کد خبر 1513225
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
چاد با کودتاچیان نیجر وارد مذاکره می‌شود

خبرگزاری رویترز با استناد به منابع آگاه گزارش داد، رئیس جمهور چاد برای مذاکره با رهبران کودتای نظامی اخیر نیجر داوطلب شده است.

به گزارش مشرق، دو منبع آگاه وابسته به ریاست جمهوری نیجریه گفتند، «محمد ادریس دبی»، رئیس جمهور چاد برای گفتگو با رهبران نظامی نیجر و گزارش کردن نتیجه مذاکراتش به «بولا تینوبو»، رئیس جمهور نیجریه که رئیس فعلی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) است داوطلب شده است.

بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته کودتایی جدید در نیجر به وقوع پیوست. در جریان این کودتا نیروهای گارد ریاست جمهوری، «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر را در کاخ ریاست جمهوری در نیامی تحت محاصره درآوردند.

تلویزیون رسمی نیجر روز جمعه دو روز بعد از این کودتا اعلام کرد ژنرال «عبدالرحمن تیچیانی» فرمانده گارد ریاست جمهوری به عنوان رهبر جدید نیجر و رئیس شورای انتقالی در این کشور تعیین شده است. کشورهای اروپایی به ‌ویژه فرانسه با این اقدام شدیدا مخالفت کردند.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا امروز یکشنبه نشستی اضطراری را برای ارزیابی اوضاع نیجر، در شهر ابوجا، پایتخت نیجریه برگزار کرد. محمد ادریس دبی، در حاشیه این اجلاس به دیدار بولا تینوبو، همتای نیجریه‌ای خود رفت.

یک منبع وابسته به کاخ ریاست جمهوری نیجریه به رویترز گفت:‌ «رئیس جمهور چاد در این نشست دوجانبه داوطلب شد تا به نیجر رفته و در آنجا با حاکمان نظامی مذاکره کند و نتیجه را گزارش دهد.»

رهبران کودتای نیجر درباره هرگونه مداخله مسلحانه در این کشور هشدار دادند و در بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواستند که در حمایت از آن‌ها به خیابان‌ها بیایند. به دنبال صدور این بیانیه‌، هزاران نیجری در حمایت از فرماندهان کودتاچی ظهر امروز یکشنبه به خیابان‌ها آمدند و مقابل سفارت فرانسه در نیامی-پایتخت این کشور- تظاهرات بر پا کردند.

«آمادو عبدالرحمن» سخنگوی شورای نظامی حاکم بر نیجر در واکنش به تصمیم کشورهای غرب آفریقا گفت، هدف از این اجلاس موافقت با نقشه‌ای برای تجاوز نظامی قریب‌الوقوع به نیجر با همکاری چند کشور غیرعضو در اکوواس و برخی از کشورهای غربی است.

او اضافه کرد: «می‌خواهیم بار دیگر به جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا یا هر ماجراجوی دیگری عزم راسخمان برای دفاع از میهنمان را یادآور شویم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس