موکب کودک و نوجوان

محمودیان گفت: قرار است که اربعین حسینی تخصصی‌ترین موکب کودک و نوجوان را با عنوان «عزیز دلم حسین» داشته باشیم. این موکب حامی خاصی هم ندارد و بستر همکاری با بزرگوارانی که مایل باشد، فراهم می‌شود.

به گزارش مشرق، آنچه در ادامه می‌خوانید، گفتگو با سیدامیرحسین محمودیان کارگردان و تهیه‌کننده سرود ـ مداحی‌های کشور و مسئول اجرایی اولین هیئت و گردهمایی عاشورایی کودکان و نوجوانان در تهران است.

به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت امام حسین علیه السلام و در راستای حفظ و ترویج فرهنگ دینی و آیین‌های عاشورایی، هیئت‌الرضا(ع) با همکاری کانون پرورش فکری کوکان در دهه اول محرم برنامه‌هایی را برای کودکان و نوجوانان طراحی کرده است.

اینجا حسینیه بچه‌های بهشت است که به‌همت هیئت‌الرضا، رهروان شهدای حاج‌عبدالرضا هلالی، برگزار شده است. که به‌مدت ۶ روز (از دوم تا ۷ ماه محرم)در کانون پرورش فکری کودکان، سالن تیمچه در دو بخش خواهران و برادران، با گروه سنی از ۴ سال تا ۱۵ سال دختر و پسر، هر شب ساعت ۱۸ تا ۲۳ شب برگزار شد. تمام برنامه‌های هیئت در راستای تربیت دینی و اسلامی کودکان و نوجوانان تعبیه شده است و آموزه‌های دینی در قالب و فرم و محتواهای متفاوتی به کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود.

راه‌اندازی تخصصی‌ترین موکب کودک و نوجوان در اربعین + عکس

دست‌اندرکاران و عوامل مجموعه چه کسانی هستند؟

عبدالرضاهلالی، محمدرضا هراتی، سامان درویشی و با مدیریت سجاد شیرافکن و به خرج خیرین. و امیرحسین محمودیان مسئول اجرایی هیئت.

دغدغه چند ساله داشتیم تا در حوزه کودک و نوجوان یک کار فرهنگی ـ مذهبی و به‌طور خاص رسانه‌ای انجام بدهیم که به‌همت دوستان و لطف سیدالشهدا این شرایط فراهم شد و برای اولین بار در کل ایران انجام شد.

در بازه زمانی دو ساعته که مختص کودکان است چه برنامه‌هایی دارید؟

تئاتر، قصه‌گویی، چاووشی‌خوانی، نقاله‌خوانی، تعزیه، منقبت‌خوانی، پرده‌خوانی، خاطره‌گویی، سرودخوانی، شخصیت و سرزمین، معرفی کتاب، نقاشی، خواندن زیارت عاشورا توسط نوجوانان و سخنرانی مذهبی توسط آقای گرجی از جمله برنامه‌های کانون در این گردهمایی خواهد بود. در حقیقت هیئت تلاش دارد تا با برگزاری برنامه‌های متنوع در انتقال پیام‌های واقعه عاشورا گام بردارد.

پویشی داریم به اسم «عزیز دلم حسین» که بچه‌ها نقاشی‌هایی را با موضوع کربلا و حادثه عاشورا می‎کشند، نقاشی‌ها در ایام ماه صفر اسکن می‌شوند و با یک طراحی گرافیکی روی کل بیلبوردهای شهری در سطح تهران اکران عمومی می‌شود. علاوه بر این قرار است که داوران ما به صاحبان ۲۰ نقاشی برتر از کل کشور هدیه سفر اربعین به‌همراه خانواده داده ‌شود. مهلت ارسال نقاشی‌ها تا پایان ماه محرم است یعنی ۲۶ مرداد است. کودکان و نوجوانان سراسر کشور می‌توانند نقاشی‌های خود را در کانال روبیکا به آدرس «عزیز دلم حسین» @azizedelamhossein ارسال کنند. در حال حاضر هم نقاشی‌های کودکان و نوجوانان سرار کشور در کانال موجود و قابل مشاهده است.

راه‌اندازی تخصصی‌ترین موکب کودک و نوجوان در اربعین + عکس

ان‌شاالله قرار است که اربعین حسینی هم تخصصی‌ترین موکب کودک و نوجوان را داشته باشیم با عنوان «عزیز دلم حسین». این موکب حامی خاصی هم ندارد و بستر همکاری با بزرگوارانی که مایل باشد، فراهم می‌شود.

خیمه‌ای در این مکان پابرجاست که تصویرسازی‌ها موجود در آن همگی کلاژ هستند. یعنی تصاویر نقاشی شدند و برش خوردند و در قالب سه بعدی و در جنس مخمل به نمایش گذاشته شده‌اند. تصویری از نحوه شهادت حضرت علی‌اصغر g با رنگ سبز است و در مقابل آن تصویری از سپاه دشمن است که با رنگ قرمز نمایش داده شده است. و بچه‌ها خیلی خوب توانستند با تصاویر ارتباط برقرار کنند. در کل سعی داشتیم یک مفهوم خاصی در دکور و فضای خیمه‌زدن و فضای سنتی ایرانی ـ اسلامی که آن زمان خیمه می‌زدند را حفظ کنیم.

پیشنهاد کار با آقای شیرافکن بوده. ما خودمان دوازده سال در حوزه کودک و نوجوان در بخش‌های فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی و سرود ـ مداحی فعالت داریم و اولین سرود ـ مداحی را در سال ۹۷ به اسم «شاه نجف» ساختیم. چیزی که برای ما مهم است این است که کودک بتواند با مفاهیم ایرانی ـ اسلامی ارتباط برقرار کند. در حقیقت قصد داریم مفاهیم را از نگاه کودک و نوجوان مورد بررسی قرار دهیم. یعنی غدیر، محرم و ... از زاویه دید کودک و نوجوان بررسی شود. در واقع در این اجتماع بزرگ گامی در مسیر تقویت ایمان دینی در کودکان و نوجوانان برداشته شده است.

راه‌اندازی تخصصی‌ترین موکب کودک و نوجوان در اربعین + عکس

چرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برای برگزاری هیئت انتخاب کردید؟

چون مأموریت کانون پرورش فکری در حوزه کودک و نوجوان است. از آنجایی که کانون از زمان آقای فاضل در دو فضای حقیقی و مجازی در خلا بودند ما تصمیم گرفتیم که بیاییم با همکاری هیئت‌الرضا یک بستر فضای فرهنگی و مذهبی در کانون ایجاد کنیم تا شرایطی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با مراسم محرم شود. و شرایط به‌گونه‌ای فراهم شده که والد نگران خستگی فرزندش نباشد. اگر فرزندش از سخنرانی و مداحی خسته شد می‌تواند برود سراغ نقاشی، بازی و ...

پذیرایی به چه صورت است؟

سعی کردیم پذیرایی را هم با زاویه دید کودکان و نوجوانان هماهنگ کنیم. اسنک می‌دهیم، فلافل، آب هویج، بستنی و ... می‌دهیم. در سه وعده پذیرایی داریم. البته پذیرای خانواده‌ها هم هستیم.

آخر مراسم، دم اذان مغرب، همه بچه‌ها با عمو هلالی نماز می‌خوانند. و نماز خواندنشان هم خیلی جذاب هست و شکل و شمایل کودکانه خودش را دارد.

راه‌اندازی تخصصی‌ترین موکب کودک و نوجوان در اربعین + عکس

متأسفانه با وجود بودجه‌های خوب، در حوزه کودک و نوجوان از طرف سازمان‌ها و نهادهای مختلف خیلی کم لطفی می‌شود. همین کودکان و نوجوانان آینده‌سازان این کشور خواهند شد و قرار نیست که در آینده حق رأی اینها ارزشمند باشد. متأسفانه به دلیل کم‌کاری ما در حوزه‌های فرهنگی و دینی رسانه‌های غربی وارد عمل شدند و به غلط در قالب انیمیشن، خوراک فکری می‌دهند. روانشناسی کودک میدانند و بسترشناسی می‌کنند

سرود مداحی«بابا سلام» که آقای پویانفر خواندند و بنده کارگردان کار بودم را کودک آنقدر خوانده که حفظ شده و در خانه می‌خواند. در بین خانواده‌ای که پدر و مادر آن خانواده از لحاظ اعتقادی ضعیف هستند. اما همان پدر خانواده وقتی می‌بیند که فرزندش علاقه‌مند هست او را به هیئت و مراسم عزاداری می‎برد. یعنی در حقیقت فرزند دارد در خانواده کار فرهنگی می‌کند.

چرا فقط ۶روز و چرا تا روز عاشورا یا سوم یا هفتم امام نه؟

برای اینکه خیلی از خانواده‌ها در در روز تاسوعا و عاشورا در محله خودشان مراسم دارند و در آن بازه زمانی وقت ندارند که فرزندانشان را به کانون بیاورند. ما امسال به‌صورت امتحانی برای اولین بار در این مکان هیئت مختص کودک و نوجوان را برگزار کردیم تا ان‌شالله در سال‌های آینده در سطح کشور مراسم را برگزار کنیم. یعنی آقای مهدی رسولی در زنجان، آقای سیدرضا نریمانی در اصفهان و دیگر مداحان بزرگوار در شهرهای مختلف هیئت‌های مشابه در شهرهای مختلف و در سطح کلان برگزار کنند.

راه‌اندازی تخصصی‌ترین موکب کودک و نوجوان در اربعین + عکس

به این خاطر این هیت را در این بستر و با این سازوکار ترتیب دادیم که هیت بزرگسالان برای بچه مفاهیم سخنرانی‌ را متوجه نمیشود. روضه بزرگسالان برای بچه سنگین است ونمی‌تواند تصویرسازی کند. و چه بسا از لحاظ روحی هم آسیب ببیند. پس فضا و مراسم باید به گونه‌ای باشد که کودک و نوجوان از هر جهت بتواند آن را درک کرده و با /ان ارتباط برقرار کند.

آیا از استقبال راضی بودید؟

متاسفانه امسال به این خاطر که تصمیم‌گیری یکدفعه شد و با ضیق وقت مواجه شدیم هیچ اطلاع‌رسانی‌ای در فضای حقیقی و مجازی نداشتیم اما به لطف سیدالشهدا با استقبال خوبی روبرو شدیم. اما چیزی که برای ما جالب بود خود مردم چره‌به‌چهره از مراسم مطلع شدند و از راه‌های مختلف به دوستان و آشنایان اطلاع‌رسانی کردند و آمدند.

ان‌شاالله قرار است که دو روز دیگر در تایم یک ساعت ونیم رویداد شیرخوارگان را داشته باشیم. چند روز دیگر هم رویداد حضرت قاسم را داریم. برگزاری این رویدادها با هدف آشنایی و الگوبرداری کودک ونوجوان با کودکان و نوجوانان واقعه کربلا است. الگوهایی چون حضرت علی‌اصغر، علی‌اکبر و ...

*الهام قاسمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس