کد خبر 1520402
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
سالیوان و بلینکن پاشنه آشیل آمریکا در جنگ اوکراین!

جیک سالیوان و آنتونی بلینکن با بی‌اعتنایی نسبت به گزارش هشداردهنده نهادهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا مبنی بر محتوم بودن شکست ضدحمله اوکراین علیه روسیه،دولت زلنسکی را تشویق به انجام این عملیات کرده‌ اند.

به گزارش مشرق، اکثریت قریب به اتفاق دولت‌های غربی و تحلیل‌گران مسائل نظامی و راهبردی اتفاق نظر دارند که ضدحمله اوکراینی‌ها علیه روسیه در مناطق شرقی با شکست مواجه شده و تصرف قطره‌چکانی و اندک برخی مناطق غیر راهبردی توسط ارتش اوکراین نتوانسته منجر به تغییر موازنه در میدان به سود کی‌یف و ناتو شود.

ضمن آنکه پمپاژ حجم زیادی از تسلیحات توسط آمریکا و دیگر اعضای ناتو به اوکراین برای استفاده در جنگ علیه روسیه نیز نتوانسته به کاتالیزوری جهت تغییر معادلات نبرد تبدیل شود.

اخیراً اما خبر قابل تاملی در آمریکا منتشر شده که از خطای بزرگ وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی دولت بایدن در قبال جنگ اوکراین حکایت دارد.

ماجرا از این قرار است که «سیمور هرش» روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکا گزارش داد؛ سازمان سیا به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور اطلاع داده که ضدحمله جاری اوکراین کارساز نیست و بعید است باعث شکست روسیه شود.

اوکراین ضدحملات علیه روسیه را اوایل ژوئن بعد از تاخیرهای متعدد آغاز کرد و طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، تا چهارم اوت (۱۳ مرداد)، اوکراین ۴۳ هزار نیرو و چهار هزار و ۹۰۰ واحد تجهیزات نظامی خود را در ضدحملات از دست داده است.

نکته اصلی اما اینجاست که طبق اسناد قبلی هک شده از سازمان سیا، این نهاد ماه‌ها قبل از آغاز ضدحمله یعنی در فوریه ۲۰۲۳ نسبت به موفقیت‌آمیز بودن ضدحمله اوکراین علیه روسیه ابراز تردید کرده بود، تا جایی که مطابق یکی از اسناد افشا شده، بایدن نیز این تردید را به مقامات دولت خود منتقل نموده و خواستار تصمیم‌گیری صحیح درباره انجام ضدحمله اوکراینی‌ها شده بود.

کاملاً محرز است که دو سیاست‌مدار کلیدی دولت بایدن یعنی «جیک سالیوان» و «آنتونی بلینکن» با بی‌اعتنایی نسبت به گزارش هشداردهنده نهادهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا مبنی بر محتوم بودن شکست ضدحمله اوکراین علیه روسیه، دولت زلنسکی را تشویق به انجام این عملیات کرده‌اند.

نقطه اوج اظهارات اخیر سیمور هرش، جایی است که او به صورت خاص به نقش بلینکن در شکل‌گیری معادلات پیچیده کنونی در اوکراین و ناتوانی کنونی او در حل چنین بحرانی اشاره می‌کند.

او می‌نویسد: «پیام‌های مربوط به شرایط میدان جنگ در اوکراین، از طریق سازمان سیا به بلینکن می‌رسید و در این پیام‌ها تاکید شده بود که تهاجم مذکور کارساز نبوده و نمایشی از سوی زلنسکی محسوب می‌شود اما برخی در دولت بایدن بودند که مزخرفات زلنسکی را باور داشتند.»

قدر متیقن اظهارات سیمور هرش این است که بلینکن و تا حد زیادی سالیوان، نگاه ساده‌لوحانه‌ای نسبت به وقایع جنگ اوکراین داشته و مانند بسیاری از بحران‌های دیگری که در حوزه سیاست خارجی آمریکا خلق کرده‌اند، قدرت کنترل بسیاری از تنش‌هایی که خود مولد آن بوده‌اند را ندارند.

بدون شک در آینده‌ای نزدیک، اخبار و اسناد بیشتری در خصوص نقش منفی و مخرب سالیوان و بلینکن در جنگ اوکراین منتشر خواهد شد.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    2 3
    شکست روسیه حتمی تر از این حرفاست . چون صحنه گردانش شرق و غرب نیست بلکه دست مستقیم روزگاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس