به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري دانشجو ، رحيم پورازغدي امروز در سيزدهمين نشست اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان مستقل سراسر كشور كه در دانشگاه صنعتي شريف در حال برگزاري است، با بيان اينكه مقاومت و پيشرفت از يكديگر جدا نيستند، گفت: امام با ايجاد انقلاب اسلامي ايران جبهه جديدي را مقابل جهانيان گشود كه در آن نه ليبرال و نه سرمايه داري و نه ماركسيست جايي نداشت.
وي افزود: با مسيري كه امام نشان داد راه توسعه عدالت بر همگان باز شد و مقاومت و پيشرفت هم از همين طريق امكان پذير است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به دوران دفاع مقدس افزود: من تقريبا در هفت تا هشت عمليات جنگي شركت كردم اما در هيچ علمياتي نديدم كه سربازان ايراني پرچم ايران را در دست بگيرند و اين در حالي بود كه آنها با در دست گرفتن پرچمهاي مزين به نام ائمه جنگ ميكردند.
ازغدي با تأكيد بر اينكه جنگ ايران و عراق از نظر ما جنگ اسلام با جهان كفر بود، گفت: در هيچ جنگي مانند جنگ ايران و عراق از خاك ايران صددرصد دفاع نشد در جنگ ايران و عراق سربازان ايراني احساس مي كردند كه به عنوان سرباز اسلام با جهان كفر مبارزه مي كنند.
وي در ادامه سخنان خود گفت: ملي گراها در طول هشت سال جنگ كجا بودند؟
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: فرهنگ اسلامي مقاومت را تشويق و ترسيم مي كند اما فرهنگي ليبرالي با برهم زدن ارزشهاي اسلامي انقلابي و اعتقادي به دنبال ترويج شعارهايي چون بازار جهاني و اقتصاد جهاني است.
رحيم پور ازغدي ادامه داد: شعارهايي چون بازار جهاني و اقتصاد باز، سرمايه داري و فرهنگ جهاني به دنبال جهاني كردن فرهنگ غربي هستند.
وي تأكيد كرد: آنها به اسم جهاني سازي ميخواهند غربيسازي را جهاني كنند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه سخنان خود به ابعاد مختلف الگوي اسلامي پيشرفت اشاره كرد و گفت: يكي از ابعاد الگوي اسلامي پيشرفت عقلانيت است و در اسلام اصل بر عقلانيت قرار گرفته است.
رحيمپورازغدي با بيان اينكه ما با هيچ گذارهاي كه برهان عقلي و منطقي داشته باشد ولو اينكه يك مادهگرا مطرح كند مخالف نيستيم، گفت: ما در عرصه علم انساني در برابر عقل و تجربه اختلافي با كسي نداريم.
وي با بيان اينكه ما از طريق استدلالات منطقي مي توانيم اثبات كنيم كه اقتصاد اسلامي جوك نيست كساني كه عنوان ميكنند كه تنها عقل و نظريات عقلي درست است بايد پاسخ دهند چرا با اين وجود دهها مكتب فكري ايجاد كردهاند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: علاوه بر اينها عقل ابزار است و آنها آن را در حد بسيار وسيع و فراتري بر همه مسائل حاكم ميدانند.
رحيمپورازغدي با بيان اينكه اسلام هرگز غرايض را سركوب نكرده است، بيان داشت: اسلام طرفدار تعديل غرايض و لذتهاست.
وي ادامه داد: اسلام معتقد است اگر لذت هدف شود آن زمان ديگر انسان به دنبال كمالات ديگر نيست اما از نگاه غربي عقلانيت يعني اينكه بتوانيم منافع و لذتهاي خود را در دنيا تأمين كنيم.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه پيشرفت اركان ديگري هم دارد، گفت: يك ركن ديگر پيشرفت اقتصاد پوياست.
رحيم پور ازغدي افزود: برخي از قوانين ما در اين زمينه بسيار ناكارآمد و نامطلوب است كه شما بايد همت كنيد و بتوانيد آن را در جامعه به خوبي برطرف كنيد.
وي با بيان اينكه ساختارهاي اداري و بعضا اجرايي مان در اين زمينه دچار نواقصي است، تأكيد كرد: اقتصاد بايد در خدمت پيشرفت كل جامعه باشد نه در خدمت جمعي از مردم.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: علاوه بر اين مسئله وجود مديران قوي و توانمند پيشرفت را رقم ميزند و اسلام طرفدار رسيدن به رفاه و آسايش براي همه ملتهاست.
رحيم پور ازغدي با بيان اينكه پيشرفت بايد در خدمت همه مردم باشد نه مردم در خدمت پيشرفت، افزود: پيامبر اكرم (ص) همواره عنوان ميكردند؛ آن كسي كه رنج مردم را به دوش داشته است از همه شريفتر است.
وي در همين زمينه افزود: جوانهايي كه در غالب اردوهاي جهادي بار مردم را به دوش ميكشند جزو شريفترين و بهترينمردم هستند زيرا آنان تلاش مي كنند مشكلات مردم را حل كنند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به ويژگيهاي تمدن سازي يك ملت گفت: ملتي كه مصرفش از توليدش بيشتر است تمدنساز نيست و ملتي كه در عرصه علم ترجمه آن بيشتر از توليد آن است نمي تواند تمدن ساز باشد همانطور كه ملتي كه صادراتش كمتر از وارداتش باشد تمدنساز نميتواند باشد.
رحيمپور ازغدي با بيان اينكه ملت ايران نشان داده است كه در جايي كه بخواهد مي تواند اثرگذاري از خود داشته باشد، گفت: نظام ما در حال گرمكردن و بستر سازي براي تمدنسازي است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا از مقاومت ميگويد آيا تهاجمي عمل كردن خود روش مناسبتتري در اين بين نيست، گفت: ما با تهاجمي عمل كردن مخالف نيستيم هرچند تهاجمي عمل كردن هزينه ميخواهد شما نميتوانيد در عرصه علم تهاجمي عمل كنيد مگر اينكه سواد و اطلاعات كافي را داشته باشيد يا نمي توانيد در عرصه اقتصاد تهاجمي رفتار كنيد مگر اينكه توليد شما از مصرفتان بيشتر باشد.
رحيمپورازغدي با بيان اينكه ملتي كه قوي باشد با فشار و تهديد از پاي در نميآيد، گفت: ما در برخي از عرصهها توانستهايم به توانمنديهاي بينظيري دست پيدا كنيم بهعنوان مثال در عرصه اعتقادي و ايدئولوژيك و در عرصه سياسي تهاجمي عمل ميكنيم.
وي ادامه داد: قرن بيستم شعار غربيها شعار جهاني بود اما در قرن بيست و يكم شعارهاي ما بعد از گذشت از منطقه در حال فرامنطقهاي شدن است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص سير مطالعاتي پيشنهادي براي دانشجويان، گفت: مطالعات كتابهاي تاريخي به خصوص نوشتههاي شهيد مطهري؛ آيت الله مصباح يزدي، الحيات، آشنايي با قرآن و تفاسير آن، نهجالبلاغه و همچنين آشنايي با متفكران اسلامي و در كنار آن نوشتن مقالهها و در اختيار گذاشتن اطلاعات خود در اختيار دوستان و دانشجويان ديگر مي تواند در طي چند سال شما را در مسير درستي حركت دهد.
رحيم پور ازغدي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اينكه شما در بخشي از سخنان تان ايراد كرديد كه در دنيا رفاه و آسايش وجود ندارد، پس انگيزه زندگي در اين دنيا چيست گفت: آسايش بايد در خدمت پيشرفت باشد نه اينكه به خاطر آسايش خود رفاه و آسايش را از سايرين بگيريم.
وي با بيان اينكه اسلام همواره طرفدار تعديل لذتها بوده است، گفت: اين گونه نيست كه به دنبال رفاه نباشيد اما نبايد آن را تنها هدف موجود بدانيد.
وي افزود: با مسيري كه امام نشان داد راه توسعه عدالت بر همگان باز شد و مقاومت و پيشرفت هم از همين طريق امكان پذير است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به دوران دفاع مقدس افزود: من تقريبا در هفت تا هشت عمليات جنگي شركت كردم اما در هيچ علمياتي نديدم كه سربازان ايراني پرچم ايران را در دست بگيرند و اين در حالي بود كه آنها با در دست گرفتن پرچمهاي مزين به نام ائمه جنگ ميكردند.
ازغدي با تأكيد بر اينكه جنگ ايران و عراق از نظر ما جنگ اسلام با جهان كفر بود، گفت: در هيچ جنگي مانند جنگ ايران و عراق از خاك ايران صددرصد دفاع نشد در جنگ ايران و عراق سربازان ايراني احساس مي كردند كه به عنوان سرباز اسلام با جهان كفر مبارزه مي كنند.
وي در ادامه سخنان خود گفت: ملي گراها در طول هشت سال جنگ كجا بودند؟
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: فرهنگ اسلامي مقاومت را تشويق و ترسيم مي كند اما فرهنگي ليبرالي با برهم زدن ارزشهاي اسلامي انقلابي و اعتقادي به دنبال ترويج شعارهايي چون بازار جهاني و اقتصاد جهاني است.
رحيم پور ازغدي ادامه داد: شعارهايي چون بازار جهاني و اقتصاد باز، سرمايه داري و فرهنگ جهاني به دنبال جهاني كردن فرهنگ غربي هستند.
وي تأكيد كرد: آنها به اسم جهاني سازي ميخواهند غربيسازي را جهاني كنند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه سخنان خود به ابعاد مختلف الگوي اسلامي پيشرفت اشاره كرد و گفت: يكي از ابعاد الگوي اسلامي پيشرفت عقلانيت است و در اسلام اصل بر عقلانيت قرار گرفته است.
رحيمپورازغدي با بيان اينكه ما با هيچ گذارهاي كه برهان عقلي و منطقي داشته باشد ولو اينكه يك مادهگرا مطرح كند مخالف نيستيم، گفت: ما در عرصه علم انساني در برابر عقل و تجربه اختلافي با كسي نداريم.
وي با بيان اينكه ما از طريق استدلالات منطقي مي توانيم اثبات كنيم كه اقتصاد اسلامي جوك نيست كساني كه عنوان ميكنند كه تنها عقل و نظريات عقلي درست است بايد پاسخ دهند چرا با اين وجود دهها مكتب فكري ايجاد كردهاند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: علاوه بر اينها عقل ابزار است و آنها آن را در حد بسيار وسيع و فراتري بر همه مسائل حاكم ميدانند.
رحيمپورازغدي با بيان اينكه اسلام هرگز غرايض را سركوب نكرده است، بيان داشت: اسلام طرفدار تعديل غرايض و لذتهاست.
وي ادامه داد: اسلام معتقد است اگر لذت هدف شود آن زمان ديگر انسان به دنبال كمالات ديگر نيست اما از نگاه غربي عقلانيت يعني اينكه بتوانيم منافع و لذتهاي خود را در دنيا تأمين كنيم.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه پيشرفت اركان ديگري هم دارد، گفت: يك ركن ديگر پيشرفت اقتصاد پوياست.
رحيم پور ازغدي افزود: برخي از قوانين ما در اين زمينه بسيار ناكارآمد و نامطلوب است كه شما بايد همت كنيد و بتوانيد آن را در جامعه به خوبي برطرف كنيد.
وي با بيان اينكه ساختارهاي اداري و بعضا اجرايي مان در اين زمينه دچار نواقصي است، تأكيد كرد: اقتصاد بايد در خدمت پيشرفت كل جامعه باشد نه در خدمت جمعي از مردم.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: علاوه بر اين مسئله وجود مديران قوي و توانمند پيشرفت را رقم ميزند و اسلام طرفدار رسيدن به رفاه و آسايش براي همه ملتهاست.
رحيم پور ازغدي با بيان اينكه پيشرفت بايد در خدمت همه مردم باشد نه مردم در خدمت پيشرفت، افزود: پيامبر اكرم (ص) همواره عنوان ميكردند؛ آن كسي كه رنج مردم را به دوش داشته است از همه شريفتر است.
وي در همين زمينه افزود: جوانهايي كه در غالب اردوهاي جهادي بار مردم را به دوش ميكشند جزو شريفترين و بهترينمردم هستند زيرا آنان تلاش مي كنند مشكلات مردم را حل كنند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به ويژگيهاي تمدن سازي يك ملت گفت: ملتي كه مصرفش از توليدش بيشتر است تمدنساز نيست و ملتي كه در عرصه علم ترجمه آن بيشتر از توليد آن است نمي تواند تمدن ساز باشد همانطور كه ملتي كه صادراتش كمتر از وارداتش باشد تمدنساز نميتواند باشد.
رحيمپور ازغدي با بيان اينكه ملت ايران نشان داده است كه در جايي كه بخواهد مي تواند اثرگذاري از خود داشته باشد، گفت: نظام ما در حال گرمكردن و بستر سازي براي تمدنسازي است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا از مقاومت ميگويد آيا تهاجمي عمل كردن خود روش مناسبتتري در اين بين نيست، گفت: ما با تهاجمي عمل كردن مخالف نيستيم هرچند تهاجمي عمل كردن هزينه ميخواهد شما نميتوانيد در عرصه علم تهاجمي عمل كنيد مگر اينكه سواد و اطلاعات كافي را داشته باشيد يا نمي توانيد در عرصه اقتصاد تهاجمي رفتار كنيد مگر اينكه توليد شما از مصرفتان بيشتر باشد.
رحيمپورازغدي با بيان اينكه ملتي كه قوي باشد با فشار و تهديد از پاي در نميآيد، گفت: ما در برخي از عرصهها توانستهايم به توانمنديهاي بينظيري دست پيدا كنيم بهعنوان مثال در عرصه اعتقادي و ايدئولوژيك و در عرصه سياسي تهاجمي عمل ميكنيم.
وي ادامه داد: قرن بيستم شعار غربيها شعار جهاني بود اما در قرن بيست و يكم شعارهاي ما بعد از گذشت از منطقه در حال فرامنطقهاي شدن است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص سير مطالعاتي پيشنهادي براي دانشجويان، گفت: مطالعات كتابهاي تاريخي به خصوص نوشتههاي شهيد مطهري؛ آيت الله مصباح يزدي، الحيات، آشنايي با قرآن و تفاسير آن، نهجالبلاغه و همچنين آشنايي با متفكران اسلامي و در كنار آن نوشتن مقالهها و در اختيار گذاشتن اطلاعات خود در اختيار دوستان و دانشجويان ديگر مي تواند در طي چند سال شما را در مسير درستي حركت دهد.
رحيم پور ازغدي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اينكه شما در بخشي از سخنان تان ايراد كرديد كه در دنيا رفاه و آسايش وجود ندارد، پس انگيزه زندگي در اين دنيا چيست گفت: آسايش بايد در خدمت پيشرفت باشد نه اينكه به خاطر آسايش خود رفاه و آسايش را از سايرين بگيريم.
وي با بيان اينكه اسلام همواره طرفدار تعديل لذتها بوده است، گفت: اين گونه نيست كه به دنبال رفاه نباشيد اما نبايد آن را تنها هدف موجود بدانيد.