مرحوم شعاعیان را که با هم مبارزه مسلحانه می‌کردیم، در نقد چپ‌روی در آن زمان می‌گفت «این‌ها چپ نیستند، لوچ‌اند یعنی چشم‌هایشان تابه‌تا می‌بیند و نمی‌شود اسم این‌ها را چپ گذاشت». واقعا ما الان هم دچار مرض بچه‌گانه چپ‌روی هستیم. یعنی کسانی که لوچ‌اند... در مجموعه خودمان هم می‌بینیم، نه این‌که فکر کنید منظورم نیروهای بیرون از مجموعه است، به آن‌هایی که کف خیابان بودند کاری ندارم. در مجموعه‌های خودمان هم لوچ داریم... در جبهه اصلاحات یک زن که فعالیت سیاسی گسترده‌ای هم از گذشته داشته، رئیس‌ شده است که مبارک است ولی بعضی از دوستان تصورشان این است که با شعار جوانگرایی یا استفاده از خانمها، جوان‌های کف خیابان به سمت ما خواهند آمد که من چنین تصوری ندارم».

حالا برخی رسانه‌های طیف اصلاح‌طلبان، اظهارات نبوی درباره برجام را بازنشر کرده‌اند تا احتمالا زهر ادبیات اعتراضی وی درباره اصلاح‌طلبان را بگیرد.

او در این بخش گفته است: «در دولت آقای روحانی امضای برجام کار ساده‌ای نبود. ببینید الان دو سال است دنبال این‌اند که برجام را به نتیجه برسانند، همان برجامی که به آن بد و بیراه می‌گفتند، اما هنوز نتوانسته‌اند. امضای برجام و در پی آن رفع تحریم‌ها و خروج پرونده ایران از شورای امنیت، کارهایی بسیار مهم بود. شما ببینید در دوره بایدن نمی‌توانند مذاکره کنند و کار بازگشت به برجام را به نتیجه برسانند. روحانی در دوره ترامپ توانست برجام را حفظ کند. اواخر دوره روحانی، احیای برجام کاملا در دسترس بود ولی اجازه ندادند. ظاهرا آقای روحانی گفته بود اجازه دهید دولت من توافق امضا کند و شما از ثمره‌اش بهره‌مند شوید که مقبول واقع نشد. من همیشه از عملکرد دولت‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو و معتدل دفاع کرده و می‌کنم».

درباره این اظهارات برجامی، شایان ذکر است: ۱) بخش عمده‌ای از برجام، دیکته طرف آمریکایی است به همین علت هم امتیازات مد نظر آمریکا و اروپا «مشخص، نقد، و واجب‌الاجرا پیش از فرا رسیدن روز اجرای برجام، و برگشت‌ناپذیر» است، اما مطالبات ایران، «سرهم‌بندی» (تعبیر مجله تایم)، مبهم، نسیه، پس از انجام همه تعهدات ایران است. به بیان دیگر، تعهدات طرفین در برجام نا متوازن و ناهمزمان است و ضمنا هیچ تضمینی برای انجام تعهدات طرف غربی برای لغو تحریم‌ها یا سازوکار شکایت و اخذ تضمین در صورت بدعهدی طرف غربی، پیش‌بینی نشده و به این معنا، برجام نه یک دستاورد حتی دم‌دستی، بلکه مالباختگی و خسارت‌دیدگی است که باید به عنوان یک قرارداد و توافق افتضاح، در آکادمی‌های حقوق بین‌الملل تدریس شود.

۲) انجام چنین توافقی نه تنها هنر نیست بلکه بانیان مطلع آن به ویژه شخص آقای روحانی و برخی افراطیون غربگرا را در موضع اتهام قرار می‌دهد.

۳) برجام احیا نشد، چون دولت‌های ترامپ و بایدن حاضر نبودند دو هزار تحریم پدید آمده با برجام را لغو کنند و برای انتفاع پایدار ایران تضمین و تعهد بدهند، بلکه برجام را گروگانی برای اخذ باج‌های بزرگ‌تر می‌دانستند. با این وصف معلوم نیست مدعیان اصلاحات چگونه این دروغ بزرگ را تقلید و تکرار می‌کنند که برجام در اواخر دولت روحانی قابل احیا بود. بدون سند آوردن درباره تضمین لغو پایدار و موثر تحریم‌ها از سوی غرب – که وجود خارجی هم ندارد- چگونه می‌توان مسئولیت بدعهدی را از دوش غرب برداشت و بر دوش طرف ایرانی گذاشت؟!

در همین زمینه، یکی از کانال‌های مجازی با مرور سرگذشت برجام نوشت: ۲۶ دی ۹۴، برجام اجرا شد اما ۲۸ فروردین ۹۵، آقای سیف، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی دولت روحانی در مصاحبه‌ با تلویزیون بلومبرگ گفت: عایدی ایران از برجام تقریباً «هیچ‌چیز» بوده است. او در نشست شورای روابط خارجی آمریکا عنوان کرد: ما قادر نیستیم از پول‌های خود در خارج استفاده کنیم؛ آمریکا به تعهداتش عمل نکرد. از سوی دیگر، اوباما ۲۵ دی ۹۵ در حالی که کمتر از یک هفته به پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش باقی مانده است، فرمان وضعیت اضطرار ملی درباره ایران را تمدید کرد. قانون وضعیت اضطرار ملی درباره ایران یا همان تحریم داماتو، ایلسا و ایسا از سال ۱۹۹۵ و از زمان دولت ‌هاشمی ‌رفسنجانی، اعلام شده است. همچنین ۱۳ آبان ۹۶ آقای صالحی، معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکا از روز نخست، دبه را آغاز کرد و نه یک دبه بلکه چند بار دبه کرد. چند ماه بعد یعنی ۱۸ اردیبهشت ۹٧، ترامپ از برجام خارج شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    البرجام ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    3 1
    برجام یک خیانت بزرگ بود و نه هیچ چیز دیگه
  • استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    2 0
    خیلی عالیه ! به شرطی که تبیین کننده شرایط قبلی که قطعا در شکل گیری و انعقاد برجام نقش داشت هم بشود چون در واقع قطعنامه هایی که پای آن را روسیه وچین هم امضاء‌کرده بودند و کشور عزیزمان را زیر بند ۷ منشور سازمان ملل برد علت العلل و زیربنای ایجاد برجام بود.
  • اقتصاد متورم IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 1
    شما برید به خاطر مردم و کشور توافق خوب بکنید
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 1
    توافق با آمریکا باید انجام بشه برجام بده یه چیز دیگه ده تا بریکس و شانگهای تاثیری رو ارزش پول کشور نداره هر توافقی که ارزش پول زیاد کنه و عزت مردم حفظ بشه از همه اولا تره حتی اگه دلار بشه ۴۰ تومن کاسبان تحریم کمتر مقاله بزنن مشخصه دلسوز مردم ایران نیستند بودند چهارتا انتقاد نمایشی هم میکردن
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 1
    بده خوب بده پاشین برین با عزت توافق کنین مگه ادعا ندارین باشه ما مردم میگین توافق شما بهتر بود بشکن بزنین حسودیتون نشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس