اولین بیانیه «وانگ یی» پس از بازگشت به وزارت خارجه چین

وانگ یی وزیر خارجه جدید چین در اولین بیانیه خود پس از بازگشت به این سمت بر لزوم اصلاح ساختار حکمرانی جهانی و تعمیق مشارکتهای چین در نظام بین‌الملل تاکید کرد.

به گزارش مشرق، وانگ یی که به تازگی دوباره به عنوان وزیر خارجه چین منصوب شده است اولین بیانیه خود را در این پست منتشر کرد و بر تعمیق شراکتهای پکن و تضمین حاکمیت این کشور تاکید کرد.

وانگ یی روز پنج شنبه و پس از یک ماه غیبت «کین گانگ» وزیر خارجه سابق که سوالات زیادی را در محافل بین‌المللی ایجاد کرده بود دوباره به عنوان وزیر خارجه چین معرفی و منصوب شد.

براساس گزارش رویترز، وزارت خارجه چین در متنی کوتاه علت کنار رفتن کین گانگ از وزارت خارجه را مشکلات سلامتی ذکر کرده است.

«وان ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز پیش از آن گفته بود که کین گانگ به دلیل مشکلات جسمانی به نشست آسه آن در جاکارتا سفر نخواهد کرد و وانگ یی رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در امور خارجه به جای وی در این نشست شرکت کرد.

وانگ یی در بیانیه خود به عنوان وزیر خارجه جدید چین تاکید کرد؛ وزارتخانه تحت امر او به دنبال تعمیق مشارکتهای چین با سایر کشورها است و فعالانه در جهت اصلا ساختار حکمرانی جهانی تلاش و با قاطعیت از حاکمیت، امنیت، توسعه و منافع چین حفاظت خواهد کرد.

کین گانگ در دسامبر ۲۰۲۲ به عنوان وزیر خارجه چین معرفی شده بود اما از ۲۵ ژوئن گذشته در انظار عمومی روئیت نشده بود.

وانگ یی که اکنون جایگزین گانگ شده است از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ وزیر خارجه چین بود و سپس به عنوان نماینده کمیسیون مرکزی حزب کمونیست چین در امور خارجه منصوب شد.

خبرگزاری «شینهوا» و دیگر رسانه‌های دولتی چین، روز سه شنبه خبر دادند که پارلمان چین به برکناری وزیر خارجه این کشور و بازگشت وانگ یی به این منصب رای داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    1 1
    چینی شکستنیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس