کد خبر 1519230
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
‌

محسن برهانی در یک متن تلگرامی کودتای ۲۸ مرداد را منکر شد و به حمایت از دیکتاتوری شاه پهلوی پرداخت.

سرویس سیاست مشرق- در آستانه سالگرد کودتای ۲۸ مرداد بازار تحلیل و ارزیابی آن واقعه تاریخی داغ است، برخی از عناصر لیبرال و نزدیک به سلطنت‌طلبان با تمسخر نسب قاجاری مصدق او را مصدق‌السلطنه خوانده و کودتا را محصول اشتباهات دولت او می‌خوانند و در آن سو نیروهای مستقل با یادآوری اثر دو سازمان اطلاعاتی بین‌المللی سقوط دولت مصدق را کودتا می‌خوانند.

یکی از افرادی که اخیرا در این دعوای تاریخی و سیاسی وارد شده و آن را تحلیل کرده محسن برهانی استاد حقوق دانشگاه تهران است که در نقش یک سلطنت‌طلب دو آتشه به دفاع از اقدامات متخاصمانه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را محصول رفتار رادیکال مصدق بخواند. این نزدیکی سیاسی از سوی این وکلی پر حاشیه که در اغتشاشات اخیر نیز فعال بوده مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

برهانی در یادداشت خود هرچند تلاش میکند متن و ادعای خود را برخلاف حمایت از شاه پهلوی نمایش دهد اما با توجه به اسناد تاریخی ناچار است که اعتراف کند در روز ۲۸ مرداد از یک عامل نظامی برای سرنگونی دولت مصدق استفاده شده است.

علاوه بر این برهانی در پایان پیام خود از اثرات پس از کودتا تفره رفته و مینویسد «نگارنده با اتفاقات بعدی این داستان کاری ندارد»؛ او معتقد است که مابقی رخداد های منتهی به کودتا، «تحلیلی سیاسی-اجتماعی است و نگارنده هیچ تخصصی در آن زمینه ندارد و اساتید و کارشناسان بایستی در این موضوع اظهارنظر فرمایند.»

البته کارشناسانی همچون قاسم تبریزی نیز در این خصوص اظهارنظر کرده و معتقدند که «باید در تمامی قضایای ۲۸ مرداد، انگشت اتهام را به سمت آمریکا و انگلیس بُرد. اثرات سیاسی و اجتماعی این رویداد نحس به قدری سنگین بود که می‌توان گفت سرکوب قیام ۱۵ خرداد، کشتار ۱۷ شهریور در تهران، کشتار ۲۹ بهمن در تبریز، حمله به حوزه‌های علمیه، روی کار آمدن نیروهای رادیکال مثل مجاهدین خلق( منافقین) و چریک‌های فدایی و... همگی نتیجه کودتای استعماری ۲۸ مرداد بود که فضای جامعه ما را تا این حد مشوش و متشنج کرد.» تبریزی علاوه بر اینها معتقد است کودتای رخ داده در کشور، به مدت ۲۵ سال طول کشید. او معتقد است که تصور غلطی است اگر کودتای آمریکایی‌ها را مختص به یک روز بدانیم، از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ این کودتای آمریکایی ادامه داشته است.

وکیل اغتشاشات این‌بار سلطنت‌طلب شد!

پس از انتشار این متن تلگرامی، برخی از تحلیلگران نقض آشکارای کودتای ۲۸ مرداد را برنتابیده و به محسن برهانی پاسخ دادند.

سیّدعطاءالله مهاجرانی خطاب به او نوشت: «دیوید اوئن دوران انقلاب از ١٩٧٧ تا ١٩٧٩ وزیرخارجه انگلیس بوده است. در کتابش:In sickness and in power در بحث بیماری مرموز شاه به صراحت به کودتای ١٣٣٢ اشاره کرده است. دیدم یکی از اساتید حقوق فرموده اند کودتا نبوده! صاحب عله و طراح کودتا اعتراف می کند، استاد محترم انکار.»

وکیل اغتشاشات این‌بار سلطنت‌طلب شد!

در ادامه هم عبدالله گنجی نیز با ارائه فکت های تاریخی، نسبت به این شبهه پاسخ میدهد.

وکیل اغتشاشات این‌بار سلطنت‌طلب شد!

وکیل اغتشاشات این‌بار سلطنت‌طلب شد!

اما نکته قابل توجه اعترافات آمریکایی ها و بریتانیایی ها پس از سال‌ها وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۲۳ می باشد که متفق القول، به دخالت در این کودتا معترفند. در آمریکا حتی از این رویداد به نام عملیات تی‌پی آژاکس Operation Ajax یا TPAJAX Project نیز یاد می‌شود.

«مادلین آلبرایت» وزیر امورخارجه وقت آمریکا در ضمن یک سخنرانی دخالت کشورش را در کودتا به صورت رسمی تأیید کرده و گفته بود: «ایالات متحده در سال ۱۹۵۳ نقش برجسته‌ای در سازماندهی براندازی نخست‌وزیر مردمی ایران، محمد مصدق، بر عهده داشت. دولت آیزنهاور اعتقاد داشت که این اقدام به دلایل راهبردی قابل توجیه است، اما کودتا آشکارا موجب یک عقب‌گرد در امر توسعه سیاسی ایران شد. اکنون درک آن آسان است که چرا بسیاری از ایرانیان همچنان از این مداخله آمریکا در امور داخلیشان برآشفته‌اند.»

جک استرا، وزیر خارجه پیشین انگلستان نیز به تازگی در آستانه کودتای ۲۸ مرداد در بی‌بی‌سی گفت:

«بریتانیا در کنار سازمان جاسوسی "سیا" پشت کودتای ۲۸ مرداد بود؛ اسنادی با عنوان "طرح لندن" که نشان می‌دهد چگونه MI۶ همراه با CIA، کودتا در ایران را طرح‌ریزی کردند! کودتای ۲۸ مرداد برای همیشه چهره آمریکا و بریتانیا را در ایران تخریب کرد.»

همچنین دیوید اوون، وزیر خارجه وقت انگلستان نیز به کودتای ۲۸ مرداد اعتراف میکند. او در یک برنامه تلوزیونی اظهار میکند: «ما (انگلستان) همراه با آمریکایی‌ها کودتای ۲۸ مرداد را رقم زدیم تا از دست مصدق خلاص شویم. ما با صنعت نفت ایران طوری برخورد می‌کردیم که انگار مال و حق ماست، بدون اینکه سهم ایران را بدهیم! محمدرضا پهلوی به شدت شخصیت دو دلی داشت و همیشه نیاز داشت که کسی به او بگوید چه کار کند!»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    34 22
    حقوقدان حکومت پهلوی زائده کودتاست پدرو پسر تاریخ بهتر مطالع کن .وای بحال اون موکلین که وکیلش تو باشی
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      12 13
      این آدم منافق هست حتی اگر آیت الله حقوق هم باشد. اتفاقا کم نداریم حقوقدان بزرگی چون آخوند دکتر سید حسن امامی که مجیز گوی پهلوی بودند.
    • بختیاری IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 0
      مرحوم غلط کرده ما به احترامش سیاه میپوشیم.
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 0
      خیلی به این کوتوله های سیاسی که دنبال ایجاد سو وصدا جهت شناساندن خودشون هستند زیاد نباید توجه کرد اینها کاسه داغ تر از آش هستند که نه توی کشور جزو آدمیزاد حساب میشن نه اون طرف آب
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    41 7
    آمریکاییها و انگلیسی ها خودشون می گویند که ما کودتا کردیم و اینها منکر کار اربابهایشان می شوند .
    • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 0
      طفره صحیح است ولی در متن این یادداشت نوشته شده «تفره»
  • رضا IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    24 11
    بازتاب سخنان این تفاله های احمق چه اهمیتی دارد که وقت دیگران باید برای آن تلف شود
  • سامان IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    14 8
    ایشان کاسه داغ تر از اش هستند
  • یکی همینجوری IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    17 8
    این لمپن نفله رو اصلا جدی نگیرید
    • رضا IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 1
      لمپن ؟! بلاهت که شاخ و دم نداره !
    • علی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 0
      ما جدی نمی گیریم اما معنیش این نیست که این حرفها در جامعه اثر نمی گذارد خصوصا وقتی پشت القابی مثل استاد حقوق دانشگاه تهران و حجت الاسلام خاتمی و مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه ! حرفهای غیر دقیق و غلط در بخشی از جامعه به عنوان حرف جدی و علمی و درست متاسفانه شناخته می شود . این ها را نباید رها کرد که هر چیزی را بگویند باید مسئولیت حرفهایشان را بپذیرند
  • رضایی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    8 7
    امیدوارم پایان نامه دکتری ایشان مانند اظهارات و تحقیقات اخیر در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد نباشد!
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      2 0
      یکی مدارک و اسناد و رساله این احمق را بررسی کند شرط می‌بندم تقلب کرده. امکان ندارد این سطح از بی‌سوادی از دانشگاه مدرک بگیرد.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    14 7
    آمریکا و انگلیس نمیدونستن قبل اینکه به کودتا اعتراف کنن با کسی مثل برهانی مشورت کنن بلکه گریز حقوقی بتونن براش پیدا کنن
  • عبدالله IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    15 7
    چقدر باید پست و نجس و بی حیا باشی که راحت حقایق رو که حتی بانیان و حامیان کودتا به آن اعتراف دارند رو بخوای کتمان کنی! اف و تف به شرف نداشته ات بکنند.خاک عالم بر سرت برهانی
  • عبدالله IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    17 6
    چقدر باید پست و نجس و بی حیا باشی که راحت حقایق رو که حتی بانیان و حامیان کودتا به آن اعتراف دارند رو بخوای کتمان کنی!
  • عبدالله IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    9 9
    چقدر باید پست و نجس و بی حیا باشی
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    13 8
    چرا متوجه نیستین؟ گرین کارت میخواد عاشق در بدری ست انشاءالله بزودی در بدر بشه
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      2 3
      ان شالله
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    23 10
    شنیده است که ، جوان است و جویای نام ، ولی بد جوری به کاهدون زده و داره ریشه بی ریشه خودش رو در معرض هلاک قرار می‌ده دقیقا مثل مارمولک ابادانی که خودشو کروکودیل می‌بینه ناچارا باید بوی توصیه کرد ای مگس عرصه‌ی سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می بری و زحمت ما میداری
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    9 10
    این بزمچه پناهنده که شد ظاهرش هم عوض میشه
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    23 10
    ابن افراد مثل علف هرز هستند ، هر طرف باد بیاد ، این بی ریشه ها همون طرف میرن ، رو حرف ادم های بی ارزش حساب نکنید
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    7 5
    من برای برهانی که با این حجم از بیخردی و عدم داشتن عرق ملی در کمال تعجب در دانشگاه این کشور سمت استادی رو بناحق غصب کرده متاسفم ، همینطور به شاگردانش تسلیت میگم که چنین شخصی رو ناچارند به عنوان استاد تحمل کنند.حتی مادلین آلبرایت و اوباما هم برای این کودتا و دخالت واضح و کشتار وسیع و ایجاد تشنج در بین مردم ایران که علنا با پولپاشیهای انگلیس و آمریکا بوقوع پیوست،از مردم ایران عذرخواهی کردند و نقش خود و مسئولیت کار زشتشون رو در کودتای بیست و هشت مرداد، پذیرفتند.نظیر آنچه که در جنبش مهسا رخ داد و معلوم شد برای فتنه گری از این دو دولت پولپاشیهایی صورت گرفته بوده ،انوقت این مردک میاد اینجوری میگه........
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    5 3
    منش انگلیس همواره همین بوده ،با خرج پول های فراوان و خریدن امثال پری بلنده و اراذل و اوباش کودتایی مانند بیست و هشت مرداد بر ضد منافع ملی ایران و منافع مردم و بر علیه خادمان حقیقی این ملت مانند محمد مصدق شکل می‌داده تا اونچه رو که میخواسته در ایران پیاده و منافعش رو بدست می‌آورده ،رفتار سیاسی انگلیس در سالهای اخیر هنوز هم همین رو نشون میده، بعیده این شیوه مکارانه و حیله گرانه سیاسی در قبال ایران که توسط انگلیس ملعون بارها و بارها اعمال شده هرگز تغییر بکنه.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    12 6
    هر جا استاد زیبا کلام لجن زدن ایشون دقیقا پاش رو گذاشت وسط همون لجن
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    9 4
    اینجاست که معلوم میشه مدرک نه سواد بدنبال خودش آورده و نه حتی شعور....خیلی‌ها با موضع گیریهای منفعت طلبانشون این موضوع رو بارها اثبات کردند....
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 0
      اتفاقا مدرک و پول بیشتر ضد خدا و ضد شعور می‌کنه آدمها را خصوصا که جنبه هم نداشته باشه عاقبت بخیری درً خیلی خیلی گرانبهایی هست
  • م ح IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    6 2
    آب که سربالا بره قورباغه ابو عطا میخونه!!! یه کلمه هم از مادرعروس بشنوید.....
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    7 4
    گدایی دیده شدن
  • علیرضا IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    5 2
    یک استاد لیبرال ممنوع التدریس شد. برهانی جانشین اون شد.
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    7 2
    یه عقده ای که فقط میخواد دیده بشه..
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    11 4
    این عاقبت مخالف ج. ا است منتظر باشید او به انکار خدا هم خواهد رسید. خدا رحمت کند شهیدی را که گفت دشمن خمینی کافر است.
  • ایرانی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    13 4
    مدرک تحصبلی وسلامت روانی دو چیز جداگانه هست این فرد اختلال روانی داره وبرای دیده شدن وابراز وجود دستاویزی بهتر از مسائل کلان سیاسی واجتماعی وجود نداره بهش بها ندین وبولدش نکنین تا رفتارهای غیرعادیش خاموش بشه
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    5 13
    هر کسی خلاف نظر شما صحبت کرد یک اتهام به او می زنید و برایش پرونده درست می کنید.
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      0 0
      خلاف نظر ما یا خلاف حقیقت ؟
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 1
    اقای دادستان کل شما چکار میکنید تعریف جرم مدنی و قانون اساسی چیه اقا نمیتونی برو مسول کیه همه چی مملکت اسلامی رو بردن اگر اسلام نباشه دشمن اول خود منم
  • ....... IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    2 6
    بیان واقعیت ها همیشه تلخه مشرق جان
  • باقری IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    7 5
    این افراد عقده مطرح شدن دارند و با این جملات می توانند ، مخاطب جلب نمایند ولو دروغ و کذب! مانند کسی که با بدن نمایی سعی دارد نگاه ، مخاطب و فالوور برای خود دست و پا بکند.
  • بابک IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    9 5
    این موجود هم داره رزومه جمع می‌کنه شاید یک روز اربابان غربی بهش پناهندگی دادند.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      2 3
      زودتر بهش جا می دن، تازه می تونه اونجا راحت‌تر هم کار پیدا کنه، نیازی نیست اینجوری اراجیف بگه
  • سید IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    5 3
    معمولاً منافق در ابتدا باقیافه ای ظاهرالصلاح خود را موافقی نشان می دهد که مثلاً فقط با برخی موارد از لحاظ منطقی که البته سفسطه است تا منطق، مشکل دارد! اما از آن جایی که خداوند رسوایش می کند کم کم چهره و باطن خویش را بروز می دهد و نفاق از چهره انداخته ذات اصلی خویش را می نمایاند!!
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    6 4
    برهانی خسر الدنیا و الاخرت که موقع دیدار با ملک الموت می فهمد مگر اینکه خداوند همه گمراهان را هدایت کند انشاا...
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    2 7
    اتفاقا راست میگه همینکه انگلیس میاد اعتراف میکنه کودتا بوده یه جای کار میلنگه برعکس درست انگل ساکسون نمیاد بر علیه منافعش حرف بزنه حتما منفعتش بوده بگه کودتاست
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    2 1
    می خواهد خودش را معروف کنه با این مواضع شازد
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    5 1
    مردک مرض خودنمایی پیدا کرده به هر قیمیت می خواد دیده بشه ولو به عنوان مجسمه بلاهت و حماقت
  • رض IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    2 0
    دانشگاه پر هز اساتيد شاه پرست شده، و انقلابی ها رو اذیت می کنن، حزب الله ها هم از داخل و هم از خارج ضربه می خورند، این چه وضعشه، چطوری این اساتید رو گزینش می کنید
  • پایدار IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    3 1
    تو را به خدا به این اشخاصی را که تا حالا اسمشون را هم نشنیده بودیم تریبیون ندهید
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    وکیل بسیار با سوادی هست نظر خودش را گفت و لابد برایش دلیل دارد ضمنا اگر مصدق سرنگون نمیشد خبری از جمهوری اسلامی نبود و روحانیون باید خدا را شکر کنند و ضمنا کاشانی شما هم پشت کودتا بود متعصبانه صحبت نکنید
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    بابامیخواددیده بشه
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    کدوم واقعیت؟ اینکه عاملین کودتا خودشون میگن ما بودیم که کودتا کردیم یا اینکه پهلوی یه مزدور بزدل و وطن فروش بود؟
  • سید IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    والذین کفروا اولیائهم الطاغوت، یخرجونهم من النور الی الظلمات با چه سرعتی به سمت ظلمات آقای وکیل؟
  • کوروش IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 6
    درود بر جناب استادمحسن برهانی
    • حمید ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 0
      اگر این نادان برای تو استاد است تو دیگه چی هستی؟خخخخخخ
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    عطش دیده شدن و جدی گرفته شدن
  • پژمان IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    در زمان فترت مجلس شاه حق برکناری نخست وزیر را دارد
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    این سایت پان تورک نیست خدا تورکه شاید بالاتر
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    1 0
    یعنی ایشون تاکی باید سخنگویی تروریستها باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس