کد خبر 1512565
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
شورای امنیت سازمان ملل کودتا در نیجر را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه فوق العاده خود، انجام کودتا در نیجر را غیرقانونی دانست.

به گزارش مشرق، شورای امنیت سازمان ملل متحد با برگزاری نشستی فوق العاده، انجام کودتا در نیجر را غیرقانونی دانست و با صدور بیانیه‌ای عنوان کرد: «ما به شدت تلاش‌های خلاف قانون اساسی برای تغییر قدرت در نیجر را محکوم می‌کنیم.»

براساس بیانیه شورای امنیت، اعضای این شورا خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رئیس جمهور منتخب «محمد بازوم»، خانواده و اعضای دولت او شده‌اند.

بیانیه شورای امنیت همچنین از مواضع اتحادیه آفریقا و سایر نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با تغییرات غیرقانونی در ننیجر حمایت کرده است.

شورای امنیت در این بیانیه همچنین نسبت به تأثیر منفی تغییرات غیرقانونی حکومت در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

همزمان، تلویزیون نیجر گزارش داد که «ژنرال عبدالرحمن چیانی»، رئیس شورای انتقالی این کشور شده است.

از سوی دیگر، مشاور ویژه رئیس جمهور برکنار شده نیجر اعلام کرد که تاکنون در جریان کودتای اخیر در این کشور خونی ریخته نشده است، اما سخنان کودتاگران ممکن است آتش خشم و درگیری را شعله ور کند.

به گفته مشاور ویژه رئیس جمهور نیجر، مردم این کشور با کودتای رخ داده در این کشور موافق نیستند و همزمان با کودتای اخیر، رئیس جمهور با مقامات خارجی در تماس بوده است و مقامات خارجی از رئیس جمهور حمایت کامل کردند.

این مقام ارشد دولت نیجر، همچنین افزود: «اظهارات رهبر کودتا وحدت ملی کشور را تهدید می‌کند، چون دلیلی برای کودتای نظامی علیه قدرت نمی‌یابیم.

روزگذشته رئیس گروه نظامی واگنر در سخنانی با اشاره به وقوع کودتا در نیجر گفت: حادثه براندازی و کودتا علیه «محمد بازوم» رئیس جمهوری نیجر در واقع تکاپوی مردم برای مقابله با استعمارگرانی بود که در تلاش بودند آن‌ها در شرایطی نگه‌دارند که صدها سال پیش در آفریقا حاکم بود. آنچه که در نیجر رخ داد تقلای مردم نیجر برای مقابله با استعمارگرانی بود که در تلاش بودند آن‌ها در شرایطی نگه‌دارند که صدها سال پیش در آفریقا حاکم بود. واقعه براندازی و کودتا در نیجر در واقع کسب استقلال و خلاص شدن از شر استعمارگران است. استعمارگران قدیمی از عمد شرایط در کشورهای غربی را بی‌ثبات کرده و از تروریست‌ها و گروه‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند تا کشورهایی که قبلاً مستعمره بودند نتوانند بیشتر توسعه بیابند.

طبق گزارش‌های محلی نیجر، رئیس‌جمهور این کشور صبح روز چهارشنبه توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شد.

فرماندهی نیروهای مسلح نیجر پیش از این با شورشیان نظامی از گارد ریاست جمهوری این کشور اعلام همبستگی کرده بود. در بیانیه صادره از سوی فرماندهی ارتش نیجر در این خصوص آمده است: هرگونه مداخله نظامی خارجی در نیجر عواقب فاجعه باری را برای مردم و کشور به همراه دارد.

گفته می‌شود پشت این اقدام به کودتا ژنرال عمر چیانی قرار دارد. چیانی حدود ۱۰ سال است به‌عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

بلوک غرب آفریقا ECOWAS و اتحادیه آفریقا (AU) تحولات نیجر را تلاش برای کودتا خواندند و از نظامیان خواستند تا «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را آزاد کنند. اتحادیه آفریقا نیز از سربازان درگیر در کودتا خواسته است تا فوراً به پادگان‌ها بازگردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس