کد خبر 1515350
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
اربعین

براساس ارزیابی صورت گرفته از مدل خروج از کشور زائران اربعین در سالهای گذشته مشخص شده است که ۶۶ درصد زائران از مرز مهران تردد می کنند.

به گزارش مشرق، یکصد و پانزدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد.

در این جلسه بر این موضوع مجدداً تاکید شد که از بیستم محرم کامیون‌های حاوی تجهیزات موکب ها می‌توانند از مرزها عبور کنند.

در حال حاضر در مرز مهران ۵۴ کامیون آماده حرکت هستند. مرز شلمچه ۲۴ کامیون و مرز خسروی ۱۵ کامیون آماده عبورند.

مرز خسروی از امسال به صورت شبانه روزی فعال است و تعداد کامیون‌های عبوری ده برابر می‌شود و نمایندگان عتبات حسینی در آن مرز حضور دارند به همین خاطر مرز خسروی نسبت به سال گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در این جلسه همچنین مطرح شد که حدود ۲۰ هزار زائر به عنوان خادم قرار است زودتر از مرزها عبور کنند که لازم است برای حمل و نقل و طبخ غذا برای این افراد در کشور عراق برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

در این جلسه بر تأمین آب معدنی برای زائران هم تاکید شد.

سه راه تأمین آب معدنی در نظر گرفته شده است. یکی مواکب و گروه‌های مردمی است که آب معدنی تأمین می‌کنند، بخش دیگری از آب معدنی هم توسط دستگاه‌ها در عراق توزیع می‌شود. در هر مرز حدود یک میلیون آب معدنی دپو شده است و به صورت خاص در مرز مهران چهار میلیون آب معدنی آماده شده است. در صورت کمبود آب معدنی هم ستاد مرکزی اربعین در نظر دارد در کشور عراق هم آب معدنی خریداری کند.

۶۴ درصد زائران آقا هستند

در این جلسه همچنین آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه سماح هم گزارش داده شد که طی آن حدود ۶۴ درصد آقا حدود ۲۰ درصد خانم و حدود ۱۸ درصد زائران کودک هستند.

۶۶ درصد زائران می‌خواهند از مرز مهران به عتبات بروند، ۴ درصد از طریق هوایی تصمیم به سفر دارند. مرز خسروی ۸ درصد و مرز چذابه هم ۴ درصد زائران را به خود اختصاص داده‌اند، مرز تنها حدود یک درصد زائران مرز تمرچین را برای سفر اربعین انتخاب کرده‌اند.

در این جلسه بر لزوم خرید بیمه اربعین هم اشاره شد. ۸۳ درصد زائران بیمه پایه حداقلی را در نظر گرفتند.

۴۴ درصد از این زائرانی که به سفر اربعین می‌روند می‌خواهند با خودرو شخصی به مرزها بروند ، ۳۶ درصد اتوبوس، حدود ۶ درصد هواپیما و ۶ درصد هم تاکسی را انتخاب کردند.

۲۱ درصد از زائران از استان تهران هستند، استان خراسان ده درصد و استان اصفهان ۸ درصد زائران را دارند که سه استانی هستند که بیشترین زائر دارند.

لزوم توجه بیشتر به گرمای شدید هوا در عراق

حداکثر مبلغ پارکینگ خودروهای زائران روزانه ۲۵ هزار تومان است. استانداران موظف هستند شرایطی را فراهم کنند که خودروها بدون هیچ آسیبی در پارکینگ‌ها مصون بمانند.

در این جلسه بر این موضوع تاکید شد که نباید گرما هراسی داشته باشیم اما هلال احمر و وزارت بهداشت باید مسئله تهدید سلامت زائران بر اثر گرمای شدید هوا را در نظر داشته باشند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس