کد خبر 1518933
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
مترو

معاون شهردار تهران از تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو در سال جاری خبر داد و گفت: منابع این امر تأمین می‌شود و مشکلی در رابطه با این خطوط وجود ندارد.

به گزارش مشرق، لطف‌الله فروزنده معاون مالی اداری شهرداری تهران در نشست خبری در خصوص برنامه‌های شهرداری در حوزه معاونت مالی توضیحاتی ارائه کرد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه قرار است امسال خط ۶ و خط مترو تکمیل شود آیا منابع مالی تأمین شده است گفت: بله تا حدودی منابع تأمین شده و تا آخر سال الباقی منابع تزریق می‌شود. قرارگاه خاتم در حال فعالیت است. ما فعلا بر روی منابع شهرداری تهران برنامه‌ریزی کرده‌ایم ان‌شاءالله دولت هم کمک خواهد کرد و امسال خط ۶ و خط مترو هم تکمیل می‌شود.

وی در خصوص درآمدهای مازاد شهرداری گفت:‌ ما درآمدهای مازاد سال گذشته هم در پروژه‌های شهری مورد استفاده قرار دادیم امسال هم این اقدام صورت می‌گیرد و هر چقدر منابع تزریق شود بهتر خواهد بود پروژه‌های ما بسیار شفاف است.

فروزنده در ادامه صحبت‌هایش با تأکید بر این موضوع که ساماندهی حمل و نقل عمومی در دستورکار مدیریت شهری است گفت: در بحث اتوبوس، مترو و کارهای عمرانی کارهایی صورت گرفته. بنده مسؤول مالی شهرداری و مسؤول تأمین نقدینگی‌ها هستم.

وی با تأکید بر این موضوع که امسال افق خوبی پیش‌رو داریم گفت: خزانه واحد تشکیل شده و تمام منابع ما شفاف است و نظارت کافی وجود دارد. با حساب و کتاب پیش می‌رویم و مشکلی وجود ندارد.

وی در خصوص بدهی‌های شهرداری به بانک شهر و بانک تجارت گفت: تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بانک شهر داده شده و در خصوص بدهی‌های بانک تجارت هم کنسرسیومی داریم، وام برای خط ۴ به شکل یوهان چین گرفته شده بود البته با جلسات خوبی که با بانک تجارت داشتیم سقف بدهی‌ها مشخص شده. در خصوص بانک ملی و صادرات هم موضوعات نهایی شده است.

وی با بیان اینکه زمانی که شهر را تحویل گرفتیم ۴۶ پروژه بلاتکلیف داشتیم گفت: در حال حاضر شفاف‌سازی صورت گرفته و ۱۲۰ هزار میلیارد پروژه با بخش خصوصی تعریف شده است.

وی در خصوص مراودات با خارجی‌ها گفت: مذاکراتی صورت گرفته، باید خط اعتباری داشته باشیم، برای خرید اتوبوس، خودروی برقی و مترو و... مذاکراتی صورت گرفته، البته قرار است از خط اعتباری دولت استفاده شود. دولت یک خط اعتباری دارد و قرار است خط اعتباری ۲ هم تعریف شود.

وی همچنین در خصوص درآمدهای سال گذشته شهرداری گفت: علت افزایش این درآمد ظرفیت‌هایی بود که ایجاد شد. یکی از آنها افزایش صدور پروانه ساختمانی است. مولدسازی یکی دیگر از موارد بود. همچنین موضوع واریز و برداشت با بانک‌ها را داشتیم که بانک‌ها با کمک ما مؤدیان را شناسایی و عوارض را به جای بدهی ما دریافت کردند و ۱۱ هزار میلیارد واریز و برداشت داشتیم. امسال هم همین خط ادامه دارد و درآمد ما در پنج ماهه ابتدایی سال رشد خوبی داشته است.

وی در خصوص ورود شهرداری به بورس گفت: شهروند وارد بورس می‌شود و در حال طی کردن مراحل است و شرکت سرمایه‌گذاری هم وارد بورس خواهد شد و بدین طریق ظرفیت بورس برای حمایت عمرانی فراهم می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه فروش متری مسکن هم در بورس ارائه می‌شود، گفت:‌هنوز این امر در حد طرح است و نهایی نشده.

وی در خصوص ۱۰ هزار میلیارد بودجه اضافی که شورا برای شهرداری در زمینه حمل و نقل درنظر گرفته است، گفت: تقریبا بحث تخصیص نقدینگی‌ها باری حمل و نقل انجام شده و ۸۹ درصد تا این لحظه محقق شده و ما قطعا بیشتر از این مقدار پول تزریق خواهیم کرد.

وی در خصوص خرید اتوبوس های داخلی گفت:‌ قراردادهایی در این زمینه بسته شده است. خودروسازهای داخلی تعطیل بودند. بعد از اینکه ما قرارداد را بستیم آنها رفتند تجهیز کارگاه کنند تا بتوانند اتوبوس‌ها را تحویل دهند.

فروزنده در خصوص تأمین منابع پروژه متوسلیان گفت: این پروژه مشارکتی و قرار است طرف مشارکت طرح بیاورد، در این زمینه هم کاندید ایرانی داریم هم خارجی.

وی در خصوص بازپس‌گیری املاک شهرداری گفت: بخشی از این املاک دراختیار افراد حقیقی و حقوقی بود که البته بخشی تخلیه شده و الباقی هم پرونده‌ها در محاکم قضایی پیگیری می‌شود.

وی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای پیش‌پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن گفت: حداکثر دولت تا یک ماه آینده پیش‌پرداخت را می‌دهد. در خصوص ۱۱۳ واگن هم مراحل در حال انجام است.

فروزنده در خصوص میزان طلب شهرداری از دولت گفت: طلب‌های شهرداری دو بخش است، یک بخش بابت تهعدات بلیط مترو و اتوبوس است که سال گذشته حدود ۳ هزار میلیارد اسناد را ارائه کردیم و امسال هم ۹۰۰ هزار میلیارد تومان داده‌ایم، البته دولت با ید مجوز پرداخت را از مجلس پرداخت کند که مجلس دوفوریت را رأی نداده اما پرداخت می‌شود و ما پیگیری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: یک بخش از طلب‌ها هم عوارضی است که از دستگاه‌های دولتی داریم. آقای مخبر کارگروهی تشکیل دادند و آنجا اعلام کردند موارد کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۷۷ چقدر است، قرار است اسناد را بدهیم تا تعیین تکلیف شود. حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومادن طلب شهرداری تهران از دولت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس