کد خبر 1519494
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
غرق

همه ساله و با شروع فصل گرما آمار تلفات غرق‌شدگی نیز در کشور افزایش می‌یابد و تعداد بیشتری از هموطنان به دلیل بی‌احتیاطی و یا عدم مهارت در شنا کردن جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش مشرق، فوت به دلیل غرق‌شدگی سومین عامل مرگ‌ها در حوادث است، در فصول گرم سال هرساله شاهد افزایش موارد غرق شدگی هستیم، اگرچه در استان‌های ساحلی شمار غرق‌شدگی بیشتر است اما در مجموع تعداد فوتی‌های غرق‌شدگی در رودخانه‌ها بیشتر است، مرگ‌هایی که می‌شود با رعایت اصول ایمنی از آن کاست.

در این فصل هرکسی برای فرار از گرما چاره‌ای می‌اندیشد و یکی از این راه ها تن به آب زدن است، که می تواند شنا در دریا، رودخانه ها، استخرهای شنا یا کشاورزی، کانال ها و نهرهای آب باشد که در این بین به راحتی تنی به آب زدن برای بی احتیاط ها می تواند مصادف با مرگ باشد.

غرق شدگی در ایران بیشتر در استان‌های شمالی به خصوص گیلان و مازندران به دلیل منتهی شدن به دریای خزر و پوشش زیاد نوار ساحلی گزارش می شود.

غرق شدگی به معنی ورود آب به داخل ریه‌ها و مجاری تنفسی و سپس خفگی و فرو رفتن در آب است. افراد غرق شده دچار کاهش اکسیژن رسانی به بدن یا هیپوکسی شده و در نتیجه آسیب به سلول‌های عصبی در دقایق اولیه بعد از غرق شدگی اتفاق می‌افتد.

بر اساس آمارهای رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال گذشته (۱۴۰۱)، هزار و ۱۵۲ نفر به علت غرق شدگی در کشور فوت کردند. این میزان کاهش ۱.۱ درصدی به نسبت سال ۱۴۰۰ داشت، اما همچنان رقم بالایی محسوب می‌شود. از کل این میزان، ۹۳۹ نفر را مردان و ۲۱۳ نفر را زنان تشکیل می‌دادند. در حالی‌که تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق شدگی در سال ۱۴۰۰ بیشتر از این میزان و برابر با هزار و ۸ نفر و تعداد زنان کمتر از این میزان و برابر با ۱۵۷ نفر بود.

همچنین در سال ۱۴۰۱ بیشترین فوتی‌های غرق شدگی به ترتیب در استان‌های مازندران با ۱۶۱ نفر، گیلان با ۱۱۹ نفر، خوزستان با ۹۸ نفر و فارس با ۹۷ نفر بوده است.

بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور از کل فوتی‌های غرق شدگی در سال ۱۴۰۱، تعداد ۵۵۶ نفر در تابستان جان خود را از دست دادند که ۴۸.۳ درصد از فوتی‌های غرق شدگی کل آن سال را در بر می‌گیرد. از طرفی بیشترین آمار غرق شدگی با ۲۶۹ نفر در مرداد ماه و کمترین میزان با ۳۲ نفر در بهمن ماه ثبت شده است.

غرق شدگی بیشتر در رودخانه ها

هرچند اکثر افراد فکر می‌کنند که فوتی‌های غرق شدگی در دریا بیشتر است، اما آمارها چیز دیگری می‌گویند و رودخانه‌ها را در صدر تلفات غرق شدگی و دریاها را در رتبه دوم قرار می‌دهند. در سال ۱۴۰۱، تعداد ۳۰۳ نفر که شامل ۲۶.۳ درصد از کل موارد بود، در رودخانه‌ها به علت غرق شدگی فوت کردند.

همچنین ۲۵۰ نفر در دریاها جان باختند که ۲۳ نفر در مناطق ایمن سازی شده و مجاز و ۲۲۷ نفر در مناطق غیرمجاز غرق شدند. این آمار نشان می‌دهد هرچند احتمال غرق شدن در مناطق ایمن سازی شده بسیار کمتر است، اما صفر نیست.

پس از دریاها، استخرهای کشاورزی با ۱۶۷ نفر، استخرهای شنا با ۱۲۶ نفر، کانال‌های آب با ۸۴ نفر، دریاچه مصنوعی و پشت سدها با ۷۰ نفر، حوض‌ها و حوضچه‌ها با ۴۵ نفر، چاه‌های آب با ۳۴ نفر و دریاچه‌های طبیعی با ۱۷ نفر فوتی در رتبه‌های بعدی غرق شدگی در سال ۱۴۰۱ بودند. همچنین ۵۶ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان باختند.

رشد ۱۰ درصدی تلفات غرق شدگی در بهار امسال

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در بهار امسال ۲۸۰ نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل(۱۴۰۱) که تعداد تلفات ۲۵۵ نفر بود، ۹.۸ درصد افزایش یافته است.

همه ساله و با شروع فصل گرم سال آمار تلفات غرق شدگی نیز در کشور افزایش می یابد و تعداد بیشتری از هموطنان به دلیل بی احتیاطی و یا عدم مهارت در شنا کردن جان خود را از دست می دهند، این در حالی است که همواره از مردم خواسته شده برای شنا کردن، به ویژه در روزهای گرم سال، حتما به نکات ایمنی و هشدارها توجه لازم را داشته و از شنا کردن در مکان های ایمن سازی نشده جداً خودداری کنند.

بر اساس این گزارش در بهار امسال از کل تلفات غرق شدگی ثبت شده در کشور، ۲۲۴ نفر مرد و ۵۶ نفر زن بودند و همچنین بیشترین آمار با ۱۲۶ فوتی در خرداد ماه ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۷ درصد بیشتر شده است.

خوزستان، فارس و اصفهان در صدر تلفات غرق شدگی

در این مدت استان های خوزستان با ۴۱، فارس با ۲۷ و اصفهان با ۲۳ فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق شدگی را داشته اند. همچنین استان مازندران با ۱۷ فوتی غرق شدگی در رتبه پنجم و استان گیلان با ۱۵ فوتی در رتبه هشتم قرار گرفته اند.

استخرهای کشاورزی در رتبه دوم بیشترین تعداد تلفات غرق شدگی

هرچند مطابق هرسال در سه ماهه نخست سال جاری نیز بیشترین تعداد تلفات غرق شدگی با ۷۳ فوتی مربوط به رودخانه هاست اما در این مدت استخرهای کشاورزی بعد از رودخانه ها در رتبه دوم تعداد تلفات غرق شدگی قرار گرفته اند. در این مدت ۷۱ نفر در استخرهای کشاورزی جان خود را از دست دادند درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۵ نفر بوده است.

دراین گزارش تاکید شده است، در فصل بهار به دلیل انجام حجم بیشتری از فعالیت های کشاورزی و در مقابل سفرهای کمتر به استان های ساحلی، در مقایسه با فصل تابستان، شاهد پیشی گرفتن آمار تلفات غرق شدگی در استخرهای کشاورزی نسبت به دریا هستیم.

بر اساس آمارهای موجود پس از رودخانه و استخرهای کشاورزی به ترتیب دریا با ۳۷ (۲۹ نفر مناطق غیرمجاز و هشت نفر مناطق ایمن سازی شده)، استخر شنا با ۲۸، کانال ها با ۲۱، دریاچه مصنوعی و سد با ۱۲، چاه با ۸، حوض و حوضچه با چهار و دریاچه طبیعی با دو فوتی بیشترین تلفات غرق شدگی را داشته اند. در این مدت ۲۴ نفر نیز در سایر مکان های آبی جان خود را از دست داده اند.

توصیه هایی برای شنا در دریا

بیشتر جریان های ساحلی به دلیل حضور امواج و شکست آنها ایجاد می شوند و این جریان ها آنقدر قوی هستند که حتی ممکن است شنا گران ماهر را هم غرق کنند.

این جریان را می توان با قرار گرفتن در ارتفاع با چشم مشاهده کرد. چنانچه اگر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید تصور می کنید که عمق آب کم است، ولی با کمی جا به جایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد، بنا بر این باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.

کارشناسان پیشنهاد می کنند هنگامی که در مسیر جریان شکافنده قرار گرفتید هیچگاه با آن مبارزه نکنید و خلاف جهت جریان به سوی ساحل شنا نکنید بنا بر این آرام باشید و با جریان همراه شوید.

ذوق زدگی دیدن موج و جزر و مد دریا و به آب افتادن در هر نقطه از سواحل، بی احتیاطی محض است که برخی از افراد را به کام مرگ خاموش می کشاند. خانواده ها باید به نکات ایمنی و تابلو های هشدار دهنده مناطق ممنوعه شنا توجه جدی داشته باشند، چراکه خطر غرق شدن در این مناطق به مراتب بیشتر از نقاط سالم سازی دریا است.

مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.


توصیه‌های کلیدی برای پیشگیری از غرق شدگی

- آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت ها و رعایت آنها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا است.

خانواده ها باید به نکات ایمنی و تابلو های هشدار دهنده مناطق ممنوعه شنا توجه جدی داشته باشند، چراکه خطر غرق شدن در این مناطق به مراتب بیشتر از نقاط سالم سازی دریا است- اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

- بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

- به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

- از شوخی های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید.

- پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نکنید.

- به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

- در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

- توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید، یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

- در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

- برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

- پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

- بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس