کد خبر 1516904
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
نخست وزیر دولت انتقالی پاکستان معرفی شد

دولت و رهبر جناح مخالف پاکستان، سناتور «انوار الحق کاکر» نماینده فعلی مجلس سنا از ایالت بلوچستان را به عنوان نخست وزیر موقت (دولت انتقالی) انتخاب و معرفی کردند.

به گزارش مشرق، شهباز شریف نخست وزیر و راجا ریاض رهبر جناح مخالف پاکستان امروز پس از نشست ویژه بررسی افراد مورد نظر برای پست نخست وزیری دولت موقت اعلام کردند که سناتور انوار الحق کاکر تصدی پست نخست وزیر موقت و سرپرست دولت انتقالی این کشور را برعهده می‌گیرد اما به دلیل موقت بودن دوره نخست وزیر، عملا اختیارات چندانی برای تصمیم گیری در عرصه سیاسی و دولتی پاکستان نخواهد داشت.

نخست وزیر موقت پاکستان بنیانگذار حزب عوامی بلوچستان است و از مارس ۲۰۱۸ به عنوان نماینده مجلس سنا انتخاب شد.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، برگزاری انتخابات باید از سوی دولت موقت انجام شود و نخست‌وزیر موقت ظرف سه ماه از زمان انتخاب تکلیف انتخابات را مشخص می‌کند. انتخابات مجلس به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می‌شوند.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و راجا ریاض رهبر جناح مخالف در پارلمان این کشور اساسنامه رسمی انتخاب نخست وزیر دولت موقت را طی نشستی در کاخ نخست وزیری امضا کردند.

در عین حال اظهارات اخیر وزرای کابینه دولت ائتلافی پاکستان حکایت از تاخیر چند ماهه در برگزاری انتخابات آتی به دلیل آمار جدید در سرشماری نفوس و مسکن در این کشور دارد. مطابق با قانون اساسی پاکستان در صورت اعلام نتایج نهایی هرگونه سرشماری قبل از انتخابات پیش رو، باید حوزه‌های انتخاباتی براساس آمار بروزرسانی شده سرشماری جدید تعیین شود که با حساب فعالیت ۹۰ روز دولت انتقالی، انتظار می‌رود انتخابات آتی پاکستان به بعد از پایان سال ۲۰۲۳ موکول شود.

برای انتخاب نخست‌وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هر کدام نامزدهای موردنظر خود را معرفی می‌کنند و به‌طور طبیعی حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد موردنظر خود را بر قدرت می‌نشاند.

نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی -شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان- رییس‌جمهوری این کشور را با رای‌گیری انتخاب می‌کنند که حدودا تعداد این نمایندگان به یکهزار و ۱۰۰ نفر می‌رسد.

دوران پنج ساله پارلمان ملی پاکستان نیمه شب چهارشنبه گذشته (۱۸ مرداد)به پایان رسید و پس از آن دولت موقت مسوولیت مدیریت کشور تا زمان برگزاری انتخابات عمومی را برعهده می‌گیرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس