کد خبر 1513605
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
فرانسه فورا همه شهروندانش را از نیجر تخلیه می‌کند

فرانسه که بعد از کودتا در نیامی مورد خشم معترضان در این کشور قرار گرفته اعلام کرد قصد دارد فورا همه اتباعش را از نیجر تخلیه کند.

به گزارش مشرق، به دنبال وقوع کودتا در نیجر و تنشهای به وجود آمده با فرانسه، سفارت پاریس در نیامی اعلام کرد که به زودی همه شهروندانش را از این کشور تخلیه خواهد کرد.

هزاران تظاهرات‌کننده نیجری، بعدازظهر یکشنبه، در اعتراض به مداخله پاریس در امور این کشور مقابل سفارت فرانسه در نیامی تظاهرات کردند.

نیجر از کشورهای تحت استعمار فرانسه بود و پاریس اکنون نیز در این کشور آفریقایی تحرکات سیاسی و نظامی زیادی دارد.

دولت فرانسه در پاسخ به کودتاچیان و حمله معترضان به سفارت این کشور هشدار داد که اگر شهروندان این کشور در نیجر مورد حمله قرار بگیرند اقدامات متقابل انجام خواهد داد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفته: اگر هر یک از شهروندان، نظامیان، دیپلماتها و منافع فرانسه مورد حمله قرار بگیرد فرانسه به شیوه‌ای قاطع و فوری عکس العمل نشان خواهد داد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت پاریس در نیامی اعلام کرد: با توجه به وخامت اوضاع امنیتی در نیجر عملیات تخلیه هوایی شهروندان فرانسوی در این کشور در حال آماده سازی است.

سفارت فرانسه به اتباع خود پیامی ارسال کرده است که عملیات تخلیه بسیار فوری و در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، شاهد کودتایی جدید بود. نیروهای گارد ریاست جمهوری این کشور، «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر را در کاخ ریاست جمهوری در نیامی تحت محاصره درآوردند.

دو روز بعد از این کودتا، تلویزیون رسمی نیجر، روز جمعه، اعلام کرد که ژنرال «عبدالرحمن تیچیانی» فرمانده گارد ریاست جمهوری این کشور به عنوان رهبر جدید نیجر و رئیس شورای انتقالی این کشور تعیین شده است؛ اقدامی که با مخالفت شدید کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه همراه شد.

رهبران کودتای نیجر درباره هرگونه مداخله در این کشور هشدار داده اند و در بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواستند که در حمایت از آن‌ها به خیابان‌ها بیایند.

به دنبال صدور این بیانیه‌، هزاران نیجری در حمایت از فرماندهان کودتاچی این کشور به خیابان‌ها آمدند و مقابل سفارت فرانسه در نیامی-پایتخت این کشور- تظاهرات بر پا کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    3 0
    شهروندان رو تخلیه می کنه اورانیوم از کجا میاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس