کد خبر 1513191
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱
حسین شریعتمداری نمایه

کاش تهیه‌کنندگان لایحه عفاف و حجاب به این پرسش اساسی پاسخ می‌دادند که لایحه اخیر نسبت به قوانین موجود و در مقایسه با آن ‌چه امتیاز و مزیت ویژه‌ای دارد که تهیه و تدوین آن را ضروری دانسته‌اند؟!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کییهان نوشت: متن لایحه موسوم به «‌حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب‌» از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شده است‌.

آقای محمدتقی نقدعلی، عضو محترم کمیسیون یادشده به خبرگزاری فارس گفت «گزارش نهایی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب تهیه و تدوین شده که پس از تقدیم به هیئت ‌رئیسه مجلس، جهت بررسی و تصویب نهایی، در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت‌».

درباره این لایحه که در۷۰ ماده تهیه و تنظیم شده، پرسش‌ها و ابهاماتی هست که پاسخ مسئولان محترم می‌تواند برطرف‌کننده و یا اصلاح‌کننده آنها باشد. و اما در این وجیزه تنها به طرح چند پرسش کوتاه بسنده می‌کنیم. بخوانید!

۱- در حالی که در دو ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی و قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هایی که عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند، تکلیف قانونی مراجع ذی‌ربط به وضوح و با صراحت مطرح شده است، تهیه و تدوین لایحه جدید چه ضرورتی داشته است؟!

۲- ممکن است گفته شود که پیدایش پدیده پلشت کشف حجاب در ماه‌های اخیر، تهیه لایحه جدید را ضروری کرده است! که به عنوان دومین سؤال باید پرسید چرا نمی‌فرمائید پدیده کشف حجاب به علت بی‌توجهی مسئولان دست‌اندرکار به قوانین موجود بوده است؟! مگر در قوانین موجود برای مقابله با بی‌حجابی احکام مشخص و روشنی وجود ندارد؟! آیا به این قانون عمل شده است و نتیجه نداده است؟! بدیهی است که بی‌توجهی به قانون، با هنجارشکنی نیز همراه خواهد بود. ضمن آن که مسئولان و مراکز یاد شده با خودداری از اجرای قوانین موجود، مرتکب « ترک فعل‌» نیز شده‌اند!

۳- اگر چه مواردی از لایحه به‌گونه‌ای مثبت اصلاح شده است ولی برخی از مفاد لایحه کماکان مبهم است و به نظر نمی‌رسد از بازدارندگی لازم برخوردار باشد، از جمله این‌که لایحه درخصوص پیشگیری از کشف حجاب بعد از تذکرات اول و دوم و... یا درباره چگونگی ابلاغ تذکر و... ساکت است!

۴‌- کاش تهیه‌کنندگان لایحه عفاف و حجاب به این پرسش اساسی پاسخ می‌دادند که لایحه اخیر نسبت به قوانین موجود و در مقایسه با آن ‌چه امتیاز و مزیت ویژه‌ای دارد که تهیه و تدوین آن را ضروری دانسته‌اند؟!

۵- نقش بسیج و سپاه به عنوان ضابطان قانونی دستگاه قضائی در کجای لایحه آمده است؟! و آیا آن‌گونه که در لایحه آمده است، وظیفه بسیج در آموزش عمومی امر به معروف و نهی از منکر خلاصه می‌شود و یا مقابله با منکرات و هنجارشکنی‌ها؟!

۶- و بالاخره با عرض پوزش باید گفت؛ متن طولانی و ۷۰ ماده‌ای لایحه می‌تواند، نوعی سردرگمی درپی داشته باشد. از طولانی‌نویسی «متن مطول» در تدوین قراردادها و متون رسمی به عنوان یک لغزشگاه خطرناک یاد می‌کنند. چرا که وقتی متن یک قرارداد و یا یک لایحه طولانی و پُر کلمه باشد، می‌تواند مراجعه‌کننده را با خطا در برداشت -و حتی سوءاستفاده از متن- مواجه کند.

از حضرت امیر علیه‌السلام است که «‌إِذَا ازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِیَ الصَّوَابُ.... هنگامی که جواب‌ها انبوه و فراوان باشد، حق مخفی می‌شود». به عنوان مثال می‌توان به متن برجام ‌اشاره کرد که ۵۴۴۲ کلمه بود و جناب آقای ظریف که اصلی‌ترین عضو مذاکره‌کننده و ریاست مذاکرات را بر عهده داشت متوجه کلمه SUSPENSION (تعلیق‌) در متن برجام نشده است و ابراز می‌دارد «‌من در مجلس گفتم که کلمه SUSPENSION در برجام نیست و این ‌اشتباه از من بود»! حالا به متن لایحه عفاف و حجاب مراجعه کنید.

موضوع این لایحه در مقایسه با برجام، کم دامنه‌تر است ولی در ۷۰ ماده و ۸۸۳۶ کلمه (یعنی نزدیک به دو برابر متن برجام‌) تهیه و نگاشته شده است... تعجب‌آور نیست؟ هست!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    75 13
    این نامه ستاد امر به معروف یا در اصل ستاد تولید شر نفرت چیه به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی داده ؟ به بی حجاب خدمات پزشکی ندید رسما رد دادین و باید سریع خودتونو به تیمارستان روانی با درجه بالا معرفی کنید بر اساس کدوم حق ؟ می به شما اجازه این گستاخی های حیوانی میده بعضیاتون رفتین یه تیر جنگ در کردین برا ملت روضه میخونین ؟ حواستون باشه امیدوارم نفوذی نباشین ولی اینکارغ خطرناک ادامه ندین مملکت صاحب نداره ؟ امام بود با تیپا مینداختتون بیرون یه مشت روانی
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      0 0
      دم از امام میزنی حیوان؟ وصیت امام چی میگفت درخصوص سالوسهای ریاکار خائن به ملتی که همون نزدیکیها بودند؟ دلیل فوت فرزند امام یک سال بعد رحلت ایشون چی بود؟
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    66 15
    اون کسی یا کسانیکه اینو نوشتن بزور و فشار تندرو ها نوشتن کار بسیار خوبی کرد رد گم کرده ول که نمیکنین اخه عمر نهصد ساله ام ندارین بعد رفتنتون ازین دنیا کسی خیر براتون نمیخواد ول کنید بابا صبح تا شب مملکت شده حجاب و لایحه مملکت استراتژیست حرفه ای نداره ؟ بندازین بیرون اینارو بابا وقت و انرژی مملکت واسه این موضوع ۱۵ ساله هدر دادین باید به اون احمدی نژاد ...داد که این بساط راه انداخت
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      0 0
      اگر عرضه داشتند شما زالوها رو بیرون می انداختند که چهل سال خون ملت رو مکیدید و سرشون شیره مالیدید. بعد سالها ادای انقلابیگری که خوب بساط مردم‌سواریتونو پهن کردید حالا برای به چنگ آوردن حکومت شده اید عمله اکره استکبار. ای خاک بر سرتون وطن فروشهای خائن
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    72 14
    حضرت علی (ع) شده شوخی برا شما احیانا در مورد های دیگه چیزی نگفته ؟ چرا گفته خیلی ام گفته ولی منفعت باشه از جملاتش استفاده میشه نباشه میرین منبر میگین ایشون حکومت بلد نبود
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      0 0
      حضرت علی ع تمام عمر شریفشون نابودگر شما اراذل اوباش قاسط و ناکث بودند. لعنت بر شما دوروهای غربگدای منافق
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    63 10
    ستاد امر به معروف به تو چه ربطی داره که ارد میدی به مردم خدمات پزشکی ندن رسما کافر شدین و کفر میگین از بس دروغ گفتین نور ایمان درک حقیقت از قلبتون رفته برید جمع کنید خودتونو اوضاتون خیلی بیش از حد خرابه مگه اینکه عمدی و سیاسی و نفوذی باشین
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      32 33
      تف به اون ذات بیشرف خائنت فرصت‌طلب
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    41 59
    کاری به ایشون نداریم مخاطب قضاوت میکنه ولی جریان بسیار خطرناک در ظاهر انقلابی دارن کشور عمدا به سمت سوریه کردن میبرن استراتژیست و عقلا دیندار مملکت باید جلو پیشروی اینارو بگیرن و بفرسن خونه باباهاشون
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      0 0
      یک پست فطرت مزدور جریان بسیار خطرناک افسادطلب هر چی به ذهن کثیفش اومده نثار مدافعان فرهنگی کرده و یکی که نظرات ما رو در صف بررسی یا غیرقابل انتشار گم‌وگور میکنه اینهمه توهین و تهدید رو به چاپ رسونده. اینم از حال و روز سایتهای مثلا انقلابی پفکی که در این شرایط نیاز شدید به مجاهدان فرهنگی، شده‌اند ابزار یدکی دشمنان کشور!
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      0 0
      بوی تعفن خاندان افسادطلب جهنمی مردم‌سوار تروریست فرهنگ اسلامی بخصوص حجاب، بیرون زده از همین مزخرفات اول نظرات (نیاز نیست چاپ کنید. محض بیدار کردنتون نوشتم شاید خواب باشید)
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 10
    مثل همیشه دقیق ازجمله ترک فعل
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 33
    احسنت برحاج حسین عزیز.
    • ایرانی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      6 1
      چرا این حاجی تمام نمیشود؟؟
  • FR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    32 4
    از مجلس انقلابی بیشتر از این انتظار نمیره داداش
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    26 60
    خدا پدرتو بیامرزه، احسنت
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      49 1
      مملکتو ول کردین چسبیدین بخ مستحبات شدین نمونه شوروی
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      13 1
      خدایش طرفدار شریعتمداری هستی؟
  • احمد IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    6 0
    کار نفوذی های صهیونیسته
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    3 38
    همین قوانین فعلی اگه کامل اجرا بشه و دست پلیس و بسیج و … در اجرای قانون باز گذاشته بشه ریشه بی حجابی، فساد، بی حیایی، بی غیرتی و … تو مملکت خشک میشه
  • US ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 47
    متن جالب توجه وقابل عنایتی بود در بخش جرایم باید بعد از ذکر اول ودم باید جرایم نقدی شروع وبصورت(((((( تصاعدی افزایش وبدن محدویت و سقف ادامه یابد ))))))بدین صورت که جریمه هر روز فرد خاص نسبت به روز قبل وماه قبل وسال قبل به صورت افزایشی ادامه یابد
  • علی IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 0
    ای وللا.خود این متن و چگونگی تهیه اش شبهه برانگیز هست.پرداختن بیش از حد به جزئیات و به محاق بردن اصل کلی حجاب.
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    9 6
    بی حجابی ریشه در درون و ذات مسئولان دارد. شخصیتهای نمایشی منهای محتوای ثابت و معقول که نمایش دینداری ابزار درآمدی آنان است.
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    22 0
    فساد علنی در جامعه نشانگر فساد پنهان در مسئولان است.
  • ساغر IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    19 8
    به عنوان یک زن ایرانی که به عفت و حیا هم بسیار اعتقاد دارم و پایبندم،از دست مسئولینی که فقط به دنبال محدود کردن و ترساندن زنان مملکتم هستم بسیار دلگیرم......
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    5 1
    خداوند متعال شما را هدایت فرماید
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    20 3
    بجای سوال و توجه به لایحه حجاب، خدای ناکرده چندسوال هم راجع به قوانین موجر و مستاجر پیدا کنید و مطرح کنید.البته اگر به مزاج قانون گذاران ثروتمند ایران را خوش آید
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    18 1
    این نسخه از این لایحه نقض حقوق بشر می باشد
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    13 0
    همین که مرتب نسخه های جدیدی از این لایحه منتشر می شود نشان میده این لایحه در حقیقت به سرنوشت لایحه برجام دچار خواهد شد و برای همیشه متروک خواهد ماند و کشف حجاب را در عمل در ابعاد وسیعی گسترش خواهد داد. نمونه اش کشف حجاب، حجاب پرسنل طاقچه، ازکی، دیجیکالا و...
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    اکثر خانم های بی حجاب که از پلیس تذکر لسانی می‌گیرند بعد از مدت اندکی دوباره کشف حجاب می کنند. چه باید کرد آقای شریعتمداری؟
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 0
    به نظر من هر کسی صلاحیت قانونگذاری نداره مگه الکیه خداوند حق قانونگذاری رو تنها برای پیامبر و امامان معصوم قرار داده. قانونگذاری باید دست جمعی از فیلسوفان و علامه های طراز اول باشه این افراد باید دلسوز زیرک باهوش متخصص جوانب سنج باشند و عمرشون رو ی اینکار گذاشته باشند نه با این ساز و کار مجلس. شما ببینید که در طول تاریخ خروجی قوانین مجلس اصلا کارآمد بوده یا نه! این نظر منه میخواهید انتشار دهید میخواهید هم ندهید.
  • مهدي IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 0
    جاي بسي تاسف كه مسئولان براي اين امر مهم بجاي رفع اشكالات موجود به ابهام آفريني روي بياورند!....برجام بي فرجام عبرت است!
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 0
    واقعاً خدا حفظت کنه احسنت
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    اگر عراقی ها موفق به تشکیل کتله اکبر شوند خطرناک خواهد بود.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    20 1
    راجب فلاکت بورس هم سوال کن
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    یه سر به پاساژ طوبی بزنید...اکثر فروشندگان کشف حجاب دارند....به غار علیصدر رفتم بی حجابها براحتی خدمات میگرفتند....
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    اگر یک پلتفرمی ضرر ده بود چطور؟ چگونه سود یک ماه آن دریافت شود؟ واقعا قانون ضعیفی است .
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    5 13
    یک قانون کوچک بگذارند همه چی حله: خانم بدحجاب بعد از تذکر اول حق بیرون آمدن را نداشته باشد. تمام. مماشات مسخره است
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    15 0
    معلومه خیلی بیکاری!
  • GB ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    12 1
    این آقا چرا به سود بانکی که ربا هست کاری ندارد مگر نه اینکه ربا جنگ با خداست ؟ اهان چون زورش به بانک ها نمیرسه
  • سیدمحمدمهدی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    4 6
    سلام علیکم تمام نکات درست و محق هستند . و من الله توفیق
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 1
    آقا با این بی حالی مسئولین ، متاسفانه انقلاب از دست رفت !
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 21
    احسنت و درود مبارز انقلابی شریعتی عزیز
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    دلم برای ملت عزیزم می سوزد برای مردم آرزوی ازادی و سفره رنگین دارم
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    چه اشتباهی کردیم ای کاش بی بی سی گوش نکرده بودیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس