محدودیت چین بر صادرات پهپاد و کوادکوپتر به‌دلیل جنگ اوکراین

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد محدودیت‌هایی بر صادرات پهپادها و کوادکوپترهای ساخت این کشور با هدف جلوگیری از استفاده شدن آنها در جنگ اوکراین اعمال می‌کند.

به گزارش مشرق، دولت چین روز دوشنبه با اشاره به جنگ اوکراین با روسیه و نگرانی از به‌کار بردن پهپادهای غیرنظامی در مصارف نظامی، محدودیت‌هایی را بر صادرات این نوع پهپادها و کوادکوپترها اعمال کرد.

چین که در جریان ۱۸ ماه درگیری روسیه و اوکراین اعلام بی‌طرفی کرده، می‌گوید هر دو طرف جنگ ممکن است از پهپادها و کوادکوپترهای غیرنظامی ساخت این کشور برای انجام عملیات‌های جاسوسی و احتمالا حملات نظامی استفاده کنند.

به نوشته وبگاه «واشنگتن تایمز»، وزارت بازرگانی چین طی بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد، فرایندهای کنترل صادراتی از روز سه‌شنبه با هدف جلوگیری از استفاده شدن این پهپادها برای اهداف غیر صلح‌آمیز اعمال می‌شود.

این وزارتخانه چینی اضافه کرد که صادرات همچنان مجاز خواهد بود، اما از توضیح اینکه چه محدودیت‌هایی بر فروش پهپادها و کوادکوپترهای مصرفی شهروندان عادی اعمال خواهد شد، امتناع کرد.

طبق این گزارش، کشور چین در تولید و صادرات پهپادهای غیرنظامی در جهان پیشرو است. شرکت «دی.جِی.آی تکنولوجیز» به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر کوادکوپتر و پهپاد، در ماه آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که از روسیه و اوکراین خارج می‌شود تا از به‌کار رفتن پهپادهای خود در جنگ جلوگیری کند.

به نوشته واشنگتن‌تایمز، وزارت بازرگانی چین در بیانیه خود توضیح داد: «خطر تبدیل شدن برخی از هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی با کیفیت و عملکرد بالا به استفاده نظامی، به‌طور مداوم در حال افزایش است».

این وزارتخانه اظهار داشت که محدودیت‌های صادراتی برای پهپادهایی اعمال می‌شود که می‌توانند فراتر از فاصله دید طبیعی اپراتورهای خود پرواز کنند یا بیش از ۳۰ دقیقه در آسمان بمانند، همچنین دارای قابلیت‌هایی برای پرتاب اشیاء یا حمل بیش از هفت کیلوگرم بار باشند.

به گفته وزارت بازرگانی چین، از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، برخی از شرکت‌های تولیدکننده پهپادها و کوادکوپترهای چینی به‌طور داوطلبانه فعالیت‌های خود را در مناطق درگیری به حالت تعلیق درآورده‌اند.

در پایان این بیانیه آمده است: «چین همیشه با استفاده از پهپادهای غیرنظامی برای مقاصد نظامی مخالف بوده است. گسترش فرایندهای کنترلی بر صادرات پهپاد توسط چین، این بار اقدام مهمی برای نشان دادن مسئولیت یک کشور بزرگ مسئول است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمیر IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    1 3
    لعنت به چینیهای خفاشخور و تروریستای روسی !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس